Veel consumenten denken onterecht verzekerd te zijn voor klimaatschade

Overstroming via Pixabay

Een meerderheid van ruim 13.000 Radar Testpanelleden met een woonverzekering verwacht verzekerd te zijn in het geval van klimaatschade. Dat is echter meestal níet het geval.

Radar: “Twee op de drie ondervraagden verwacht dat hun huis en inboedel zijn gedekt door hun woonverzekering in het geval van een overstroming veroorzaakt door klimaatverandering. Maak het daarbij uit welk soort water overstroomt; of dat een sloot is, of een grote rivier? 48 procent heeft geen idee of dat uitmaakt, 34 procent denkt niet dat daar verschil in wordt gemaakt. Nog eens zeven procent denkt dat een overstroming door een grote rivier wél wordt gedekt, en door een sloot niet. Al deze mensen, samen 89 procent, hebben het mis. Slechts elf procent geeft het goede antwoord: Ja, er is een verschil en dat verschil is dat een overstroming door een sloot wel wordt gedekt, en die door een grote rivier niet.

“Naast overstroming is er nog een groot gevaar dat door klimaatverandering veroorzaakt wordt, namelijk droogte. Dit kan verzakkingen aan je huis veroorzaken. Bijna de helft (46 provent) van de ondervraagden denkt daarvoor verzekerd te zijn, wederom iets wat vaak níet door verzekeraars gedekt wordt. In het geval van stormschade denkt maar liefst 92 procent dat de woonverzekering dit vergoedt. Vaak is dit ook zo, maar dan moet de storm wel aan de juiste voorwaarden voldoen.”

Vooral claims stormschade

Van de ondervraagden hebben ruim 1.000 mensen in de afgelopen vijf jaar klimaatschade gemeld bij hun verzekeraar, een ruime 100 hebben er zelfs verschillende soorten schades gemeld. Het meest voorkomend zijn stormschades (674 mensen). 302 mensen hebben schade geleden door hevige neerslag, 53 mensen waterschade door overstroming en 24 mensen een verzakking als gevolg van droogte. 125 mensen melden een ander soort schade, veelal schade die onder neerslag valt, zoals hagel en sneeuw.

De schade blijft bij de meeste mensen onder de 5.000 euro, maar bij een op de zeven is het meer dan 5.000 euro, véél meer in sommige gevallen. Bij vier procent loopt de schade in de tienduizend(en): achttien mensen hebben 15.000 tot 30.000 euro schade, twaalf mensen 30.000 tot 60.000 euro en elf mensen 60.000 of meer.

Radar: “Deze schade wordt niet altijd vergoed. Net iets meer dan de helft kreeg het volledige bedrag terug van de verzekeraar. Nog eens 22 procent kreeg het grootste gedeelte vergoed. Het gedeelte dat ze zelf moeten betalen is in dit geval bijvoorbeeld het eigen risico. Een op de vijf krijgt echter slechts een klein gedeelte (zeven procent) of helemaal niets vergoed (veertien procent). Zo wordt schade aan de tuin, die ook flink kan oplopen, niet uitgekeerd.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nijboer: "Oneerlijke biedingspraktijken bij woningen strafbaar stellen"

Nijboer: "Oneerlijke biedingspraktijken bij woningen strafbaar stellen"

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer stelt dat de oneerlijke biedingspraktijken op woningen strafbaar gesteld moeten worden. Nijboer deed dit in de uitzending van Radar maandagavond...

Premie ook bij woonverzekering hoogst in Limburg

Premie ook bij woonverzekering hoogst in Limburg

MoneyView noteert ook bij woonlverzekeringen de hoogste premies in Limburg. Het onderzoeksbureau: “Zoals eerder geconstateerd in de Special Items Autoverzekeringen...

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen is een petitie gestart voor het behoud van de huidige zendtijd van Radar en Kassa. Voorzitter Rob Goedhart: “Verzekeraars hebben het Verbond van...

Klager loopt blowtje bij Kifid…

Klager loopt blowtje bij Kifid…

(Kifid-uitspraak GC 2020-1098) Nh1816 weigert volgens Kifid terecht uit te keren aan een klant die een hennepkwekerij in zijn woning had aangelegd. De Geschillencommissie...

Claim onbewoonbaar verklaard...

Claim onbewoonbaar verklaard...

De verzekeraar hoefde er niet op te wijzen dat hij bij eventuele schade aan de onbewoonde woning zou uitkeren op basis van de verkoopwaarde. Aldus Kifid in uitspraak...

Desinfecteren = schoonmaken: geen dekking

Desinfecteren = schoonmaken: geen dekking

(Kifid-uitspraak GC 2020-1040) Consument heeft deurklinken gedesinfecteerd met ontsmettingsspray. Hierdoor is schade ontstaan aan de verflaag op de deuren en kozijnen....

Kans op inbraak weer groter

Kans op inbraak weer groter

De InbraakBarometer van Interpolis laat zien dat de kans op een inbraak sinds de coronaversoepelingen weer snel stijgt. Jan-Willem Blank, binnen Interpolis verantwoordelijk...

Klanten en adviseurs doen te weinig om klimaatschade te voorkomen

Klanten en adviseurs doen te weinig om klimaatschade te voorkomen

Klanten en hun financieel adviseurs kunnen veel meer doen om klimaatschade te voorkomen, meent het Verbond van Verzekeraars. “Het valt ons bij grote weerevents...

Monuta: geen andere acceptatie en geen premietoeslag wegens corona

Monuta: geen andere acceptatie en geen premietoeslag wegens corona

Corona is geen reden iemand een uitvaartverzekering te weigeren. Er geldt ook geen premietoeslag. Dat stelt Monuta op de website van Radar in reactie op een item...

Premieverhoging van 95 procent redelijk en billijk

Premieverhoging van 95 procent redelijk en billijk

Het kan lonen om te checken of een verzekeraar bij het bepalen van de premie van de woonverzekering uitgaat van de juiste WOZ-waarde. Een verzekeraar vernieuwde...