Verplichte aov zelfstandigen: opt-out en stabiliteitsbijdrage
Het kabinet verkent de mogelijkheid van een geclausuleerde mogelijkheid om als zelfstandige uit de straks verplichte publieke arbeidsongeschiktheidsverzekering te stappen (opt-out). Dit kan alleen als de werkende een private verzekering afsluit met ten minste dezelfde dekking en premie als de publieke variant. Het doel van de opt-out is dat zelfstandigen de keuze hebben om zelf te bepalen welke verzekering voor hen passend is, zodat de verzekering tegemoet komt aan de verzekeringsbehoefte die de zelfstandige heeft.
Minister Van Gennip: “Het kabinet zal een opt-out opnemen, mits deze uitvoerbaar, betaalbaar, uitlegbaar en tijdig kan worden ingevoerd. Als blijkt dat de opt-out niet haalbaar is, zijn zelfstandigen met een andere of additionele verzekeringsbehoefte die niet wordt gedekt door de publieke verzekering aangewezen op de private markt. Ze krijgen dan met zowel de publieke uitvoerder als een private verzekeraar te maken.”
Stabiliteitsbijdrage
Een geclausuleerde opt-out gaat volgens de minister “gepaard met gedragseffecten. Deze gedragseffecten zijn beheersbaar, maar daarvoor moeten wel extra soliditeitswaarborgen worden genomen. Ik werk aan de vormgeving van een stabiliteitsbijdrage – en doe onderzoek naar de hoogte van die stabiliteitsbijdrage – die ertoe dient om de publieke premie als gevolg van de gedragseffecten te stabiliseren. Hierbij heb ik aan sociale partners aangegeven dat ik het in de rede vind liggen dat private verzekeraars een bijdrage bij hun verzekerden innen.
Verzekeraars blij met herbevestiging
In een eerste reactie zegt het Verbond van Verzekeraars: "De besluitvorming over een basis-aov voor zzp’ers is weer een stap verder met het vandaag gepresenteerde sociaal akkoord tussen werkgevers- en werknemersorganisaties. De contouren van deze verzekering, die een wachttijd krijgt van één jaar, zijn nu scherper. Zzp’ers die zich al verzekerd hebben voor het arbeidsongeschiktheidsrisico, kunnen deze verzekering behouden. Verzekeraars zijn blij met de herbevestiging dat zelfstandigen, mits uitvoerbaar, de ruimte krijgen om een verzekering af te sluiten die past bij hun behoeften."
Directeur-grootaandeelhouder niet
Het kabinet zal bij de uitwerking van de AOV voor zelfstandigen alle IB-ondernemers (met en zonder personeel) en meewerkend partners onder de kring van verzekerden scharen. De directeur-grootaandeelhouder en diegene die resultaat uit overige werkzaamheden geniet, vallen niet onder de kring van verzekerden. Dit wijkt af van de kring van verzekerden zoals de Stichting van de Arbeid deze voor zich zag.
Verder kiest het kabinet ervoor bij de uitwerking een wachttijd van één jaar te
hanteren. Dat betekent dat het nodig is dat zelfstandigen een jaar ziekte overbruggen, voordat deze verzekering tot uitkering komt. Zelfstandigen kunnen desgewenst via een private verzekering een kortere wachttijd bedingen.
Er komt geen onderling waarborgfonds voor private aanvullende verzekeringen. De minister: “Een dergelijk fonds doet af aan de uitlegbaarheid van het stelsel en het is niet uitgesloten dat met een dergelijk fonds lagere inkomens de hogere inkomens subsidiëren, wat het kabinet niet wenselijk acht. Het kabinet onderzoekt evenwel het doel dat met het Waarborgfonds wordt nagestreefd en alternatieven om dat doel te bereiken.”
Premie 7,5 tot acht procent
Elke zelfstandige verzekert zich standaard voor een uitkering van 70 procent van het laatstverdiende inkomen tot aan de grens van 143 procent WML. De uitkering is maximaal 100 procent van het WML. De premie voor de standaardverzekering is op basis van huidige inzichten indicatief 7,5 tot acht procent van het inkomen tot de maximale premiegrondslag. De premies van periodiek uitgekeerde arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn fiscaal aftrekbaar.
Op basis van deze uitwerking wordt met beoogd uitvoerders gestart met het maken van een wetsvoorstel. De minister verwacht de Kamer in het voorjaar van 2024 een wetsvoorstel aan te bieden. Dit is ook nodig, om in januari 2025 een wetsvoorstel in het Staatsblad te laten plaatsen.
Reactie toevoegen
Meer over
Mensen met een beperking meer baankansen geven
Ruim de helft van de Nederlandse bevolking (vijftien tot 65 jaar) kampt met een beperking en heeft hierdoor moeite om werk te vinden, stelt ABN Amro in haar rapport...
Financiële prikkel bevordert meedoen werknemers aan vitaliteitsprogramma
Uit onderzoek in opdracht van Acture blijkt dat 69 procent van de medewerkers die deelnemen aan vitaliteitprogramma’s zich beter voelt. Uit het onderzoek blijkt...
Verder kijken dan OCTAS-rapport
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Het zesde VVP-event Inkomen viel met de neus in de boter. Immers, SZW was net de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel...
Compleet, innovatief en persoonlijk
(Partner in kennis Turien & Co. in katern Inkomen, VVP 4-2024) Janna Vos werkt als productspecialist bij Turien & Co. In deze functie houdt ze zich bezig...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Laten we samen werkgevers de zorg rond ziekte en verzuim uit handen nemen, op een pragmatische manier. Aldus product manager Jorn...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) “Ook een geïntegreerde blijft het stempel ‘ziek’ houden. Vreemd dat er in Nederland nooit gesproken wordt...
(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Het optierecht (of verhogingsrecht) is belangrijk bij periodieke onderhoudsgesprekken rondom arbeidsongeschiktheidsverzekeringen....
(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Wanneer een zakelijke relatie van jouw assurantiekantoor een forse brandschade heeft opgelopen, zet...
CBS: historische tijdlijn sociale zekerheid
Het CBS heeft een historische tijdlijn ontwikkeld waarop het ontstaan van een aantal sociale voorzieningen middels wetten (AOW, WW, WWB, etcetera) is weergeven....