Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat moment slecht draaide. Ze heeft de adviseur daarom gevraagd om de lening alleen op basis van haar inkomen te verstrekken. Een bank heeft een renteaanbod uitgebracht, maar wilde wel gegevens over de onderneming zien, om risico’s vast te stellen. De consument heeft de stukken uiteindelijk aangeleverd en toen heeft de bank de aanvraag afgewezen. Inmiddels was de rente gestegen. De consument vindt dat de adviseur eerder andere mogelijkheden had moeten onderzoeken en haar schade (bouwrente en hogere hypotheekrente) moet vergoeden. De adviseur heeft dat betwist, omdat de stukken van de onderneming hoe dan ook nodig waren. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur niet tekortgeschoten is en wijst de vordering van de consument af.

De commissie: "De consument en haar echtgenoot zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en de commissie begrijpt dat aanbieders van hypothecaire geldleningen informatie willen over de financiële situatie van de onderneming. De cijfers moesten dus hoe dan ook aangeleverd worden, ook als de adviseur een andere aanbieder benaderde of de financieringsopzet veranderde. Bovendien kon de adviseur niet weten of de bank de aanvraag zou afwijzen, omdat aanbieders contracts- en beleidsvrijheid hebben en zelf bepalen of ze een financiering wel of niet verstrekken.

"De consument heeft gesteld dat zij weinig contact gehad heeft met de adviseur. Het is begrijpelijk dat de
consument vaker persoonlijk contact had willen hebben (al dan niet telefonisch). Dit neemt echter niet weg dat de adviseur per e-mail duidelijk en bij herhaling verzocht heeft om de stukken aan te leveren."

Reactie toevoegen

 
Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...