Voor eigen rekening...

euro's via Pixabay 4

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is ook ter sprake gekomen dat de consument de maandlasten van de hypothecaire geldlening van zijn eigen woning zou kunnen verlagen middels een tussentijdse renteaanpassing. Hierop heeft de adviseur op verzoek van de consument een tussentijdse renteaanpassing aangevraagd bij de bank. De bank heeft verschillende offertes naar de consument gestuurd, waarna de consument deze offertes zonder te controleren heeft ondertekend. Later is gebleken dat de rente voor een van de leningen maar voor één jaar in plaatst van voor 15 jaar is vastgezet. De consument stelt dat de adviseur hem onjuist heeft geïnformeerd en ook heeft nagelaten om de ondertekende documenten te controleren. De consument vordert vergoeding van de schade die hij daardoor lijdt. De Geschillencommissie is van oordeel dat het op weg van de consument gelegen had om de documenten van de bank te controleren. De vordering wordt afgewezen. 

De commissie stelt vast dat "uit de offertes ten aanzien van Lening 1 blijkt dat de bank wisselende tenaamstellingen heeft gebruikt; de ene keer is de offerte geadresseerd aan de consument en de andere keren aan de partner van de consument. De commissie acht het niet aannemelijk dat de bank een offerte op naam van de consument zou stellen, indien hij geen partij is bij die overeenkomst.

"Als de consument de offerte wél had gelezen, had de fout kunnen worden voorkomen. Dat de consument die offerte vóór het ondertekenen niet heeft gelezen althans niet goed heeft gelezen, valt binnen zijn risicosfeer en de gevolgen daarvan dienen dan ook voor zijn rekening te blijven".

De consument vorderde vergoeding van het renteverlies, door de consument begroot op 120.576 euro (bruto); en de aan de bank betaalde boeterente van 24.849 euro.

Reactie toevoegen

 
Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...