VVP-poll: verzekeraars moeten harder lopen voor overstromingsverzekering

Discussie

Bijna een gelijkspel, leverde de VVP-poll van afgelopen week op ('Overnamegolf in adviessector is doodsteek voor de onafhankelijke local heroes'). Maar een lichte meerderheid (53 procent van 204 stemmers) was het met de stelling oneens. Laten we hopen dat de 47 procent die het met de stelling eens was het niet bij het rechte end hebben.

Dramatische wateroverlast in het zuiden van Nederland. Niet voor het eerst. Maar iedere keer de vraag wat is er nou precies wel gedekt onder de verzekering en wat niet. Wordt het niet eens tijd voor een duidelijke overstromingsverzekering. Vandaar de nieuwe stelling: 'Verzekeraars moeten harder lopen voor overstromingsverzekering'. Doe weer mee en stem! Dat kan HIER.

Weer een goede week gewenst!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 16 juli 2021

Hah... 2 vliegen in een klap! 1. 'Overnamegolf in adviessector is doodsteek voor de onafhankelijke local heroes' en 2. 'verzekeraars moeten harder lopen voor overstromingsverzekering' 1. wat is het verschil tussen een onafhankelijke local-hero en een landelijke-hero? Ik heb mijn verzekeringspolissen lopen bij provinciale tussenpersoon en onlangs vernam ik dat deze tussenpersoon zijn hele bedrijf - en nogmaals zijn hele bedrijf - verkocht heeft aan Heinenoord waarvan -zoals bekend - de investeerder op haar beurt het overgrote deel van de aandelen verkocht heeft aan Nat Ned. Feit blijft dat deze tussenpersoon enerzijds gewoon een onafhankelijke local hero blijft, maar anderzijds evengoed een 'onafhankelijke landelijke hero is te noemen. ............... Stel, ik heb een zakelijke polis bij Nat.Ned, contractsduur 1/1/2021 tot 1/1/2022, en nu wil ik muteren in deze polis. Dit meld ik bij mijn 'locale' en 'landelijke' hero, en vervolgens krijg ik de melding van deze tussenpersoon: Nationale Nederlanden heeft een nieuw systeem met als gevolg dat zij niet kan muteren in deze polis met contractsduur 1/1-2021 tm 1/1-2021. Nat Ned is voornemens deze polis te royeren, en biedt een nieuwe verzekering aan met nieuwe contractsduur van 1/7-2021 tm 1/7-2022.. Tevens wijzigt Nat Ned de gespecialiseerde polisvoorwaarden X in de standaardvoorw. Y. a. of mijn tussenpersoon nu een local hero is of een landelijke hero, mijn tussenpersoon accepteert dit voorstel blindelings en biedt ons deze nieuwe polis aan onder het mom: wij 'locale' en 'landelijke' hero kunnen het beleid van de verzekeraar en hebben het maar te accepteren! Dus ging ik als voormalig local-hero, maar vooral als MKB-er met een standaard rechtskennis, vanmorgen op onderzoek uit. Inderdaad, NN heeft een nieuw systeem .. inderdaad, Nat Ned behoudt zich het recht om bij mutaties de lopende contracten te royeren .. Op mijn stelling dat Nat Ned - evenals mijn tussenpersoon - mij nooit een nieuwe polis met algemene voorwaarden had mogen aanbieden - daar bovenop mij niet eens gewaarschuwd heeft voor die nieuwe polisvoorwaarden - antwoordde de NN-medewerker, dat zij de tussenpersonen daarvan in kennis heeft gesteld. Wel zei de medewerker, dat deze polisvoorwaarden in mijn geval niet slechter mochten zijn dan de oorspronkelijke voorwaarden. Hoezo zou ik als verzekerde ooit kunnen claimen, waar Nat Ned mijn oude contract nu royeert en ik per 1 juli 2021 een nieuw contract zou accepteren: polisvoorwaarden Y en nieuw eenjarig contract. Terzake: 'Overnamegolf in adviessector is doodsteek voor de onafhankelijke local heroes' Het is uberhaupt niet mogelijk om een 'hero' adviseur-bemiddelaar te zijn in verzekeringsland, de enige die een 'hero' kan zijn, is de insider-consument: immers, een tussenpersoon moet vrezen voor zijn portefeuille als hij teveel spatjes heeft, anders dan 'landelijke' tussenpersonen/volmachten met eigen polissen. 2. Stelling 'verzekeraars moeten harder lopen voor overstromingsverzekering' is toch totaal niet relevant wat de burger vindt: Verzekeraars naaien toch sowieso en al dan niet in samenspraak met het ministerie van Financiën, Ministerie van Sociale Zaken etc. etc. hun eigen naadje.

Meer over
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

Lang niet iedereen vindt kunstmatige intelligentie nodig bij het werk als adviseur. Daar duidt de uitslag van de meest recente VVP-poll tenminste op. Vierenzeventig...