Wegvallen begeleiding geen geldige annuleringsreden

Ski's via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0637) De consument heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, omdat hij zijn wintersportvakantie heeft moeten annuleren. Als reden voor het annuleren heeft de consument een samenstel van omstandigheden genoemd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de opgegeven reden van annulering geen gedekte gebeurtenis is volgens de polisvoorwaarden. De vordering wordt afgewezen.

Op 14 januari 2022 heeft de consument een beroep gedaan op de verzekering, omdat hij zijn vakantie naar Oostenrijk heeft moeten annuleren. Als reden voor de annulering heeft de consument het volgende op het schadeaangifteformulier vermeld: “Het is een wat ingewikkelde situatie. Mijn zoon heeft een huis gekocht en mijn schoondochter is dusdanig ziek geweest, dat zij herstellende is. Zij kunnen/gaan niet mee. Omdat ik diabeet ben en problemen heb met mijn voeten, kan ik wel skiën, maar wel met iemand die met mij meegaat dat als er iets zich voordoet dit geen problemen geeft. Dit doen wij al jaren zo, nooit een probleem. Echter dit jaar is dit anders: omdat de kinderen niet meegaan en mijn partner niet skiet, moet ik alleen gaan skiën. Dat is gezien de situatie, mede ook omdat ik nu onder behandeling ben in het ziekenhuis voor slaapapneu, in deze situatie geen mogelijkheid. Zeer vervelend, maar daarom heb ik de reis noodgedwongen moeten annuleren.”

Gelet op de inhoud van de schademelding begrijpt de commissie “de annuleringsreden van de consument zo dat hij niet op vakantie kon omdat zijn zoon niet mee zou gaan en dit in combinatie met zijn diabetes en slaapapneu een risico voor zijn gezondheid zou opleveren. Naar het oordeel van de commissie is de reden van annulering dan niet zozeer gelegen in de gezondheidssituatie van de consument, maar in het feit dat zijn zoon niet meeging. Immers, als de zoon wel in de gelegenheid was geweest om mee te gaan, dan was de reis gewoon gemaakt en de vakantie niet geannuleerd”.

Reactie toevoegen

 
Kifid over eeuwigdurende erfpacht in 2020

Kifid over eeuwigdurende erfpacht in 2020

(Kifid-uitspraken GC 2023-0808 en GC 2023-0809) In februari 2023 heeft de Commissie van Beroep van Kifid geoordeeld dat bij een overstap van voortdurende naar eeuwigdurende...

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....

Bonusprovisie ten onrechte niet betrokken bij compensatie woekerpolis

Bonusprovisie ten onrechte niet betrokken bij compensatie woekerpolis

(Kifid-uitspraak GC 2023-0763) De Geschillencommissie laat de verzekeraar de waarde van de beleggingsverzekering opnieuw vaststellen waarbij de bonusprovisie buiten...

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Schade aan woonhuis door zwaar vrachtverkeer niet gedekt

Schade aan woonhuis door zwaar vrachtverkeer niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0761) De consument heeft schade aan het woonhuis doordat er met zwaar vrachtverkeer en met vermoedelijk een te hoge snelheid door de straat...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Hoe luidt de opdracht?

Hoe luidt de opdracht?

HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...

Eensporig rentebeleid binnen groep

Eensporig rentebeleid binnen groep

HYPOTHEKEN – De wetgever wil geen ‘lokkertjes’ op het gebied van hypotheekrente. Omdat te voorkomen bepaalt artikel 81a Bgfo het volgen - de:...