Wegvallen begeleiding geen geldige annuleringsreden

Ski's via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0637) De consument heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, omdat hij zijn wintersportvakantie heeft moeten annuleren. Als reden voor het annuleren heeft de consument een samenstel van omstandigheden genoemd. De Geschillencommissie is van oordeel dat de opgegeven reden van annulering geen gedekte gebeurtenis is volgens de polisvoorwaarden. De vordering wordt afgewezen.

Op 14 januari 2022 heeft de consument een beroep gedaan op de verzekering, omdat hij zijn vakantie naar Oostenrijk heeft moeten annuleren. Als reden voor de annulering heeft de consument het volgende op het schadeaangifteformulier vermeld: “Het is een wat ingewikkelde situatie. Mijn zoon heeft een huis gekocht en mijn schoondochter is dusdanig ziek geweest, dat zij herstellende is. Zij kunnen/gaan niet mee. Omdat ik diabeet ben en problemen heb met mijn voeten, kan ik wel skiën, maar wel met iemand die met mij meegaat dat als er iets zich voordoet dit geen problemen geeft. Dit doen wij al jaren zo, nooit een probleem. Echter dit jaar is dit anders: omdat de kinderen niet meegaan en mijn partner niet skiet, moet ik alleen gaan skiën. Dat is gezien de situatie, mede ook omdat ik nu onder behandeling ben in het ziekenhuis voor slaapapneu, in deze situatie geen mogelijkheid. Zeer vervelend, maar daarom heb ik de reis noodgedwongen moeten annuleren.”

Gelet op de inhoud van de schademelding begrijpt de commissie “de annuleringsreden van de consument zo dat hij niet op vakantie kon omdat zijn zoon niet mee zou gaan en dit in combinatie met zijn diabetes en slaapapneu een risico voor zijn gezondheid zou opleveren. Naar het oordeel van de commissie is de reden van annulering dan niet zozeer gelegen in de gezondheidssituatie van de consument, maar in het feit dat zijn zoon niet meeging. Immers, als de zoon wel in de gelegenheid was geweest om mee te gaan, dan was de reis gewoon gemaakt en de vakantie niet geannuleerd”.

Reactie toevoegen

 
Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0869) De consument heeft een woonhuisverzekering afgesloten. De gevolmachtigde heeft de verzekering na een schademelding tussentijds opgezegd....

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de...

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...

Dak ging er ten onrechte af bij klager

Dak ging er ten onrechte af bij klager

(Kifid-uitspraak GC 2023-0831) De consument heeft tijdens zijn vakantie contact opgenomen met Aveco vanwege een defect aan het hefdak van zijn camper. Hoewel er...

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken

(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken...

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken...

Aanbieder mag kwaliteitseisen stellen aan bemiddeling

Aanbieder mag kwaliteitseisen stellen aan bemiddeling

(Kifid-uitspraak GC 2023-0821) De Geschillencommissie is van oordeel dat de klacht van de consument niet behandelbaar is voor zover deze gaat over de weigering van...