Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond
(Kifid-uitspraak GC 2023-0869) De consument heeft een woonhuisverzekering afgesloten. De gevolmachtigde heeft de verzekering na een schademelding tussentijds opgezegd. De Geschillencommissie oordeelt dat deze opzeggingsgrond niet is bedongen in de voorwaarden. De gevolmachtigde heeft daarom de verzekering niet mogen opzeggen. De commissie wijst de vordering toe.
De commissie: "De gevolmachtigde verwijst in de opzeggingsbrief naar artikel 10 onder d van de voorwaarden, maar noemt als grond voor de opzegging – kort gezegd – dat het verzekerde risico onaanvaardbaar groot is vanwege de staat van het pand. Deze grond is niet opgenomen in de voorwaarden en kan dan ook niet dienen als opzeggingsgrond. Er is daardoor niet voldaan aan artikel 7:940 lid 3 BW."
De gevolmachtigde moet de verzekering herstellen.
Leegstaand huis
De gevolmachtigde stelde dat het huis staat sinds de aankoop leeg staat. Volgens de expert die is ingeschakeld, is een deel van de schade aan het woonhuis ontstaan doordat er sprake is van langdurige (vertraagde) renovatie en het feit dat het huis leeg staat. Dit is een onaanvaardbaar risico voor de gevolmachtigde. Daarom heeft de gevolmachtigde besloten om de verzekering te beëindigen na de afwikkeling van de stormschade.
Reactie toevoegen
Meer over
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...
Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP
(Kifid-uitspraak GC 2024-1083) De consument vervoert voor zijn werk raceauto’s op een transporter. Zijn minderjarige zoon, die dit keer mee was, heeft uit...
Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...