Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen bij de tussenpersoon. Aldus de Geschillencommissie.

De commissie stelt vast dat "de consument bij het aangaan van de hypotheek en de overlijdensrisicoverzekering is bijgestaan door een tussenpersoon. Een tussenpersoon moet als redelijk handelend en bekwame tussenpersoon op de hoogte zijn van de acceptatienormen van de bank waarmee deze zaken doet. Daarnaast is het aan de tussenpersoon om te controleren of het product voldoet aan de normen van de bank en de wensen en behoeften van de consument. Dit brengt mee dat de bank niet de verplichting heeft om te controleren of het verzekerde bedrag te hoog is. Daarnaast kan het zijn dat een klant een reden heeft om een hoger bedrag te verzekeren. De inventarisatie hiervan ligt bij de tussenpersoon en niet bij de bank. De bank had geen verplichting om het bedrag te controleren en als deze boven de acceptatienorm uitkwam de consument te waarschuwen."

De consument stelde dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden door hem te verplichten een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten met een verzekerd bedrag van 25.000 euro. Daarnaast stelde de consument dat de bank het bedrag niet heeft gecontroleerd op het eigen acceptatiebeleid en bij een te hoog verzekerd bedrag de consument hiervan niet heeft verwittigd. De commissie oordeelt dat niet is komen vast te staan dat de bank heeft geëist dat een overlijdensrisicoverzekering werd afgesloten met een verzekerd bedrag van 25 mille. De consument voerde nog aan dat de bank had moeten controleren of het verzekerde bedrag afweek van de acceptatienorm van de bank en dat de bank de consument had moeten informeren wanneer het verzekerde bedrag ver boven het noodzakelijk verzekerd bedrag uitkwam. Maar in dit geval was dat dus niet de verantwoordelijkheid van de bank.

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...