Welten en Nationale Hypotheekbond werken samen in dossier aflossingsvrij

Huis (luiken) via Pixabay

Welten en Nationale Hypotheekbond zijn een samenwerking aangegaan bij het dossier aflossingsvrije hypotheken. Welten, aldus CEO Chris Baelemans, "heeft een gerichte aanpak voor geldverstrekkers uitgewerkt waarbij op efficiente wijze invulling kan worden gegeven aan de oproep van de toezichthouders. Deze aanpak bevat onder meer de volgende elementen: risico-identificatie, pro-actieve klantbenadering, risicodifferentiatie, informatievoorziening en bewustwording. Daarnaast hebben wij ons in de markt georiënteerd op digitale ondersteuning voor inzicht en berekeningen. Hieruit is de samenwerking met Nationale Hypotheekbond voortgevloeid omdat hun tooling bij uitstek inzicht biedt in de risico’s en betaalbaarheid van de hypotheek op diverse momenten in de toekomst, zoals einde rentevaste periode, einde hypotheekrenteaftrek, pensionering en einde looptijd."

Op banken.nl stellen Welten Nationale Hypotheekbond: "Het zou in onze ogen geweldig zijn als dit dossier de opmaat is naar een andere kijk op nazorg. Wat ons betreft pro-actiever dan tot nu toe het geval is en gericht op het echt bieden van inzicht in de persoonlijke financiële situatie van de consument.

"Het ‘probleem’ beperkt zich niet tot aflossingsvrije hypotheken. Er zal gekeken moeten worden naar de risico’s en de betaalbaarheid van de gehele hypotheek gedurende de looptijd, zowel nu als in de toekomst. Dat inzicht is bij veel klanten niet aanwezig. Het probleem is vooralsnog beperkt vanwege de lage rente maar bij een hogere rentestand komt de betaalbaarheid van de hypotheek bij veel woningeigenaren wel in het geding." 

 

Reactie toevoegen

 
Welten versterkt directie

Welten versterkt directie

Opleider en detacheerder Welten heeft per 1 november haar C-level-directie verstevigd met de komst van COO Jasper Stultiens en CMO Joost van Dijk. Samen met CEO...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk,...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...