Welten en Nationale Hypotheekbond werken samen in dossier aflossingsvrij

Huis (luiken) via Pixabay

Welten en Nationale Hypotheekbond zijn een samenwerking aangegaan bij het dossier aflossingsvrije hypotheken. Welten, aldus CEO Chris Baelemans, "heeft een gerichte aanpak voor geldverstrekkers uitgewerkt waarbij op efficiente wijze invulling kan worden gegeven aan de oproep van de toezichthouders. Deze aanpak bevat onder meer de volgende elementen: risico-identificatie, pro-actieve klantbenadering, risicodifferentiatie, informatievoorziening en bewustwording. Daarnaast hebben wij ons in de markt georiënteerd op digitale ondersteuning voor inzicht en berekeningen. Hieruit is de samenwerking met Nationale Hypotheekbond voortgevloeid omdat hun tooling bij uitstek inzicht biedt in de risico’s en betaalbaarheid van de hypotheek op diverse momenten in de toekomst, zoals einde rentevaste periode, einde hypotheekrenteaftrek, pensionering en einde looptijd."

Op banken.nl stellen Welten Nationale Hypotheekbond: "Het zou in onze ogen geweldig zijn als dit dossier de opmaat is naar een andere kijk op nazorg. Wat ons betreft pro-actiever dan tot nu toe het geval is en gericht op het echt bieden van inzicht in de persoonlijke financiële situatie van de consument.

"Het ‘probleem’ beperkt zich niet tot aflossingsvrije hypotheken. Er zal gekeken moeten worden naar de risico’s en de betaalbaarheid van de gehele hypotheek gedurende de looptijd, zowel nu als in de toekomst. Dat inzicht is bij veel klanten niet aanwezig. Het probleem is vooralsnog beperkt vanwege de lage rente maar bij een hogere rentestand komt de betaalbaarheid van de hypotheek bij veel woningeigenaren wel in het geding." 

 

Reactie toevoegen

 
Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Door uw stem uit te brengen maakt u duidelijk welke aspecten van hypotheken voor u en uw klant belangrijk zijn. We gebruiken uw input om met geldverstrekkers in...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...