Zilveren bestek gebruiksvoorwerp of bijzondere bezitting?

Zilveren bestek via Pixabay

Kifid laat NN aanvullend uitkeren, omdat anders dan de verzekeraar stelde het gestolen zilveren bestek kan worden beschouwd als gebruiksvoorwerp. Volgens NN betrof het een verzameling. De verzekeraar wilde daarom niet meer uitkeren dan het volgens de polis maximaal verzekerde bedrag voor bijzondere bezittingen (uitspraak GC 2019-968).

De Geschillencommissie "volgt het standpunt van Consument dat het bestek in de gegeven omstandigheden niet als verzameling moet worden aangemerkt. Hierbij neemt de Commissie het volgende in aanmerking. Consument heeft allereerst gemotiveerd gesteld dat het bestek dagelijks wordt gebruikt en tot de huisraad behoort. Verzekeraar heeft dit niet betwist. Consument heeft ook uitgelegd dat hij om praktische redenen het bestek opbergt in een kast waarin het bestek door glas zichtbaar is. Verzekeraar heeft ook deze stelling niet betwist. De Commissie is van oordeel dat Consument voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het bestek als gebruiksvoorwerp dient en die functie in dit geval ook niet heeft verloren.

"Het tentoonstellen van gebruiksvoorwerpen brengt, anders dan Verzekeraar stelt, naar het oordeel van de Commissie niet zonder meer mee dat het om een verzameling gaat, maar heeft, in een geval als hier aan de orde waarin de voorwerpen dagelijks worden gebruikt, veeleer te maken met de persoonlijke voorkeur van Consument. Van het tentoonstellen als bestemming van het bestek in de door Verzekeraar bedoelde zin, is naar het oordeel van de Commissie geen sprake.

"De Commissie is verder van oordeel dat het aantal exemplaren niet bepalend is voor de vraag of sprake is van een verzameling maar als één van de omstandigheden moet worden meegewogen. Naar het oordeel van de Commissie is het aantal van drie sets, gelet op de overige omstandig-heden en de door Consument gegeven toelichting, niet zodanig dat om die reden van een verzameling moet worden gesproken. Het argument van Verzekeraar dat het bestek is gekocht bij een antiquair /juwelier, maakt dat onder de hier aan de orde zijnde omstandigheden niet anders, omdat Consument voldoende gemotiveerd, en onbetwist, heeft gesteld, dat het bestek dagelijks wordt gebruikt en nog steeds die functie als doel heeft. Alle omstandigheden in ogenschouw genomen is de Commissie van oordeel dat het bestek niet als verzameling kan worden aangemerkt."

 

Reactie toevoegen

 
25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...