Zonder kentekenbewijs deel III geen dekking voor gestolen auto

Euro's via Pixabay 2018

In de verzekeringsvoorwaarden is duidelijk gesteld dat als een auto is gestolen, de verzekeraar alleen betaalt als ondere andere aan de voorwaarde is voldaan dat deel III van het kentekenbewijs of het overschrijvingsbewijs wordt ingeleverd. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in uitspraak 2018-660. Consument vorderde een vergoeding van 12.000 euro.

De consument sloot medio 2017 een autoverzekering af bij HEMA Verzekeringen. Begin december 2017 wordt de auto van consument gestolen vanaf het parkeerterrein voor de flat waarin zij woont. Zij doet aangifte bij de politie. En de consument claimt de gestolen auto bij de autoverzekeraar in de veronderstelling dat ze is verzekerd voor diefstal. De verzekering biedt inderdaad dekking voor een gestolen auto mits wordt voldaan aan een aantal voorwaarden. Zoals de voorwaarde dat deel III van het kentekenbewijs of het overschrijvingsbewijs wordt ingeleverd bij de verzekeraar. Omdat de autopapieren in de gestolen auto lagen, kan de consument niet aan deze voorwaarde voldoen. De verzekeraar hoeft niet uit te keren voor de gestolen auto.

Geen bijzondere omstandigheden

De consument doet bij Kifid tevergeefs een beroep op de redelijkheid en billijkheid. Volgens de Geschillencommissie zijn er geen bijzondere omstandigheden waarin het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is om de consument te houden aan de de verzekeringsvoorwaarden. Zulke omstandigheden zijn niet naar voren gebracht en blijken ook niet uit het dossier. De Geschillencommissie oordeelt dat van een consument verwacht mag worden dat hij de autopapieren bewaart op een zodanige plek dat de kans op verlies of kwijtraken zo klein mogelijk is. Het is algemeen bekend dat met een kentekenbewijs deel III een auto eenvoudig kan worden overgeschreven op andermans naam. De verzekeraar heeft er belang bij om de gestolen auto op eigen naam te stellen. Zodat hij de auto kan opeisen wanneer die wordt teruggevonden.


Reactie toevoegen

 
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...