Aandacht

Cover Special Contactgroep Automatisering 2019

(Voorwoord door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Aandacht maakt alles mooier, is de bekende slogan van een wereldconcern. Aandacht voor mensen, voor hun wensen, voor hun behoeften en aandacht voor de producten die je verkoopt en de diensten die je levert. Producten die klanten nodig hebben, die veelal duurzaam zijn gemaakt, die waarde toevoegen, sfeer bepalen en waar mensen van houden. Diensten die het leven makkelijker maken, snel en effectief worden geleverd, geen zweem van overbodigheid in zich hebben, wars van systeemdenken zijn en positief verrassen. Deze aandacht maakt het verschil. Of je nu alles mooier wilt maken of alles doet met een glimlach.

In de advieswereld is het niet anders. De core business van onafhankelijk adviseurs is en blijft oprechte aandacht voor de klant. Natuurlijk moet je beschikken over vakkennis en technologische ondersteuning, maar dat zijn basisvereisten. Belangrijk is een luisterend oor, er zijn voor de klant, empathie en een klantinstelling die in een driesterrenrestaurant niet zou misstaan. Digitalisering is ook voor het adviesvak noodzakelijk om klanten de juiste aandacht te kunnen blijven geven in een tijd die zowel voor consumenten als voor de adviseur zelf steeds complexer wordt. Wil je je tijd en je handen vrij houden om je klanten vooruit te helpen, dan dient de ict binnen je kantoor optimaal op orde moeten zijn. Alleen dan houd je tijd over voor je klanten.

Ict kan het vak van de echte adviseur nooit overnemen. Logisch, uw vak begint pas waar dat van een robot, een direct writer of een online aanbieder eindigt. Als adviseur kunt u echt luisteren naar uw klanten, ook naar wat juist niet wordt gezegd, kunt u doorvragen en de klant met raad en daad bijstaan op een menselijk niveau. Een adviseur is dé vertrouwenspersoon van de klant. Hij helpt bij calamiteiten, helpt om te voorkomen en helpt dromen waarmaken. De adviseur coacht, stuurt bij en zet de klant weer aan het roer van zijn eigen leven. Maatschappelijk gezien een uiterst betekenisvol vak, dat juist beter kan worden uitgevoerd door een efficiënte inzet van ict. In die zin maakt digitalisering het adviesvak weer menselijker.

Dit is iets wezenlijks anders dan ict alleen maar omarmen om de goedkoopste te worden en daarmee de prijsconcurrentie met directe aanbieders aan te kunnen gaan. Dat kunnen adviseurs niet of nauwelijks winnen en moeten ze ook niet willen winnen, juist omdat het om een diametraal tegenovergesteld vak gaat.

De Contactgroep Automatisering begrijpt dat. Met hun verschillende achtergronden, dienstverlening en producten hebben ze één ding gemeen: ze geloven in de kracht van onafhankelijk advies en stellen hun dienstverlening beschikbaar om het adviesvak te veraangenamen. In samenwerking met de Contactgroep Automatisering maakte VVP deze special over automatisering voor alle financieel adviseurs van Nederland. Een bewaareditie met trends, kijkjes in keukens van adviseurs die ict succesvol hebben omarmd en met overzichten van de dienstverlening van de deelnemers van de Contactgroep Automatisering. Heel veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Sneller, slimmer, efficiënter

Sneller, slimmer, efficiënter

“Met MeetingpointAdvies heeft TJIP een platform dat de concurrentiepositie van financieel adviseurs versterkt doordat zij sneller, slimmer en efficiënter...

Connecten van financiele data

Connecten van financiele data

“Wij geloven in een Connected Finance platform, dat de regie teruggeeft aan de consument door verbindingen te leggen tussen mensen, platformen en data”,...

Optimale taakverdeling

Optimale taakverdeling

Met Verne komen nieuwe commerciële mogelijkheden binnen bereik van tussenpersonen en volmachten, die vroeger exclusief door verzekeraars werden bediend. Aldus...

Efficiency in de keten

Efficiency in de keten

“Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering...

Mens en technologie verbinden

Mens en technologie verbinden

“Blijf op maat gemaakte persoonlijke adviezen gegeven, waarbij het leren kennen van de klant erg belangrijk is om het juiste advies te kunnen geven.”...

De beste klantervaring

De beste klantervaring

“Wij geloven er sterk in, dat het hypotheekproces door gebruik van automatisering sneller en beter kan. Waardoor de consument en intermediair eerder duidelijkheid...

Digitaal ecosysteem

Digitaal ecosysteem

“Digitale datakoppelingen versterken het klantvertrouwen in de keten. Door handmatige werkzaamheden uit te bannen bevestig je niet alleen dit vertrouwen,...

App voor adviseurs

App voor adviseurs

“In 2019 zullen we onze app voor adviseurs introduceren. Deze app geeft adviseurs beter en sneller inzicht in de voortgang van een dossier”, aldus...