Aandacht

Cover Special Contactgroep Automatisering 2019

(Voorwoord door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Aandacht maakt alles mooier, is de bekende slogan van een wereldconcern. Aandacht voor mensen, voor hun wensen, voor hun behoeften en aandacht voor de producten die je verkoopt en de diensten die je levert. Producten die klanten nodig hebben, die veelal duurzaam zijn gemaakt, die waarde toevoegen, sfeer bepalen en waar mensen van houden. Diensten die het leven makkelijker maken, snel en effectief worden geleverd, geen zweem van overbodigheid in zich hebben, wars van systeemdenken zijn en positief verrassen. Deze aandacht maakt het verschil. Of je nu alles mooier wilt maken of alles doet met een glimlach.

In de advieswereld is het niet anders. De core business van onafhankelijk adviseurs is en blijft oprechte aandacht voor de klant. Natuurlijk moet je beschikken over vakkennis en technologische ondersteuning, maar dat zijn basisvereisten. Belangrijk is een luisterend oor, er zijn voor de klant, empathie en een klantinstelling die in een driesterrenrestaurant niet zou misstaan. Digitalisering is ook voor het adviesvak noodzakelijk om klanten de juiste aandacht te kunnen blijven geven in een tijd die zowel voor consumenten als voor de adviseur zelf steeds complexer wordt. Wil je je tijd en je handen vrij houden om je klanten vooruit te helpen, dan dient de ict binnen je kantoor optimaal op orde moeten zijn. Alleen dan houd je tijd over voor je klanten.

Ict kan het vak van de echte adviseur nooit overnemen. Logisch, uw vak begint pas waar dat van een robot, een direct writer of een online aanbieder eindigt. Als adviseur kunt u echt luisteren naar uw klanten, ook naar wat juist niet wordt gezegd, kunt u doorvragen en de klant met raad en daad bijstaan op een menselijk niveau. Een adviseur is dé vertrouwenspersoon van de klant. Hij helpt bij calamiteiten, helpt om te voorkomen en helpt dromen waarmaken. De adviseur coacht, stuurt bij en zet de klant weer aan het roer van zijn eigen leven. Maatschappelijk gezien een uiterst betekenisvol vak, dat juist beter kan worden uitgevoerd door een efficiënte inzet van ict. In die zin maakt digitalisering het adviesvak weer menselijker.

Dit is iets wezenlijks anders dan ict alleen maar omarmen om de goedkoopste te worden en daarmee de prijsconcurrentie met directe aanbieders aan te kunnen gaan. Dat kunnen adviseurs niet of nauwelijks winnen en moeten ze ook niet willen winnen, juist omdat het om een diametraal tegenovergesteld vak gaat.

De Contactgroep Automatisering begrijpt dat. Met hun verschillende achtergronden, dienstverlening en producten hebben ze één ding gemeen: ze geloven in de kracht van onafhankelijk advies en stellen hun dienstverlening beschikbaar om het adviesvak te veraangenamen. In samenwerking met de Contactgroep Automatisering maakte VVP deze special over automatisering voor alle financieel adviseurs van Nederland. Een bewaareditie met trends, kijkjes in keukens van adviseurs die ict succesvol hebben omarmd en met overzichten van de dienstverlening van de deelnemers van de Contactgroep Automatisering. Heel veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Grip op uw geld

Grip op uw geld

Euroface is bekend van de Finixsoftware. Sinds kort timmert het bedrijf echter ook volop aan de weg met Finsave, een applicatie die de consument makkelijk laat...

Volledig klantbeeld

Volledig klantbeeld

Zorg voor een volledig klantbeeld door alle informatiestromen centraal op te slaan. Dit is één van de praktijktips van André van Nieuwenhuijzen,...

Generiek en onafhankelijk

Generiek en onafhankelijk

“Wij nemen het stukje techniek voor onze rekening (the science) en geven de adviseur zo meer ruimte om zijn toegevoegde waarde op interpersoonlijk vlak te...

Complimenten ontvangen

Complimenten ontvangen

“Goede automatisering zorgt ervoor dat jij en je team kunnen excelleren. Slechte automatisering zorgt ervoor dat je out of business raakt”, aldus Joost...

Financiële data verbinden

Financiële data verbinden

“De financiële sector is doorlopend in beweging. Ook IT-ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden. De financieel adviseur moet mee in de veranderingen...

Wacht niet af

Wacht niet af

“Wacht niet af. Er komen regels over wat onafhankelijk advies is. Belangrijker is dat een klant blij wordt van een duidelijke en objectieve onderbouwing...

Pro-actief klantenbeheer

Pro-actief klantenbeheer

De Nationale Hypotheekbond ondersteunt financieel adviseurs bij het invulling geven aan pro-actief klantbeheer. Directeur Jeroen Oversteegen noemt het belangrijk...

Digitale autonomie

Digitale autonomie

“Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering...

Écht persoonlijk advies

Écht persoonlijk advies

“Wij geloven in de kracht van écht persoonlijk advies. Een consument is alleen echt geholpen met persoonlijk advies inspelend op zijn/ haar klantvraag”,...

Slimme data-oplossingen

Slimme data-oplossingen

Met de slimme data-oplossingen Lckr en Historisch databeheer van Ordina kunnen adviseurs een beter en vollediger advies geven. Lckr Met Lckr heeft uw klant...