Baas over eigen data

section1_page46_article25_1.jpg

Fintech is hot. En terecht. Met de grootse beloftes als robotisering, kunstmatige intelligentie, big data, wearables, internet of things en blockchain ben je ziende blind als je niet vermoedt dat er een revolutie voor de deur staat. En dus doet iedereen mee.

Zo schreef minister Dijsselbloem vlak voor het reces aan de Tweede Kamer dat hij meer ruimte wil bieden voor innovatie in de financiële sector. Als Adfiz schreven we samen met de banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en participatiemaatschappijen dat “we’re all fintech now”, opdat maar duidelijk mag zijn dat technische innovatie niet alleen bij hippe startups en de googles van deze wereld plaatsvindt.

En het zijn niet alleen beloftes. Vandaag al in praktijk gebracht strijden nieuwe online hypotheekconcepten om de aandacht. Vooral van de eenvoudige starter, dat wel. De verzekeraars bouwen samen aan een poliskluis. En de AFM pleit voor een verplichte digitale financiële APK. De hoop op een beter pensioenbewustzijn wordt intussen al enkele jaren gevestigd op een steeds overzichtelijker mijnpensioenoverzicht.nl. En terwijl voorzichtig de eerste bètaversies van robotadvies het licht zien, stelde vorige maand nog liefst 81 procent van de adviseurs dat zij zichzelf binnen vijf jaar niet ‘weg-gerobotiseerd’ zien. Zelfvertrouwen.

Ik ben ervan overtuigd dat dit vertrouwen volkomen terecht is. Uiteraard kan automatisering van stappen in het advies bijdragen aan advies dat sneller en tegen lagere kosten kan worden gegeven. Efficiency, snelheid, 24/7 beschikbaarheid, lagere foutmarges en mass customization zijn waardevol voor klant, maar maken de mens-adviseur niet overbodig. Om inlevingsvermogen en creativiteit in oplossingen mogelijk te houden moeten overheid en markt oog houden voor en ruimte blijven geven aan persoonlijk maatwerkadvies. Zelfwerkzaamheid is mooi, maar we moeten de niet altijd rationele klant ook tegen zichzelf willen beschermen.

Bovendien, uiteindelijk gaat geld altijd over vertrouwen. En vertrouwen is emotie, dat pak je niet in bits en bytes. Zo blijkt intussen dat de meest ervaren online generatie, die met internet is opgegroeid, het minste vertrouwen heeft in alles wat online is. Laten we dus oog houden voor de menselijke factor in fintech-gedreven innovatie. Dat is geen nieuwe visie, we hebben er in januari een hele nieuwjaarsbijeenkomst aan gewijd. En we zeggen het tegen iedereen die te blind gelooft in de zegeningen van techniek zonder mensen. De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies.

Het wordt dus niet of of, maar en en. Efficiënte techniek waar het kan, menselijke aandacht waar het moet. Op korte termijn heb ik de hoogste verwachtingen van digitale initiatieven die mensen overzicht geven. Platforms waar data uit verschillende bronnen wordt samengebracht en waar je in één oogopslag de belangrijkste informatie bij elkaar ziet. Een veilige, goed beschermde plek beheerd door een onafhankelijke partij, die zelf geen belang heeft bij mijn financiële data. Een plek waar ik weer baas over mijn eigen data kan zijn. Waar ik anderen voor inzage of bewerking kan machtigen, maar die machtiging ook net zo makkelijk weer in kan trekken.

Als klant lijkt me dat heerlijk, maar ook voor de adviseur is het goed nieuws. Geen lange zoektochten naar dat ene originele document in de administratie van je klanten. Geen getouwtrek met aanbieders over toegang tot actuele klantdata. Met de toestemming van je klant heb je het hele overzicht bij elkaar. En kun je aan jouw werk beginnen: informatie en overzicht vertalen in kennis en inzicht. Want dat is de basis voor iedere goede financiële beslissing.

‘De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies’

Reactie toevoegen

 
Editie
De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Regeling klokkenluiders verplicht

Regeling klokkenluiders verplicht

(Adfiz in Ken je Vak! in VVP 2) Op 18 februari is de Wet bescherming klokkenluiders van kracht geworden. Deze nieuwe wet is een aanscherping van de eerdere Wet...

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

"Gelet op de brede politieke steun voor actieve transparantie is het niet de verwachting dat de hele maatregel van tafel gaat", meent Adfiz. "De volgende stap is...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Subsidietraject www.jouwvliegendestart.nl beëindigd

Subsidietraject www.jouwvliegendestart.nl beëindigd

In totaal hebben 751 kandidaten gebruik gemaakt van de gesubsidieerde scholingsactiviteiten die Adfiz en OvFD hebben aangeboden om een carrièreswitch te maken...

Adfiz: wees alert op onterecht WIA-voorschot

Adfiz: wees alert op onterecht WIA-voorschot

Adfiz roept adviseurs op alert te zijn op onterechte WIA-voorschotten. Adfiz: “Als mensen een voorschotuitkering ontvangen moeten zij die terugbetalen als...

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Volgens Polis Advocaten, in antwoord op een vraag van Adfiz, heeft de AFM-norm voor onafhankelijkheid in de vergelijkingskaart geen privaatrechtelijke consequenties. Adfiz:...

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz heeft de handreiking 'Pensioendienstverlening op maat' gepubliceerd. De handreiking is samen met de pensioensector ontwikkeld in het kader van het aanvalsplan...

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Het niet verbeteren van de keuzebegeleiding zal leiden tot confettipensioen, meent Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de organisatie...

Informeren of adviseren?

Informeren of adviseren?

(Opinie Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Onze samenleving digitaliseert in sneltreinvaart. Zorgdeclaraties dienen we in...