Beschermende maatregel kost consument geld

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN - Artikel 81a Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft luidt: ‘Een aanbieder van een hypothecair krediet offreert voor een consument die voornemens is een overeenkomst inzake een hypothecair krediet aan te gaan, dezelfde debetrentevoet bij dezelfde rentevast periode als voor een consument aan wie op dat moment een aanbod wordt gedaan voor de komende rentevast periode bij een vergelijkbaar risicoprofiel’. De wetgever heeft met deze bepaling vooral de klanten met een bestaande hypotheek willen beschermen. Zonder deze bepaling kunnen aanbieders immers bij het bepalen van een nieuwe rentevast periode een hogere rente vragen dan zij aan nieuwe klanten vragen, omdat ze weten dat de klant bij het oversluiten van de hypotheek naar een andere geldverstrekker forse kosten moet maken.

Deze voor de consument goed bedoelde regeling, pakt in deze klacht voor de klant echter ongelukkig uit. De consument heeft een recreatiewoning. Bij het afsluiten van de hypotheek rekent de bank met een risico-opslag van 0,2 procent. Nadien voert de aanbieder, die op het gebied van hypotheken voor recreatiewoningen vrijwel als enige aanbieder deze financieringen verstrekt, als algemeen beleid door dat hiervoor een risico-opslag van 0,8 procent wordt gehanteerd. De consument is het met deze verhoging niet eens. De geldverstrekker beroept zich echter op artikel 81a Bgfo en stelt niet anders te kunnen’.

De geschillencommissie komt tot het oordeel dat een aanbieder zelf de vrijheid heeft om de hoogte van risico-opslagen vast te stellen mits de opslag niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. De geschillencommissie acht in deze casus een verhoging van de risico-opslag van 0,2 procent naar 0,8 procent aanvaardbaar. - Uitspraak 2018 -127

 

Deze samenvatting wordt u aangeboden door de

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...