Brexit

Londen bussen via Pixabay

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2020) Op 23 juni 2016 stemde een kleine meerderheid van de Britten voor een vertrek uit de Europese Unie. Ruim 3,5 jaar later – op 31 januari 2020 – verliet het VK daadwerkelijk de EU en brak de transitieperiode aan. Deze periode loopt op 31 december 2020 af. Wat betekent dat voor het intermediair?

Tijdens de transitieperiode bleven de regels van de douane-unie en interne markt gelden. Hierdoor veranderde er gedurende de transitieperiode voor ondernemers feitelijk niets. Wat er na 31 december 2020 gebeurt, is op het moment van schrijven (eind november) nog niet bekend. Grofweg zijn er drie mogelijkheden: de transitieperiode wordt verlengd met, waarschijnlijk, twee jaar de transitieperiode eindigt met handelsverdragen tussen het VK en de landen van de EU, of de transitieperiode eindigt zonder handelsverdragen (harde Brexit).

Hoewel het in principe nog alle kanten op kan gaan, is het wel belangrijk voorbereidingen te treffen voor het einde van de transitieperiode. Iets waar ook de Europese toezichthouder (EIOPA) verzekeraars en intermediairs toe oproept.

Actieve benadering

Wat betekent een harde Brexit voor het intermediair:

… dat klanten heeft uit het VK?

Om tijdelijk zaken te kunnen blijven doen in het VK kan bij de Britse toezichthouder FCA een Temporary Permissions Regime (TPR) (www.fca.org.uk/ brexit/temporary-permissions-regime-tpr) aangevraagd worden. Hiermee kunnen intermediairs hun VK-klanten voorlopig blijven bedienen. Het is raadzaam deze TPR bijtijds aan te vragen.

… dat contracten heeft waarbij een VK-verzekeraar partij is?

Bij een harde Brexit kunnen VK-verzekeraars geen gebruik meer maken van IDD/Solvency II passports. Veel VK-verzekeraars hebben daarom inmiddels gekozen voor een zetel in de EU, zodat ze de dienstverlening kunnen blijven voortzetten. VK-verzekeraars die dat niet hebben gedaan kunnen hun dienstverlening dus niet voortzetten.

! Ben je betrokken bij contracten waarbij de risicodrager een VK-verzekeraar is? Informeer dan bij de VK-verzekeraar naar de continuïteit van de dienstverlening in de EU of zorg bijtijds voor een nieuwe risicodrager. Een actieve benadering van dit soort contracten is van belang om de dienstverlening te kunnen blijven voortzetten.

… dat klanten heeft die in het VK risico’s hebben verzekerd (of willen verzekeren)?

Meerdere Nederlandse verzekeraars geven inmiddels bij de EU-dekking aan dat risico’s in het VK niet meer zijn gedekt. Deze klanten moeten voor hun risico’s in het VK een VK-risicodrager zoeken, wat vaak extra kosten oplevert.

! Houd er rekening mee dat je bij klanten met een risico in het VK tijdig een nieuwe risicodrager vindt. Mogelijk bieden sommige Nederlandse verzekeraars wel een oplossing voor de risico’s in het VK. Informeer hierover bijtijds bij Nederlandse risicodragers of ga voor je dienstverlening in het VK een samenwerking aan met een VK-bemiddelaar. n

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Ondernemers in financiële dienstverlening opereren in een markt die voortdurend in beweging is. Wetgeving, ketenvraagstukken, innovatie en digitalisering, en klanten die steeds meer waarde verlangen. Adfiz is de branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs die ondernemers helpt effectief en efficiënt hun positie in te nemen. Belangenbehartiging, kennis en kwaliteit staan daarbij...

Reactie toevoegen

 
De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Regeling klokkenluiders verplicht

Regeling klokkenluiders verplicht

(Adfiz in Ken je Vak! in VVP 2) Op 18 februari is de Wet bescherming klokkenluiders van kracht geworden. Deze nieuwe wet is een aanscherping van de eerdere Wet...

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

"Gelet op de brede politieke steun voor actieve transparantie is het niet de verwachting dat de hele maatregel van tafel gaat", meent Adfiz. "De volgende stap is...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Subsidietraject www.jouwvliegendestart.nl beëindigd

Subsidietraject www.jouwvliegendestart.nl beëindigd

In totaal hebben 751 kandidaten gebruik gemaakt van de gesubsidieerde scholingsactiviteiten die Adfiz en OvFD hebben aangeboden om een carrièreswitch te maken...

Adfiz: wees alert op onterecht WIA-voorschot

Adfiz: wees alert op onterecht WIA-voorschot

Adfiz roept adviseurs op alert te zijn op onterechte WIA-voorschotten. Adfiz: “Als mensen een voorschotuitkering ontvangen moeten zij die terugbetalen als...

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Volgens Polis Advocaten, in antwoord op een vraag van Adfiz, heeft de AFM-norm voor onafhankelijkheid in de vergelijkingskaart geen privaatrechtelijke consequenties. Adfiz:...

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz: handreiking 'Pensioendienstverlening op maat'

Adfiz heeft de handreiking 'Pensioendienstverlening op maat' gepubliceerd. De handreiking is samen met de pensioensector ontwikkeld in het kader van het aanvalsplan...

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Adfiz vreest confettipensioen als keuzebegeleiding niet verbetert

Het niet verbeteren van de keuzebegeleiding zal leiden tot confettipensioen, meent Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de organisatie...

Informeren of adviseren?

Informeren of adviseren?

(Opinie Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Onze samenleving digitaliseert in sneltreinvaart. Zorgdeclaraties dienen we in...