Centrale organisatie en aangesloten instelling

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – Op grond van de Wft is het mogelijk dat een onderneming andere ondernemingen onder haar Wft-vergunning laat werken. Artikel 2:105 Wft bepaalt dat de Centrale Organisatie publiekrechtelijk verantwoordelijk is voor het doen en laten van de aangesloten instelling. Dit betekent dat als de AFM een eventuele sanctie oplegt, in verband met onjuist gedrag van de aangesloten instelling, deze zal opleggen aan de centrale organisatie.

In de uitspraak 2019-245 trekt Kifid deze toerekening ook door naar het privaatrecht: Op grond van artikel 2:105 lid 3 Wft geldt het handelen en nalaten van een aangesloten organisatie inzake het adviseren van financiële producten (zoals een hypothecaire geldlening) en de bemiddeling daarin, als het handelen en nalaten van centrale organisatie. Dat betekent dat deze klachtprocedure bij de Geschillencommissie formeel gericht is tegen de centrale organisatie. Aangesloten instelling is door de Geschillencommissie in de procedure opgeroepen, omdat aangesloten instelling de contractspartij is van Consument en bij uitstek de partij die de inlichtingen heeft kunnen verstrekken die benodigd zijn voor de beoordeling van het geschil. Hoe de centrale organisatie en aangesloten instelling hun onderlinge aansprakelijkheid en verhaalsmogelijkheid (destijds) hebben geregeld, is voor deze klachtprocedure niet relevant.

Wordt in de Kifid-procedure dus, door het nalaten van een aangesloten instelling, aan de consument een schadevergoeding toegekend, dan houdt Kifid de centrale organisatie hiervoor aansprakelijk. Deze centrale organisatie dient in de beleving van Kifid deze schade aan de consument te vergoeden om vervolgens te trachten deze vergoeding op de aangesloten instelling te verhalen.

– Uitspraak 2019-245

Reactie toevoegen

 
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...