Distributie zorgvuldig inrichten

Adfiz ken je vak 2018

Op 1 oktober is de richtlijn Verzekeringsbemiddeling (IMD) vervangen door nieuwe richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD). Veel IDD-regels beschrijven zaken die voor de meeste adviseurs in Nederland al dagelijkse praktijk zijn. Doordat deze zaken nu in regels zijn gevat, kan de toezichthouder er gericht op toezien. Concreet betekent dit, dat je in sommige gevallen beter zult moeten vastleggen waarom je wat doet.

In vergelijking met andere EU-landen, heeft de IDD dus relatief weinig impact op Nederland. Dat betekent echter niet dat er helemaal geen gevolgen zijn voor de adviespraktijk. Sommige onderwerpen vergen namelijk wel degelijk aandacht. Dat geldt bijvoorbeeld voor de nieuwe productontwikkelingsregels (POG), die een aanpassing en aanvulling zijn op de PARP-regels. Nieuw is bijvoorbeeld dat de POG niet alleen geldt voor de aanbieder, maar ook voor de bemiddelaar. Dat heeft een aantal consequenties; zowel in je bedrijfsvoering als in je dagelijkse werkzaamheden. Hoe ga je daar praktisch mee om?

Uitwisseling met aanbieders

De POG verplicht aanbieders om ervoor te zorgen dat jij alle relevante informatie over een verzekering tot je beschikking hebt, waaronder het doelgroepprofiel en de distributiestrategie. Voor jou gelden er als distributeur van de verzekering vergelijkbare verplichtingen. Zo moet je met de aanbieder informatie delen die relevant is voor zijn evaluatie van de verzekering. Daarnaast moet je de verzekeraar op de hoogte stellen als een verzekering niet (meer) past in het door de aanbieder opgestelde doelgroepprofiel. Het is verstandig om afspraken te hebben met verzekeraars over welke informatie zij aan jou geven en welke jij aan hen. Adfiz is samen met het Verbond van Verzekeraars en de OvFD bezig om invulling te geven aan deze afspraken in een addendum op het refertemodel SWO. Daarin staan afspraken over de vereiste informatie-uitwisseling om elkaar te helpen te voldoen aan de regelgeving. En ook tot wat die informatie-uitwisseling zich beperkt. Het gaat bijvoorbeeld niet om concurrentiegevoelige informatie en de informatieverstrekking mag niet bedoeld zijn om individuele adviezen te controleren.

‘POG geldt ook voor bemiddelaar’

Inrichting distributieproces

De aanbieder moet zorgen dat je alle relevante informatie ontvangt. Toch vereist de POG dat je je eigen distributieproces zo inricht dat je de relevante informatie ontvangt van de aanbieder. Ook moet je regelmatig evalueren of het proces dat je hebt beschreven nog klopt en actueel is. Zorg er ook voor dat de productinformatie die je ontvangt van de aanbieder toegankelijk is voor je medewerkers en dat ze op de hoogte zijn van de inhoud ervan. Ook hiervoor geldt: beschrijf hoe je daarvoor zorgt. Tot slot leg je vast onder welke doelgroep(-en) je de verzekering distribueert. Voor Adfiz-leden hebben we hiervoor een model gemaakt.

Passend bij doelgroep

Nu de aanbieder verplicht is bij producten een doelgroepprofiel op te stellen, is het logisch dat je dit bij je advies betrekt. Je mag overigens afwijken van het door de aanbieder opgestelde doelgroepprofiel als een product een goede oplossing is voor de vraag van je klant. Leg dit dan wel duidelijk vast in je adviesdocumentatie en noteer ook waarom je ervan af bent geweken.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD maken bezwaar tegen de voorgestelde verhoging van 70 naar 85 euro van de leges voor het Wft- en PE-examen en het voorstel de mogelijkheid te creëren...

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid

DAS, Nationale-Nederlanden en TAF zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: DAS met Contracten van...

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...

De koe bij de hoorns vatten

De koe bij de hoorns vatten

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Onlangs berichtte Kassa over overlijdensrisicoverzekeringen. Daarin werd een recent onderzoek...

Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging

Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF zijn genomineerd in de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: “Met het Letselschade...

Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving  ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...