Distributie zorgvuldig inrichten

Adfiz ken je vak 2018

Op 1 oktober is de richtlijn Verzekeringsbemiddeling (IMD) vervangen door nieuwe richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD). Veel IDD-regels beschrijven zaken die voor de meeste adviseurs in Nederland al dagelijkse praktijk zijn. Doordat deze zaken nu in regels zijn gevat, kan de toezichthouder er gericht op toezien. Concreet betekent dit, dat je in sommige gevallen beter zult moeten vastleggen waarom je wat doet.

In vergelijking met andere EU-landen, heeft de IDD dus relatief weinig impact op Nederland. Dat betekent echter niet dat er helemaal geen gevolgen zijn voor de adviespraktijk. Sommige onderwerpen vergen namelijk wel degelijk aandacht. Dat geldt bijvoorbeeld voor de nieuwe productontwikkelingsregels (POG), die een aanpassing en aanvulling zijn op de PARP-regels. Nieuw is bijvoorbeeld dat de POG niet alleen geldt voor de aanbieder, maar ook voor de bemiddelaar. Dat heeft een aantal consequenties; zowel in je bedrijfsvoering als in je dagelijkse werkzaamheden. Hoe ga je daar praktisch mee om?

Uitwisseling met aanbieders

De POG verplicht aanbieders om ervoor te zorgen dat jij alle relevante informatie over een verzekering tot je beschikking hebt, waaronder het doelgroepprofiel en de distributiestrategie. Voor jou gelden er als distributeur van de verzekering vergelijkbare verplichtingen. Zo moet je met de aanbieder informatie delen die relevant is voor zijn evaluatie van de verzekering. Daarnaast moet je de verzekeraar op de hoogte stellen als een verzekering niet (meer) past in het door de aanbieder opgestelde doelgroepprofiel. Het is verstandig om afspraken te hebben met verzekeraars over welke informatie zij aan jou geven en welke jij aan hen. Adfiz is samen met het Verbond van Verzekeraars en de OvFD bezig om invulling te geven aan deze afspraken in een addendum op het refertemodel SWO. Daarin staan afspraken over de vereiste informatie-uitwisseling om elkaar te helpen te voldoen aan de regelgeving. En ook tot wat die informatie-uitwisseling zich beperkt. Het gaat bijvoorbeeld niet om concurrentiegevoelige informatie en de informatieverstrekking mag niet bedoeld zijn om individuele adviezen te controleren.

‘POG geldt ook voor bemiddelaar’

Inrichting distributieproces

De aanbieder moet zorgen dat je alle relevante informatie ontvangt. Toch vereist de POG dat je je eigen distributieproces zo inricht dat je de relevante informatie ontvangt van de aanbieder. Ook moet je regelmatig evalueren of het proces dat je hebt beschreven nog klopt en actueel is. Zorg er ook voor dat de productinformatie die je ontvangt van de aanbieder toegankelijk is voor je medewerkers en dat ze op de hoogte zijn van de inhoud ervan. Ook hiervoor geldt: beschrijf hoe je daarvoor zorgt. Tot slot leg je vast onder welke doelgroep(-en) je de verzekering distribueert. Voor Adfiz-leden hebben we hiervoor een model gemaakt.

Passend bij doelgroep

Nu de aanbieder verplicht is bij producten een doelgroepprofiel op te stellen, is het logisch dat je dit bij je advies betrekt. Je mag overigens afwijken van het door de aanbieder opgestelde doelgroepprofiel als een product een goede oplossing is voor de vraag van je klant. Leg dit dan wel duidelijk vast in je adviesdocumentatie en noteer ook waarom je ervan af bent geweken.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
VVP feliciteert Adfiz

VVP feliciteert Adfiz

Adfiz springt al 115 jaar in de bres voor alle financieel adviseurs van Nederland. Met een ideale mix van wijsheid en innovatievermogen. Van harte gefeliciteerd...

Van verkoper naar adviseur

Van verkoper naar adviseur

De geschiedenis van Adfiz voert naar 1909. Toen ontstond de Bond van Verenigingen van Vertegenwoordigers van Verzekeringsmaatschappijen in Nederland, kortweg Bond...

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Maatschappelijke meerwaarde vergroten, sector blijven ontwikkelen, doorbouwen aan de vereniging. Dat zijn de grondslagen van het Adfiz Meerjarenplan 2024-2027. Adfiz:...

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Adfiz ondersteunt haar leden (en vaak ook niet-leden) met raad en daad, zoals nu met een rekenbox fijnmazig gemiddelde. Immers, vanaf 1 juli is actieve provisietransparantie...

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Berthold Gunster, grondlegger van Omdenken, is de keynote spreker op het Adfiz-lustrumevent dat op 13 juni 2024 plaatsvindt in theater Flint in Amersfoort. Gunster...

Adfiz in Q&A actieve provisietransparantie: term provisie niet verplicht

Adfiz in Q&A actieve provisietransparantie: term provisie niet verplicht

Adfiz heeft een Q&A actieve provisietransparantie gepubliceerd. Een van de vragen waar het document op ingaat, is of het verplicht is de term provisie te gebruiken....

Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie

Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie

Adfiz vindt het ongehoord dat CZ zich “zo ingrijpend bemoeit met de adviespraktijk van onafhankelijke financieel adviseurs dat in detail wordt voorgeschreven...

Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseur op fouten in berichten te melden

Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseur op fouten in berichten te melden

Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseurs op om melding te maken van fouten in berichten. Op die manier kan de verwerking van berichten in de administratie van adviseurs...