Efficiency in de keten

HDN Reinier vd Heijden en Merlyn

“Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel”, aldus directeur Reinier van der Heijden en adjunct-directeur Merlyn van den Berg van HDN (Hypotheken Data Netwerk).

...

Waartoe is HDN op aarde?

HDN draagt eraan bij dat partijen in de financiële dienstverlening hun klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen. Dat doen wij onder andere door het ontwikkelen en beheren van een standaard voor digitale communicatie tussen alle partijen in de hypotheekketen. Deze communicatie loopt over ons eigen platform, waardoor wij in staat zijn de veiligheid hiervan te waarborgen. De HDN-stakeholders besparen hierdoor fors op hun bedrijfskosten, de processen zijn efficiënt en de intermediairs en hun klanten weten snel waar zij aan toe zijn.

HDN is een coöperatieve vereniging zonder winstoogmerk. Samen met onze 54 leden (alle grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten), alle financieel adviseurs evenals franchiseketens, serviceorganisaties en IT-leveranciers zorgen we voor meer efficiëntie en innovatie in de financiële dienstverlening. Eén van onze basisprincipes is dat alle partijen die gebruik maken van HDN een financiële bijdrage leveren. Zo draagt iedereen bij aan het beheer, onderhoud en doorontwikkeling van HDN.

Waarom gelooft HDN in de meerwaarde van persoonlijk onafhankelijk advies?

De aankoop van een woning is een ingrijpende en niet alledaagse gebeurtenis. Het verkrijgen van de lening is daarbij een stressvolle factor. De adviseur geeft de klant op basis van zijn expertise financieel advies dat past bij de specifieke situatie en helpt (vaak) bij het daadwerkelijk verkrijgen van de lening. Dat scheelt de klant veel tijd, uitzoekwerk en zorgen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel. Het stelt de adviseur en de klant in staat beter en betrouwbaarder gegevens aan te leveren waarna de aanbieder de informatie automatisch kan verwerken. Automatisering zorgt ervoor dat op een eenvoudigere en slimmere wijze gegevens over en weer worden afgeleverd en verwerkt. De focus van de adviseur komt daardoor steeds meer op advisering te liggen en steeds minder op bemiddeling. Deze ontwikkeling zou op termijn het verdienmodel van de adviseur overigens wel kunnen gaan raken.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

• Release van de nieuwe versie (19) van HDN.

• Meer en betere samenwerking met partijen in de vastgoedketen (denk aan NVM, Kadaster en KNB).

• Technische oplevering van het nieuwe platform waarna we de overgang van het oude naar ons nieuwe platform inzetten. Hiermee zetten we de poort open naar een berg nieuwe mogelijkheden om de efficiency in de keten te vergroten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
HDN: IBL-rekentool weer beschikbaar

HDN: IBL-rekentool weer beschikbaar

De Inkomensbepaling Loondienst rekentool (IBL-rekentool) is weer beschikbaar om het toetsinkomen te berekenen voor mensen in loondienst. HDN: "Een groot aantal geldverstrekkers...

Bankgaranties via HDN

Bankgaranties via HDN

Voortaan is het mogelijk via HDN bankgaranties aan te vragen bij Nationale Waarborg. Waar de adviseur eerst via mail, telefoon of de portal van Nationale Waarborg...

HDN: dalling aantal hypotheekaanvragen zet door

HDN: dalling aantal hypotheekaanvragen zet door

In het tweede kwartaal van 2021 is een historisch hoog aantal hypotheekaanvragen gedaan, 146.655, blijkt uit de cijfers van HDN. Hiermee is het eerdere record van...

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft met instemming kennisgenomen van de 'Verkenning naar uitbestedingsrisico’s bij financieel dienstverleners'...

Lichte tempering hypotheekmarkt in mei

Lichte tempering hypotheekmarkt in mei

In mei zijn er 36.803 hypotheken gepasseerd. Dit aantal ligt iets lager dan het aantal passeringen in mei 2020 toen er 37.517 hypotheken werden afgesloten. Opvallend...

Adviseurs moeten aan de bak na incidenten met IBL-rekentool

Adviseurs moeten aan de bak na incidenten met IBL-rekentool

Na de twee incidenten met de HDN IBL-rekentool worden hypotheekadviseurs geacht opnieuw te gaan rekenen in de betreffende dossiers. Volgens HDN geldt dit alleen bij...

Deel RvC van HDN treedt uit onvrede terug

Deel RvC van HDN treedt uit onvrede terug

Martin Keegstra, Christian Dijkhof en Michel van den Akker treden terug als commissaris van HDN. Aan dit terugtreden ligt een verschil van inzicht over de aanpak...

Gemiddelde woningwaarde stijgt met 12,5 procent

Gemiddelde woningwaarde stijgt met 12,5 procent

De gemiddelde woningwaarde is in het eerste kwartaal gestegen met 12,5 procernt naar 422.198 euro ten opzichte van een jaar geleden, maar de kopersmarkt noteerde...

Jan Ligtenberg Advies stapt als eerste over op nieuwe HDN-platform

Jan Ligtenberg Advies stapt als eerste over op nieuwe HDN-platform

Jan Ligtenberg Advies / Arci Groep is recent succesvol overgestapt op het nieuwe HDN-platform. HDN heeft afgelopen jaren haar platform volledig vernieuwd. Dit was...

Particuliere hypotheekmarkt in 2020 104 miljard euro

Particuliere hypotheekmarkt in 2020 104 miljard euro

De particuliere hypotheekmarkt in 2020 heeft voor 104 miljard euro aan hypotheken afgesloten. De 20-jarige rentevaste periode was met 56 procent aandeel populair....