En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!
(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte advieskantoor van nederland. “Wij bouwen met onze klanten vriendschappen op voor het leven”, aldus Tim Jähnig en Mike ter Braak in hun pitch tijdens de finale in de belevingsstudio’s van First Impression te Tilburg. Jähnig + Ter Braak neemt de titel over van Adviesgroep de Vogel (winnaar 2019), Assurantiekantoor Keijzerwaard (winnaar 2020) en Robbe Financieel Raadgevers (winnaar 2019). Doel van de award is het adviesvak als geheel een podium bieden én gezamenlijk (nog meer) trots op het maatschappelijk relevantie adviesvak uit te stralen.
Jähnig en Ter Braak vertelden tijdens de finale dat ze elke tien minuten een biertje aangeboden krijgen als ze gaan stappen. Want zo goed is de band met hun klanten. Na het winnen van de VVP Advies Award 2022 wordt dat waarschijnlijk een biertje elke vijf minuten. Want, zo is de ervaring van de eerdere winnaars, de Award levert ontzettend veel positieve reacties en publiciteit op. Jan Peter Robijn, directeur van Adviesgroep De Vogel, vertelde tijdens de finale van de trots op zijn bedrijf die hij voelde na het winnen van de Award 2021. “Maar nog beter waren de dagen erna, de waardering die we kregen uit de branche en nog mooier: dat onze medewerkers erkenning en waardering kregen van hun klanten. Die trots en erkenning gun ik iedereen.”
Relaxte sfeer
Jähnig + Ter Braak ging in 2016 van start, heeft kantoren in Enschede en Oldenzaal en telt elf medewerkers. Het geheim van dit advieskantoor? 24/7 bereikbaar zijn en bedenk steeds dat het niet om cijfers maar om mensen gaat. Tim Jähnig en Mike ter Braak: “De bereikbaarheid, persoonlijke aandacht, het spreken van duidelijke taal zorgt dat we vriendschappen opbouwen voor het leven. We maken advies leuk door te zorgen voor een relaxte sfeer.”
Het kantoor versloeg de andere finalisten Expat Mortgages en L&B Groep. Expat Mortgages gaf in haar pitch het belang mee om te zorgen voor blije medewerkers. “Want blije medewerkers zorgen voor blije klanten.” L&B Groep bracht dezelfde boodschap: “Stop nou eens wat meer liefde in je medewerkers. Geef ze alle vertrouwen en investeer in hun autonomie. Als we medewerkers nou maar op plek 1 zetten, dan zullen zij de klant weer op de eerste plaats zetten. Het klinkt zo logisch maar waarom zien we dit zo weinig in onze branche?”
Passie voor de klant
De VVP Advies Award kende dit jaar een nieuwe opzet. In plaats van provinciewinnaars koos de jury winnaars in een aantal categorieën (particulier advies, zakelijk advies, hypotheekadvies, pensioenadvies, digitale innovatie en niche). Alle winnaars gingen door naar de halve finale, vervolgens gingen drie kantoren door naar de finale. Vice-voorzitter Bob Klijn (Söderbergh & Partners): “We wilden meer diversiteit en op onderdelen de diepte in.”
Wat gebleven is: kantoren moeten écht klantgericht zijn en passie voor hun vak hebben, willen ze een kans maken om tot categoriewinnaar uitgeroepen te worden. Jurylid Robin van Beem (Polis Advocaten): “Wij letten er scherp op of het verhaal authentiek is, of de adviseur gelooft wat hij zegt, echt passie heeft voor zijn klanten. Wij willen kantoren die echt voor hun klanten door het vuur gaan.”
Naast Klijn en Van Beem bestaat de jury uit voorzitter Richard Meinders (SVC Groep), Marieke van Zuien (BNP Paribas Cardif), Edwin Bosma (BHB Dullemond) en Jack Vos (Onesurance). Kandidaten worden bij de jury aangedragen door (dit jaar 32) spotters – vakspecialisten uit de haarvaten van de financiële adviessector. Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP, noemt de Advies Award een groot succes. “Als VVP dragen wij graag bij aan vergroten van de maatschappelijke waardering voor het adviesvak. De Award maakt de A(dvies)-factor tastbaar. Ik ben ook heel blij met de enthousiaste verhalen van deelnemers en winnaars van de Award.”
Kleur
Een extra categorie was die van de Starters. Hier koos de jury eerder dit jaar direct een winnaar: Juffrouw Polis. Ilse Bosland, de vrouw achter Juffrouw Polis, noemt zichzelf insurancer. Bosland tijdens de finaleronde: “Het concept is om zoveel mogelijk online zichtbaar te zijn en op een laagdrempelige manier uit te leggen hoe een bepaalde verzekering in elkaar zit. Op de Social Media deel ik tips en neem ik relaties mee in mijn leven als assurantieadviseur. De branche heeft een stoffig en imago, ik probeer er meer kleur aan te geven. Verzeke ringen zijn niet saai, dat wil ik zeker ook aan de jeugd laten zien in de hoop dat zij kiezen voor het adviesvak. Dat we niet hele dag achter de computer zitten en dat we een mooie zorgfunctie hebben, mag wel wat duidelijker zijn.”
Hopeloos succesvol
Tijdens het wachten op de uitslag betrad rasondernemer en inspirator Floris Venneman (Venterprise, Bureauvijftig) het podium. Hij hield een pleidooi voor ‘hopeloos succes’. Venneman dacht dat hij het helemaal gemaakt had toen hij op zijn 27ste een woonwinkel in Twente had overgenomen. Dat bazuinde hij ook overal rond. Maar na een paar maanden begon het succesverhaal te scheuren en uiteindelijk ging het bedrijf failliet. Op dat moment een drama, maar uiteindelijk “het mooiste dat mij is overkomen. Bij ondernemen mag je af en toe hopeloos zijn, je mag het af en toe even niet meer weten”.
Venneman deelde een aantal van de lessen die hij heeft geleerd: “Veel ondernemers gaan op het moment dat ze tegenwind ervaren nog harder rennen. Terwijl je juist stil moet staan. Gun jezelf de rust om even met een afstandje naar de situatie te krijgen. Stap even uit die wind. En doe dat niet alleen. Veel ondernemers zijn geneigd om alles alleen op te lossen. Durf je verhaal delen, kies voor openheid, dan ontstaat er vanzelf een situatie waarin je verder komt met je zelf, je bedrijf en met elkaar. Ik heb ook een ‘stilstaanmaatje’ gezocht.
“In mijn ultieme moment van kwetsbaarheid, het faillissement, liet ik mijn intieme netwerk weten dat ik weer aan de slag wilde. Binnen twee uur nadat ik op send had gedrukt, had ik vier concrete aanbiedingen. Delen geeft anderen de kans om jou te helpen.”
De VVP Advies Award 2022 is mede mogelijk gemaakt door: Allianz, AnsvarIdéa, Avéro Achmea, AEGON, ARAG, AS Support, DAS, Florius, De Goudse, Klaverblad, Lindenhaeghe, Movir, Nationale-Nederlanden, Nedasco, Nh1816, NNEK, OAKK, Obvion, Scildon, SVC Groep, VKG, Voogd & Voogd.
Reactie toevoegen
Meer over
Advies met M.I.N.T. op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Advies met M.I.N.T (winnaar in de categorie Hypotheek Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1...
Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek naar finale Advies Award 2024
Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2024. “Deze kantoren – die net als de andere drie halve...
Arjen Westra benoemd tot directeur Commercie DAS
Arjen Westra start op 1 oktober als directeur Commercie bij DAS. Westra heeft de afgelopen jaren verschillende consultancy- en interim-managementopdrachten...
Geert Bouwmeester: “Samen in actie voor een wereld zonder ALS”
“Machteloos. Dat ben je als je hoort dat een zeer dierbare collega de diagnose ALS heeft gekregen. Het enige wat wij nog wel konden en kunnen doen, is geld...
Ook Florius aangesloten bij Sticthing Actief Klantbeheer
Ook Florius heeft zich aangesloten bij de Stichting de Stichting Actief Klantbeheer. Er hebben zich inmiddels twintig partijen aan bij de stichting. De Stichting...
Barbara van der Kolff benoemd tot HR-directeur DAS
Barbara van der Kolff is gestart als HR-directeur bij DAS. Zij volgt Monique Donga op die DAS per eind juni heeft verlaten. Barbara heeft uitgebreide ervaring in...
Johanneke Behrend benoemd tot directeur Commercie bij Movir
Johanneke Behrend is bij Movir benoemd tot directeur Commercie en lid van het management team. Zij volgt Nicole Wiesehahn op, die eind vorig jaar benoemd is tot...
Obvion eerste met nieuwe aflossingsvrije hypotheekcheck van Datakeeper
Obvion maakt sinds 3 september gebruik van Datakeeper. Daarmee wordt het voor nieuwe klanten die via het intermediair een hypotheek willen afsluiten mogelijk om...
Nedasco is 'Great Place to Work'
Nedasco is uitgeroepen tot een ‘Great Place to Work’. Nedasco behaalde het certificaat als erkenning voor goed werkgeverschap op basis van positieve...
"Als adviseur voor- en nadelen hospitaverhuur belichten"
De adviseur kan een potentiële verhuurder wegwijs maken in wat wel en niet kan bij hospitaverhuur, stelt Karin Polman (directeur Florius). Polman: "De overheid...