Experimenteren met IBM Watson

Adfiz ken je vak Watson

(Adfiz in VVP 01-2019) Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak! serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. Naast een eerste pilot met digitale platforms (zie vorige Ken-je-Vak!, december 2018), start nu een experiment met IBM Watson. Voorafgaand aan de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst bezochten bijna 200 leden de eerste inspiratiessessie. Wat gaat IBM Watson de adviseur brengen?

In 2011 werd IBM Watson wereldnieuws als supercomputer. In de tv-quiz Jeopardy versloeg hij twee menselijke kandidaten. Watson is echter niet een losse supercomputer, maar een platform voor rekenkracht, webdiensten en ontwikkelomgevingen dat als clouddienst wordt geleverd. De Watson die Jeopardy won kon maar één ding, quizvragen beantwoorden, en staat intussen in het museum.

IBM Watson ontleent zijn kracht aan:

  • Het begrijpen van natuurlijke taal, menselijke communicatie en context,
  • Het leren van de keuzes en antwoorden van zijn gebruikers,
  • Het analyseren van enorme hoeveelheden ongestructureerde data.

Zoekmachines werken ook steeds slimmer, maar leren heel anders dan Watson. Zoekmachines maken gebruik van de ‘wijsheid van de massa’. Zoekwoorden worden automatisch aangevuld met termen die haar gebruikers het meeste als combinatie zoeken. Watson begrijpt de context van de zoekopdracht veel beter en kan dat toepassen op ongestructureerde informatie. Een bijna onmisbare kwaliteit in tijden dat ongestructureerde informatie explosief toeneemt door bijvoorbeeld social media en slimme apparaten die bergen data loggen.

Wat betekent dit voor de verzekeringssector? IBM ziet op dit moment drie belangrijke toepassingsgebieden:

  • Digitale virtuele assistenten die met deelnemers communiceren en vragen beantwoorden
  • Adviseursondersteuning door uit allerlei bronnen grote hoeveelheden data te verzamelen en analyseren
  • Proces optimalisatie door de back-office te optimaliseren, vaak in combinatie met robots.

Die mogelijkheden liggen er ook voor adviseurs. Allerlei arbeidsintensieve en administratieve processen die je als adviseur uitvoert kan met de hulp van Watson een stuk sneller, makkelijker en efficiënter. Dat kan gaan van acquisitie tot nazorg en van particulier schade tot collectief pensioen. Adfiz start met leden een innovatiepilot om samen te onderzoeken welke processen het meest kansrijk zijn.

Mede ter voorbereiding op de pilot kunnen leden op dit moment al kennismaken met een bestaande klantmonitor-toepassing van Watson, die door de ontwikkelaar (Vertical Data Analytics) als demo is opengesteld naar aanleiding van de inspiratiesessie. De klantenmonitor kan bijvoorbeeld helpen bij pro-actief onderhoud op een klantenportefeuille of het vinden van commerciële kansen voor nieuwe klanten.

Normaal zou je als adviseur dagelijks veel tijd kwijt zijn aan het lezen en bijhouden van ontwikkelingen, kansen en risico’s bij bestaande en potentiële klanten. De klantenmonitor gebruikt Watson om duizenden jaarverslagen, nieuwsmedia en social mediaberichten te lezen en de relevante informatie eruit te filteren, analyseren en structureren. Zo kan de klantmonitor bijvoorbeeld helpen bij:

  • –Signaleren van incidenten (nieuws over brand of cybercrime),
  • –Leadgeneratie (nieuws over een aangekondigde samenwerking of kennis van een te vernieuwen loot)
  • –Pro-actief relatiemanagement (data van jubilea of nieuws over gewonnen prijzen)

Met leden gaat Adfiz op zoek naar kansrijke toepassingen. Gevonden inzichten worden in deze rubriek gedeeld met de VVP-lezers.

Reactie toevoegen

 
Editie
Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...