Experimenteren met IBM Watson

Adfiz ken je vak Watson

(Adfiz in VVP 01-2019) Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak! serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. Naast een eerste pilot met digitale platforms (zie vorige Ken-je-Vak!, december 2018), start nu een experiment met IBM Watson. Voorafgaand aan de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst bezochten bijna 200 leden de eerste inspiratiessessie. Wat gaat IBM Watson de adviseur brengen?

In 2011 werd IBM Watson wereldnieuws als supercomputer. In de tv-quiz Jeopardy versloeg hij twee menselijke kandidaten. Watson is echter niet een losse supercomputer, maar een platform voor rekenkracht, webdiensten en ontwikkelomgevingen dat als clouddienst wordt geleverd. De Watson die Jeopardy won kon maar één ding, quizvragen beantwoorden, en staat intussen in het museum.

IBM Watson ontleent zijn kracht aan:

  • Het begrijpen van natuurlijke taal, menselijke communicatie en context,
  • Het leren van de keuzes en antwoorden van zijn gebruikers,
  • Het analyseren van enorme hoeveelheden ongestructureerde data.

Zoekmachines werken ook steeds slimmer, maar leren heel anders dan Watson. Zoekmachines maken gebruik van de ‘wijsheid van de massa’. Zoekwoorden worden automatisch aangevuld met termen die haar gebruikers het meeste als combinatie zoeken. Watson begrijpt de context van de zoekopdracht veel beter en kan dat toepassen op ongestructureerde informatie. Een bijna onmisbare kwaliteit in tijden dat ongestructureerde informatie explosief toeneemt door bijvoorbeeld social media en slimme apparaten die bergen data loggen.

Wat betekent dit voor de verzekeringssector? IBM ziet op dit moment drie belangrijke toepassingsgebieden:

  • Digitale virtuele assistenten die met deelnemers communiceren en vragen beantwoorden
  • Adviseursondersteuning door uit allerlei bronnen grote hoeveelheden data te verzamelen en analyseren
  • Proces optimalisatie door de back-office te optimaliseren, vaak in combinatie met robots.

Die mogelijkheden liggen er ook voor adviseurs. Allerlei arbeidsintensieve en administratieve processen die je als adviseur uitvoert kan met de hulp van Watson een stuk sneller, makkelijker en efficiënter. Dat kan gaan van acquisitie tot nazorg en van particulier schade tot collectief pensioen. Adfiz start met leden een innovatiepilot om samen te onderzoeken welke processen het meest kansrijk zijn.

Mede ter voorbereiding op de pilot kunnen leden op dit moment al kennismaken met een bestaande klantmonitor-toepassing van Watson, die door de ontwikkelaar (Vertical Data Analytics) als demo is opengesteld naar aanleiding van de inspiratiesessie. De klantenmonitor kan bijvoorbeeld helpen bij pro-actief onderhoud op een klantenportefeuille of het vinden van commerciële kansen voor nieuwe klanten.

Normaal zou je als adviseur dagelijks veel tijd kwijt zijn aan het lezen en bijhouden van ontwikkelingen, kansen en risico’s bij bestaande en potentiële klanten. De klantenmonitor gebruikt Watson om duizenden jaarverslagen, nieuwsmedia en social mediaberichten te lezen en de relevante informatie eruit te filteren, analyseren en structureren. Zo kan de klantmonitor bijvoorbeeld helpen bij:

  • –Signaleren van incidenten (nieuws over brand of cybercrime),
  • –Leadgeneratie (nieuws over een aangekondigde samenwerking of kennis van een te vernieuwen loot)
  • –Pro-actief relatiemanagement (data van jubilea of nieuws over gewonnen prijzen)

Met leden gaat Adfiz op zoek naar kansrijke toepassingen. Gevonden inzichten worden in deze rubriek gedeeld met de VVP-lezers.

Reactie toevoegen

 
Editie
Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...