Experimenteren met IBM Watson

Adfiz ken je vak Watson

(Adfiz in VVP 01-2019) Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak! serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. Naast een eerste pilot met digitale platforms (zie vorige Ken-je-Vak!, december 2018), start nu een experiment met IBM Watson. Voorafgaand aan de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst bezochten bijna 200 leden de eerste inspiratiessessie. Wat gaat IBM Watson de adviseur brengen?

In 2011 werd IBM Watson wereldnieuws als supercomputer. In de tv-quiz Jeopardy versloeg hij twee menselijke kandidaten. Watson is echter niet een losse supercomputer, maar een platform voor rekenkracht, webdiensten en ontwikkelomgevingen dat als clouddienst wordt geleverd. De Watson die Jeopardy won kon maar één ding, quizvragen beantwoorden, en staat intussen in het museum.

IBM Watson ontleent zijn kracht aan:

  • Het begrijpen van natuurlijke taal, menselijke communicatie en context,
  • Het leren van de keuzes en antwoorden van zijn gebruikers,
  • Het analyseren van enorme hoeveelheden ongestructureerde data.

Zoekmachines werken ook steeds slimmer, maar leren heel anders dan Watson. Zoekmachines maken gebruik van de ‘wijsheid van de massa’. Zoekwoorden worden automatisch aangevuld met termen die haar gebruikers het meeste als combinatie zoeken. Watson begrijpt de context van de zoekopdracht veel beter en kan dat toepassen op ongestructureerde informatie. Een bijna onmisbare kwaliteit in tijden dat ongestructureerde informatie explosief toeneemt door bijvoorbeeld social media en slimme apparaten die bergen data loggen.

Wat betekent dit voor de verzekeringssector? IBM ziet op dit moment drie belangrijke toepassingsgebieden:

  • Digitale virtuele assistenten die met deelnemers communiceren en vragen beantwoorden
  • Adviseursondersteuning door uit allerlei bronnen grote hoeveelheden data te verzamelen en analyseren
  • Proces optimalisatie door de back-office te optimaliseren, vaak in combinatie met robots.

Die mogelijkheden liggen er ook voor adviseurs. Allerlei arbeidsintensieve en administratieve processen die je als adviseur uitvoert kan met de hulp van Watson een stuk sneller, makkelijker en efficiënter. Dat kan gaan van acquisitie tot nazorg en van particulier schade tot collectief pensioen. Adfiz start met leden een innovatiepilot om samen te onderzoeken welke processen het meest kansrijk zijn.

Mede ter voorbereiding op de pilot kunnen leden op dit moment al kennismaken met een bestaande klantmonitor-toepassing van Watson, die door de ontwikkelaar (Vertical Data Analytics) als demo is opengesteld naar aanleiding van de inspiratiesessie. De klantenmonitor kan bijvoorbeeld helpen bij pro-actief onderhoud op een klantenportefeuille of het vinden van commerciële kansen voor nieuwe klanten.

Normaal zou je als adviseur dagelijks veel tijd kwijt zijn aan het lezen en bijhouden van ontwikkelingen, kansen en risico’s bij bestaande en potentiële klanten. De klantenmonitor gebruikt Watson om duizenden jaarverslagen, nieuwsmedia en social mediaberichten te lezen en de relevante informatie eruit te filteren, analyseren en structureren. Zo kan de klantmonitor bijvoorbeeld helpen bij:

  • –Signaleren van incidenten (nieuws over brand of cybercrime),
  • –Leadgeneratie (nieuws over een aangekondigde samenwerking of kennis van een te vernieuwen loot)
  • –Pro-actief relatiemanagement (data van jubilea of nieuws over gewonnen prijzen)

Met leden gaat Adfiz op zoek naar kansrijke toepassingen. Gevonden inzichten worden in deze rubriek gedeeld met de VVP-lezers.

Reactie toevoegen

 
Editie
Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...