Financiële sector moet meer in beweging komen

Hoe is het om jong te zijn en te werken in de financiële sector? VVP vraagt het aan de jeugd van tegenwoordig. Dit keer Leslie Clement (28), Matthijs Geerts (34) en Gerald Vos (27), die werken op verschillende afdelingen bij Aon. Alle drie vinden ze dat de financiële sector meer in beweging moet komen. Niet dat er moet worden vernieuwd om het vernieuwen. Maar de sector heeft pas echt toekomst als ze weet in te spelen op veranderende klantbehoefte.

Vos vertelt dat hij niet bewust heeft gekozen voor een loopbaan in de financiele sector. “Ik volgde oorspronkelijk een traineeship accountancy bij Akkermans & Partners. Maar toen kreeg ik de mogelijkheid om de kant op te gaan van de financiële dienstverlening en dan met name pensioen. Zodoende ben ik bij Aon Hewitt gekomen. Ik ben klantcoördinator, dat wil zeggen dat ik het aanspreekpunt ben voor klanten en voor de interne afdelingen.”

Ook Geerts en Clement belandden bij enig toeval in de financiële sector. Beiden hebben een juridische achtergrond. Geerts is bij Aon senior broker voor de afdeling Financial Institutions, Clement werkt als consultant bij Aon Global Risk Consulting. Ieder in hun eigen functie spelen ze een rol bij het beheersbaar houden van uiteenlopende risico’s die bedrijven kunnen lopen. Daarbij zijn verzekeringen nadrukkelijk slechts één van de mogelijke oplossingen.

Geerts zegt al vroeg in zijn carrière van een van zijn managers te hebben geleerd: “Het gaat niet om verzekeringsoplossingen. Het gaat erom dat de klant zijn doelen kan bereiken.” Volgens hem is dat ook wel dé manier om als makelaar bestaansrecht te houden.

Geerts vertelt dat alternatieve risicofinanciering veel voorkomt, maar dat er toch vaak wel operationele risico’s blijven die worden verzekerd. “De mate waarin wordt gekozen voor alternatieve vormen van risicofinanciering heeft ook wel te maken met hoe de markt op dat moment is. Is er bijvoorbeeld weinig tekencapaciteit, dan lopen de verzekeringspremies op. Er is een zekere dynamiek.”

Juist de dynamiek trekt Geerts aan in zijn vak. “Ik vind ook het ontwikkelen van oplossingen leuk en dat die oplossingen onze klanten ondersteunen in het realiseren van hun korte en/of lange termijn doelstellingen. Verder leer ik veel mensen, bedrijven en segmenten kennen.”

Doorsneepremie

Clement vindt het leuk om de klant te helpen bij het in kaart brengen van zijn risico’s. “Ondernemers zijn logischerwijs gefocust op ondernemen. Wij helpen bedrijven ook te reflecteren op de bedrijfsrisico’s. Wij helpen de klant door zijn risico’s beheersbaar te maken. Dat scheelt hem geld, maar belangrijker nog: het helpt hem om verder te kunnen groeien.”

Vos vindt pensioen een boeiend vakgebied. “Er komt echt advieswerk bij kijken. En er is altijd wel iets aan de klant te vertellen. Nu is er bijvoorbeeld de discussie of doorsneepremie voor jongeren houdbaar is. Daar komen dan vragen over van klanten, zoals van een fysiotherapeut die 5.000 tot 6.000 euro pensioenpremie betaalt.”

Ligt Vos wel eens wakker van zijn eigen pensioen? De pensioenleeftijd schuift immers op, mogelijk nog verder dan nu al wettelijk is bepaald. En de pensioenen zelf staan onder druk. Vos zegt dat er te veel onzekerheden zijn om nu al iets te kunnen zeggen over zijn toekomstige pensioen.

‘Een cyberpolis is over vijf jaar de gewoonste zaak van de wereld’

Branche-imago verbeteren

Clement, Geerts en Vos zijn alle drie na 2008 in de financiële dienstverlening gekomen. Hoe het er vóór de crisis precies aan toe ging, weten ze dus niet uit eigen ervaring. Ze hebben wel het idee dat er door de crisis zaken zijn veranderd, ten goede.

Clement: “Wat ik hoor is dat de klant kritischer is geworden. Ik ben daar overigens blij mee, want ik heb niks liever dan dat de klant met ons meedenkt om zo tot een gezamenlijke en gedragen oplossing te komen.’

Geerts noemt het belangrijk om als sector te blijven werken aan een beter imago. “Dat de sector in 2008 en de jaren daarna een tik heeft gekregen, is een gegeven. Ik zie dat er veel verbeterd is, maar het reputatieprobleem blijft een belangrijk aandachtspunt. We zullen daar als sector voortdurend alert op moeten zijn en serieuze aandacht aan moeten blijven besteden. Doe is dat niet, dan wordt het een terugkerend probleem.

“Er lag de afgelopen jaren veel nadruk op beloning en zorgplicht. Maar ik denk dat we de klant als sector niet altijd genoeg hebben laten zien: dit is wat wij doen, dit is wat u krijgt en dit is wat u daarvoor betaalt.”

“En we moeten nog beter gaan uitleggen hoe producten in elkaar zitten”, zegt Vos. “De voorwaarden van bepaalde producten zijn voor klanten lastig om te doorgronden. Soms denkt de klant dat iets verzekerd is wat achteraf niet gedekt blijkt. Dit verschil in perceptie moeten we voorkomen. Dat is natuurlijk bij uitstek ook ons werk.”

Digitalisering

De jongere generaties, wordt vaak gezegd, hebben de digitalisering in hun vingers. De drie jonge Aon-medewerkers moeten lachen; het blijkt dat zelfs zij moeite hebben om het tempo bij te houden. Maar ze zijn zich wel heel bewust van de impact van de digitalisering en vinden het reuze interessant om daar vanuit hun makelaarsrol naar te kijken.

Aon is al geruime tijd bezig ondernemers bewust te maken van cyberrisico’s. En ontwikkelt oplossingen om die risico’s af te dekken. Daaronder inmiddels de meer en meer gesloten verzekeringsdekking.

Clement: “In de Verenigde Staten is de polis eigenlijk al standaard. In Nederland begint het te komen. Je kunt de risico’s als ondernemer natuurlijk ook niet negeren, al is het alleen al omdat de privacywetgeving je er toe dwingt. Inmiddels is melden van datalekken ook verplicht.”

Geerts: “Nu vinden we de ‘cyberverzekering’ een noviteit. Ik ben ervan overtuigd dat we deze polis over vijf of tien jaar als heel gewoon beschouwen.” Volgens Geerts wordt de verzekering vaak gesloten om toegang te hebben tot de hulpdienstverlening na een incident. “Snel en adequaat ingrijpen is cruciaal, want je reputatie staat op het spel.”

Belangrijk bij het beoordelen van de cyberrisico’s is het besef dat deze risico’s over alle afdelingen heen kunnen spelen. Het totaalplaatje is daarom in dit geval extra belangrijk. Er kan ook iets misgaan bij externe partijen waarmee wordt samengewerkt. Maar dan nog steeds is de ondernemer eigenaar van de data en daarmee verantwoordelijk.

Voorloper

De drie medewerkers vinden dat Aon hen voldoende ruimte laat om ideeën aan te dragen en daar ook mee te experimenteren. Geerts: “Veel van onze klanten zijn voortdurend bezig zichzelf opnieuw uit te vinden om relevant te blijven en de continuïteit te borgen, niet in de laatste plaats onder invloed van de digitalisering trouwens. Onze opdracht is het om in te spelen op de veranderende klantbehoefte. In hetzelfde tempo of liever nog als voorloper.”

Volgens de drie is dit de werkelijke sleutel. Vandaar dat ze ook niet geloven in innoveren om het innoveren. Vernieuwing moet ten dienste staan van de behoefte die de klant op dat moment heeft.

Geerts: “Innovatie gaat ook niet altijd per se om iets nieuws. Het kan ook gaan om beter om te gaan met iets wat er al is.”

 

Gerald Vos: ‘Bij pensioen komt echt advieswerk kijken.’

Matthijs Geerts: ‘Nog meer laten zien wat we doen.’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Opnieuw stijgende dekkingsgraden pensioenfondsen

Opnieuw stijgende dekkingsgraden pensioenfondsen

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in april gestegen naar 118 procent. De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd...

Aon: "Lastig dat bij pensioentransitie nog zaken ter discussie staan"

Aon: "Lastig dat bij pensioentransitie nog zaken ter discussie staan"

“De deadlines naderen met rasse schreden en de sector moet door met de voorbereidingen.” Aldus Frank Driessen, Director Wealth Solutions bij Aon Nederland,...

Dekkingsgraden pensioenfondsen verder gestegen

Dekkingsgraden pensioenfondsen verder gestegen

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen steeg in februari naar 118 procent.  De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd...

Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Goede aandelenrendementen en de opgekrabbelde rente zorgden in januari voor een stijging van de dekkingsgraden. De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad steeg naar...

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Bijna de helft (45 procent) van de werkgevers is niet of nauwelijks bezig met de noodzakelijke veranderingen in hun pensioenregeling, zo blijkt uit de pensioensurvey...

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, daalde in 2023 van 120 naar 119 procent. Pensioenkortingen...

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Het bedrijfsleven neemt in vergelijking met eerdere uitkomsten uit 2020 meer maatregelen en is beter voorbereid op de toegenomen cyberdreiging. Dat blijkt uit het...

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort wordt per 1 oktober aangesteld als Chief Broking Officer voor Aon Nederland. Hij volgt Mandy van der Zalm op, die Aon onlangs verliet. Kort begon na...

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman is benoemd tot Industry Director Business Services bij Aon Nederland. ​Zij stuurt het team Business Services aan dat zich richt op een breed scala...