Forse claims vermeende schending nazorgplicht

Kifid 2017 (deel logo)

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Sinds de uitspraak van de Kifid Commissie van Beroep dat er geen premienazorgplicht is bij de ORV, worden zaken hierover door de Geschillencommissie inderdaad consequent in het voordeel van de adviseur beslist. Om wat voor bedragen gaan die zaken eigenlijk? In de vijf tussen half oktober en half november gepubliceerde zaken gaat het om 731,06 euro, 4.500 euro, 6.156,58 euro, 6.736,50 euro en 8.000 euro.

Kijkend naar de zaken lijkt het er in sommige gevallen op dat mensen het gewoon hebben geprobeerd, naar aanleiding van de tamtam inclusief voorbeeldbrief die het consumentenprogramma Kassa maakte. Dergelijke gevallen zullen door de duidelijke lijn die er nu is, snel opdrogen.

Of de geclaimde bedragen realistisch waren? Dat is lastig te beoordelen aan de hand van de uitspraken, berekeningen ontbreken. De claim van 731,06 euro zaak draaide om volgens de consumenten te veel betaalde premie in de periode 2013 tot en met 2018. Zij betaalden 43,21 euro per maand voor 63.529 euro dekking. Zij beëindigden de verzekering toen zij in 2018 de hypotheek oversloten.

Een andere consument sloot 1 februari 2002 tegen een maandpremie van 56,90 euro een annuïtair dalende ORV met een startkapitaal van 61.260 euro. In 2019 liet hij de polis premievrij maken (verzekerd bedrag 10.749 euro). Hij meende dat hij 4.500 euro te veel aan premie heeft betaald, kijkend naar de tarieven nu.

Reactie toevoegen

 
25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...