Gavin: risk-sharing in plaats van verzekering
De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid, het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Gavin: risk-sharing in plaats van verzekering.
Geef een korte omschrijving van bedrijf en missie
Gavin is ’s werelds eerste risk-sharing bedrijf. Risksharing is een eerlijk en transparant alternatief voor de traditionele verzekering. Risk-sharing draagt bij aan onze missie om de financiële ongemakken van het leven weer klein en betaalbaar te maken.
Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?
Bij Gavin betaal je alleen als er daadwerkelijk schade is. In tegenstelling tot traditionele verzekeraars betaal je dus geen vaste, maandelijkse premie vooruit. Gavin verdeelt simpelweg iedere maand de totale kosten van alle schades over alle gebruikers. Iedere gebruiker betaalt nooit meer dan zijn maximale maandelijkse bijdrage. Gemiddeld is de bijdrage ongeveer de helft van de premie van een traditionele verzekeraar. En in een maand zonder schades betaalt men zelfs helemaal niks. Daarnaast zijn we transparant en eerlijk in ons verdienmodel. We rekenen slechts 15 procent vergoeding over het totaal van het uitgekeerde schadebedrag. Dus geen verborgen kosten of verkapte winsten.
Wat is jullie persoonlijke drijfveer bij jullie aanpak?
We zijn Gavin juist gestart omdat we vinden dat verzekeren anders kan: beter, eenvoudiger en goedkoper. Beter omdat bestaande ideeën over verzekeringen al veel te lang bestaan en eigenlijk best onlogisch zijn. Wij vinden het raar dat je bij een verzekering maandelijks van tevoren een vast bedrag betaalt voor iets dat misschien nooit gebeurt. Dat zijn zinloze kosten voor jou en oneerlijke winsten voor verzekeraars.
Eenvoudiger omdat jij de klant bent en bij een verzekering centraal moet staan. Niet de verzekeraar. En dus hebben we het bestaande verzekeringsmodel opnieuw bekeken en ontwikkeld met jouw gebruiksgemak als startpunt, zonder daarbij last te hebben van ingewikkelde bestaande systemen en processen.
En goedkoper omdat verzekeren veel goedkoper kan. Onze dienst dekt jouw schades, niks meer, niks minder. We hebben geen grote kantoren, dikke bonussen of omslachtige processen. Alleen ons technologieplatform dat iedere gebruiker zelf kan bedienen. Dat scheelt gedoe en kosten, waardoor jij uiteindelijk veel bespaart, iedere maand weer.
Waar willen jullie staan in 2025?
In 2025 is risk-sharing in Europa een algemeen bekend alternatief voor traditionele verzekeringen. Zowel voor de directe consumentenmarkt als voor de zakelijke markt.
Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?
De financiële sector in zijn geheel is matig tot gemiddeld vernieuwend. Het gaat er natuurlijk ook om hoe je de term ‘vernieuwend’ interpreteert. Voor Gavin is vernieuwend de essentie van het bestaande model veranderen op een manier die interessant is voor de uiteindelijke consument.
Het vertalen van een bestaand product naar bijvoorbeeld een app daarentegen is wat ons betreft schijnvernieuwing. Dat is namelijk niets meer dan een beweging ingezet door beschikbaar gekomen technologie of digitalisering. Eenzelfde autoverzekering afsluiten maar dan met een app vinden wij dan niet vernieuwend.
Heeft de financiële sector de bakens al voldoende verzet als het gaat om vernieuwing?
Er is, over de linie genomen, geen pijn als er niet wordt vernieuwd. Anders gezegd, er is geen noodzaak om te vernieuwen. Behalve dan op het gebied van data en privacy compliance. Daar wordt dus voldoende aan gedaan maar een Europese richtlijn als PSD2 wordt vooral gezien als een bedreiging. Dan ben je dus vooral bezig met zelfbescherming omdat je bang bent te worden ingehaald. In dit geval dus een sterke indicator dat je als sector achterloopt.
‘Vertalen bestaand product naar een app is schijnvernieuwing’
Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur?
De juiste inzichten rondom consumentengedrag en wensen zijn vandaag de dag key voor iedere partij die in de financiële sector een onderscheidend product wil ontwikkelen/aanbieden. De financieel adviseur staat in direct contact met die consument en heeft dus zeer waardevolle inzichten in haar gedrag. Daar zit dus veel potentie om bijvoorbeeld door middel van samenwerking nieuwe producten te ontwikkelen.
Zijn financieel adviseurs volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?
Dat is een vraag die alleen per adviseur te beantwoorden is. Het is namelijk een kwestie van willen. Als je persoonlijk of professioneel interesse hebt en graag wilt leren over nieuwe ontwikkelingen – of het nou binnen of buiten de sector is – dan neem je dat automatisch mee in je dagelijks handelen of bij het uitstippelen van lange termijnplannen.
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
(Otto Lagemaat, Open Innovatie Beweging, in VVP-special Business Innvation 2024) De wereld digitaliseert in rap tempo, en mensen worden steeds ‘zelfredzamer’...
Samen innovatiekracht van de sector vergroten
(Verbond van Verzekeraars in VVP-special Business Innovation 2024) December vorig jaar kondigde het Verbond van Verzekeraars aan een doorstart te maken met het innovatieplatform...
(Marc Diks, Alpina Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Met innovatie is er eigenlijk nooit een stip op de horizon. We ontwikkelen continu door en de...
De Menselijke Factor: het supergeheim voor innovatie
De financiële sector heeft zich decennialang laten leiden door spreadsheets, rendementen en kwartaalcijfers. Resultaatgerichtheid werd de norm, alsof het enige...
Geen ruimte voor politieke spelletjes
(Michael Mackaaij, voorzitter Stichting CGA, in VVP-special Business Innovation 2024). Maar liefst 750 stakeholders werden op 3 september tijdens het derde VIP...
VVP Ondernemersdag praktijktips Gijs Mensing: word een versneller
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer keynote speaker Gijs Mensing...
Meer efficiency, betere klantbediening
(Partner in kennis De Goudse in VVP-special Business Innovation 2024) Hoe kunnen we onze klanten nog beter en persoonlijker bedienen en hoe helpen we adviseurs...
Op de toekomst voorbereid met risicogestuurd adviseren
(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Business Innovation 2024) Ondernemers die hun risico’s willen beheersen, zijn goed bezig als ze die...
VVP-special Business Innovation: met oog voor de mens
Zie innovatie niet als doel op zich, maar als middel om de klant beter te bedienen. En houd in al het technologische geweld oog voor de mens. Aldus de VVP-special...
(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP-special Business Innovation 2024) In de sector wordt veel gesproken over innovatie en ja, gelukkig wordt er ook steeds meer geïnnoveerd....