Geef klant gewoon EO’tje…of toch niet?

Arnoud Wennekus

Adviseurs werden in het verleden keer op keer door de AFM erop gewezen wat er allemaal niet deugde aan hun hypotheek- en AOV-dossiers. Maar aangeven waar ze precies aan moesten voldoen, wilde en deed de AFM niet. Te veel werk en te veel gedoe. De open norm werd geïntroduceerd. Dat was even slim zeg!

Tijd gewonnen, angst gezaaid en overgegaan tot de orde van de dag met wat leidraden en een beperkte toelichting. Vervolgens waren diverse alternatieve dekkingen, zoals critical illness, niet KNVBproof. Uiteraard vanuit de klant bekeken. KNVB staat voor: kostenefficiëntie, nut, veiligheid en begrijpelijkheid. Verder mocht er geen keuze in ‘psyche’-dekking komen, was de no-claim niet KNVB-proof en was er een voorkeur voor een geïndexeerde beroepsdekking, uiteraard tot de AOW-leeftijd.

Adviseurs vonden hier nogal wat van, om het op zijn zachtst uit te drukken. Je moest het als adviseur vooral zelf uitzoeken, maar als je advies achteraf niet goed gereconstrueerd kon worden, had je de poppen aan het dansen en kon je een waarschuwing, met verplichte follow-up en/of een boete verwachten. De AFM heeft het sterke idee opgevat, dat het adviseurs moet heropvoeden en dat angst het beste middel is.

Gestopt met aov-advies

En inderdaad, veel adviseurs zijn inmiddels officieus gestopt met het geven van AOV-advies. Want hypotheekadvies komt vaker voor, is makkelijker, simpeler en kent uiteraard een beter verdienmodel. Advies wordt bij het kopen van een huis vaak als een must gezien. Maar AOV is een stuk lastiger.

‘Compleet dossier maken is heel andere tak van sport’

De ondernemer wil er vaak ook zelf niet aan. Dan spelen vooroordelen mee. Een AOV is simpelweg te duur en als er wat aan de hand is, betalen verzekeraars toch niet uit.

Veel adviseurs zijn ‘officieel’ gestopt, maar bieden nu de variant execution only aan. Af en toe doen ze nog wat voor hun bestaande klanten, bang dat ze zijn dat ze hun verzekeringspakketje anders elders gaan sluiten. En hoe doe je dat? AOV-tje? Even rekenen, drie offertes opvragen en daarna de oogst voorleggen aan de klant. De klant die met al zijn verzekeringen al jarenlang tevreden bij dit kantoor zit. “Deze maar doen dan?” Vervolgens het digitale aanvraagformulier invullen, de gezondheidsverklaring en de rest regelt de maatschappij wel. Klant betaalt 150 tot 200 euro voor de aanvraag en het onderhoud loopt vervolgens wel mee met het verzekerings-annex provisiepakket.

Ja, dit is heel wat makkelijker en sneller dan écht advies geven. Want wie zich op het adviesijs begeeft, weet dat het maken van een compleet administratiedossier een heel andere tak van sport is dan het maken van een ‘EO’tje’,

Na tien jaar voor een verzekeraar

Na tien jaar voor een verzekeraar en onafhankelijke tussenpersonen te hebben gewerkt met als specialisatie financiële planning, pensioenen en hypotheken, koos Arnoud Wennekus in 2008 voor het zelfstandig ondernemerschap en richtte aov-zzp.nl op. De afgelopen tien jaar bracht hij ruim duizend AOV-adviezen uit en evenzoveel AOV-advies rapporten. Met recht mag hij zich de specialist op het gebied van AOV voor ondernemers in Nederland noemen. De missie van aovzpp.nl is simpel en doeltreffend: het behartigen van de belangen van zzp’ers en niet die van aanbieders.

zoals collegae de execution-only-aanvraag noemen.

Aan de slag

Als je wilt aantonen wat je meerwaarde als adviseur in dit proces is, dien je heel veel uit te leggen en moet je aangeven wat advies kost en wat het de ondernemer oplevert. Na een overeenstemming kun je pas écht aan de slag. Dan dien je veel informatie op te vragen en vast te leggen. Veel werk, maar wel echt prachtig inhoudelijk advieswerk.

Durf jij of wil je nog wel adviseren? Durf jij als adviseur wel te kiezen voor passende arbeid en een eindleeftijd van 55 jaar? Zonder index en zonder psyche? Kun je wel kiezen voor een UWV-achtige dekking? Neem je informatie mee met betrekking tot Broodfondsachtige dekkingen?

Waarom zou je nog willen adviseren? Geef die klant toch gewoon een EO’tje, dat is precies wat hij wilt. Snel en goedkoop, zonder gedoe. Dat hoef je als adviseur niet je diploma’s bij te houden, loop je geen kans op een boete en hoef je je dossiers niet meer keurig bij te houden. En als zo’n EO-klant toch belt als er iets aan de hand blijkt te zijn, dien je gewoon een factuur in. Welke keuze maak jij als adviseur?

www.aov-zzp.nl

 

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
SharePeople: minister niet op de hoogte van nieuwe AO-initiatieven

SharePeople: minister niet op de hoogte van nieuwe AO-initiatieven

"Blijkbaar is minister Karien van Gennip van Sociale Zaken niet op de hoogte van nieuwe initiatieven waarmee zzp'ers tot aan hun pensioen arbeidsongeschiktheid kunnen...

TAF lanceert Inkomenzeker AOV voor ondernemers

TAF lanceert Inkomenzeker AOV voor ondernemers

TAF heeft haar assortiment uitgebreid met de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ondernemers InkomenZeker AOV. Met dit product verzekert de ondernemer tot 85...

Aegon verlaagt AOV-premie voor nieuwe verzekerden

Aegon verlaagt AOV-premie voor nieuwe verzekerden

Aegon heeft de premie voor ondernemers verlaagd die een nieuwe AOV afsluiten. De verlaging komt gemiddeld uit op zo’n 16 procent. De premieverlaging geldt...

Knab: steun onder zzp'ers voor verplichte AOV neemt af

Knab: steun onder zzp'ers voor verplichte AOV neemt af

De steun onder zzp'ers voor een verplichte AOV neemt af. Ruim een derde (36 procent) steunt het huidige overheidsplan om een AOV verplicht te stellen voor zelfstandigen...

TAF: "Pandemie had nauwelijks effect op aantal aanvragen AOV"

TAF: "Pandemie had nauwelijks effect op aantal aanvragen AOV"

Het bevreemdt TAF dat de coronapandemie niet heeft geleid tot een significante stijging van het aantal AOV-aanvragen op de hypotheekmarkt. Afgezet tegen de aankoop-gerelateerde...

Insify lanceert eigen AOV

Insify lanceert eigen AOV

Insify is gestart met het aanbieden van zijn eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dankzij volledige digitalisatie van het aanvraag- en acceptatieproces is de...

Klagen acht jaar na wijziging beroepsklasse is te laat

Klagen acht jaar na wijziging beroepsklasse is te laat

(Kifid-uitspraak GC 2022-0928) De consument stelt dat de adviseur hem onjuist heeft geïnformeerd over de wijziging van de beroepsklasse op zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering....

De Goudse verlaagt premie Ondernemers-AOV

De Goudse verlaagt premie Ondernemers-AOV

De premie van de Ondernemers-AOV van De Goudse gaat per 1 januari 2023 voor een groot deel van de lopende verzekeringen omlaag. De verlaging geldt vanaf de hoofdpremievervaldatum. Deze...

Stel de juiste vragen

Stel de juiste vragen

(Annemieke Postema, AOVdokter, in katern Zakelijk en Inkomen, VVP 3-2022) Aan de hand van twee onderwerpen nodig ik AOV-adviseurs uit om eens kritisch naar hun...

Movir verstrekt op verzoek weer jaaropgave betaalde AOV-premie

Movir verstrekt op verzoek weer jaaropgave betaalde AOV-premie

Movir, meldt Adfiz, verstrekt op verzoek weer de jaaropgave betaalde AOV-premie. Adfiz: "Navraag bij Movir leert dat het niet verstrekken van deze jaaropgave te...