Geldverstrekker heeft geen actieve onderhoudsplicht

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN 

Consumenten hebben in 2008 een hypothecaire geldlening afgesloten van 218.100 euro. Tegelijkertijd wordt een spaarrekening afgesloten met een beoogd eindkapitaal van 66.000 euro. In 2017 wenden de consumenten zich tot de geschillencommissie met onder meer de klacht dat zij eerder door de bank geïnformeerd hadden willen worden over het belang, om gedurende de looptijd van de geldlening vervroegd af te lossen. De consumenten onderbouwen dit verwijt door te stellen dat er sprake is van een complex product, de levenssituatie van consumenten inmiddels is gewijzigd en de rentelasten van een gedeelte van de geldlening niet tot het einde van de looptijd van de geldlening fiscaal aftrekbaar zijn.

De geschillencommissie doet hierop de volgende belangwekkende uitspraak over de verplichtingen van de geldverstrekker tijdens de looptijd van de hypothecaire geldlening: anders dan consumenten stellen, is de Commissie van oordeel dat op de bank na het afsluiten van een hypothecaire geldlening geen actieve onderhoudsplicht rust. In beginsel is de rentevervaldatum, in het geval van consumenten in 2028, het eerste moment waarop de bank haar klanten proactief moet benaderen. Er is immers sprake van een langlopend rentecontract waarbij consumenten alvorens dit contract te hebben afgesloten van advies zijn voorzien. Indien na het aangaan van het rentecontract wijzigingen in de levenssituatie van consumenten plaatsvinden, ligt het op de weg van consumenten om contact op te nemen met de bank en dit bij de bank kenbaar te maken. De klacht van de consument wordt afgewezen.

Uitspraak 2018-643

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: boeterente Quion niet te hoog

Kifid: boeterente Quion niet te hoog

(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881)  Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend....

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van...

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...

Kifid: aanvraag extra financiering niet kosteloos

Kifid: aanvraag extra financiering niet kosteloos

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0818) Omdat adviseur en consument geen goede afspraken hebben gemaakt over de dienstverlening, mag de adviseur opnieuw...

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0814) Uit de auto van een zzp'er wordt meetapparatuur gestolen die hij gebruikt voor zijn werk in de verwarmingsbranche....

Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

(Kifid-uitspraak 2021-0746) Een consument dient bij ASR een schadeclaim in na diefstal van geluids- en muziekapparatuur. Echter, de diefstal bleek later plaats te...

Kifid: vervalste nota, geen uitkering

Kifid: vervalste nota, geen uitkering

(Kifid-uitspraak 2021-0724) Een consument heeft naar aanleiding van een straatroof een claim ingediend bij Achmea. Ter onderbouwing van die claim heeft zij een aantal...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0707). Een consument verschilt van mening met BNP Paribas Cardif over de uitleg van de verzekeringsvoorwaarden. Volgens Kifid zijn deze...

Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

(Kifid uitspraak GC 2021-0684) De consument heeft in het verleden met zijn ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij ABN Amro. Nadat de consument en...

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Een verzekeraar die na een ongeval namens zijn verzekerde aansprakelijkheid erkent voor de schade van de tegenpartij moet de vaststaande schade in beginsel vergoeden,...