Gemiddelde klant wil volledig geadviseerd worden

Youri Zwanepol

(Digitaal Centraal in VVP 6-2020) Youri Zwanepol is samen met zijn broers Jelle en Hielke eigenaar van Hypotheekrente.nl, ooit begonnen als leadgenerator maar vervolgens ook zelf gaan adviseren. Dat gebeurt met een mix van benaderingswijzen: online, telefonisch en live. Want bij belangrijke zaken als een hypotheekadvies blijft het persoonlijk contact zeer gewenst door de klant.

Als een consument zich gaat oriënteren op de mogelijkheden voor een hypotheek, komt hij al snel bij Hypotheekrente.nl uit. Daar vindt hij alle actuele rentetarieven, kan hij berekenen hoeveel hij ongeveer zou kunnen lenen en kan hij ook zijn maandlasten doorrekenen. Dit gebeurt allemaal online en werkt op basis van de hypotheekdata van de Nationale Hypotheekbond. De klant is dan ‘binnen’ en kan zich vervolgens laten verleiden tot het maken van een afspraak of hij kan een offerte aanvragen. Dat doet lang niet iedere klant, en dat is maar goed ook, want die vraag zouden ze niet eens aankunnen.

‘Alleen maar leads verkopen, is niet iets wat je de rest van je leven wilt doen’

Hypotheekrente.nl, een sterke domeinnaam en als je die hebt laten vastleggen dan ben je spekkoper. Hadden jullie zo’n vooruitziende blik? “Eigenlijk is het zo dat deze domeinnaam ons werd aangeboden in 2015. Wij waren toen nog een intermediairbedrijf dat bemiddelde in consumptief krediet. De aanvragen die binnenkwamen via Hypotheekrente.nl verkochten wij destijds aan derden, we deden er zelf niets mee. Op een gegeven moment besloten we zelf hypotheken te gaan adviseren. Alleen maar leads verkopen, is ook niet iets wat je de rest van je leven wilt doen en je bouwt er ook niets mee op.” In 2017 openden de broers een fysieke winkel in IJsselstein en namen ze twee medewerkers aan. Inmiddels werken er zeven adviseurs en worden er jaarlijks honderden hypotheken geadviseerd, vanuit zes vestigingen, hoofdzakelijk gesitueerd in Utrecht en Zuid-Holland.

“Recent is er nog een kantoor geopend in Zoetermeer en wij verwachten verdere groei van onze digitale aanpak. De klant vindt het heel plezierig om ondanks alle digitale opties een persoonlijk gesprek aan te gaan. Daarom zijn wij op zoek naar nieuwe vestigingen en naar adviseurs die zich willen aansluiten bij ons bedieningsconcept omdat ze daarbij passen en zich thuisvoelen.”

Minder execution only

Toen de broers begonnen hadden ze de verwachting, net als velen, dat de hypotheekmarkt voor het over-grote deel een online markt zou worden. Daarom ontwierpen ze een online afsluitmodule voor hun website. Maar toen bleek al snel dat de verwachte ontwikkeling niet kwam. “Zo’n belangrijke beslissing zelf achter een scherm van de PC nemen, gaat wellicht te ver. Veel mensen zetten die stap toch liever niet. De klant vindt het wel heel plezierig zich online goed te kunnen oriënteren en zelf al heel veel te kunnen berekenen, zodat hij goed voorbereid een gesprek met de adviseur kan aangaan. De adviesgesprekken worden daardoor ook efficiënter, juist omdat de klant al veel kennis heeft. Ook speelt de complexiteit van het advies een grote rol. Een starter kan wellicht nog via execution only zijn hypotheek regelen, het wordt al een stuk ingewikkelder als er zaken gaan meespelen als scheiding, duur van de renteaftrek, etcetera. Wij merken dat klanten het dan toch heel belangrijk vinden om met een adviseur te spreken, ook al is het alleen maar ter bevestiging van de eigen keuze of om zeker te weten dat er niets over het hoofd is gezien. En gezien de complexiteit van de wet- en regelgeving rond hypotheken kan de klant onzeker zijn. Het gaat toch om heel veel geld, en een hypotheek sluiten doe je ook niet jaarlijks.”

Het spreken van de adviseur gaat via de webcam – zeker nu in coronatijd – of er wordt afgesproken in een van de vestigingen. Veel van de contacten die daarna volgen gaan via de mail, telefoon of als dat nodig is ook weer via beeldbellen, waarbij ook de documenten meteen gedeeld kunnen worden en er toelichting gegeven kan worden. “Dat beeldbellen heeft zeker door de coronapandemie een stevige vlucht genomen. Het is daarbij opvallend dat mensen die gewend zijn nu vanuit huis te werken ook eerder met ons via video in contact komen. De doelgroep die dat niet zo gewend is, komt toch liever bij ons op kantoor. Dat hebben we dan ook mogelijk gemaakt door het kantoor zo in te richten dat dit ook veilig kan.

“Een voorwaarde voor deze deels digitale en deels fysieke werkwijze is dat een kantoor uiteraard goed geautomatiseerd moet zijn; zoveel mogelijk digitaal via strakke processen die zorgen dat overal in het adviestraject de juiste informatie altijd en overal voor handen is en dat het proces ook geagendeerd verloopt, zodat daar geen fouten gemaakt kunnen worden. Zeker als je met meerdere locaties te maken hebt.”

Politiek

Jullie hadden dus verwacht dat het persoonlijk contact minder zou worden en dat er meer online gesloten zou worden. Waarom gebeurt dat dan niet? “Zoals gezegd, het is best een stap het online regelen van een hypotheek, maar dat zou je wel digitaal kunnen begeleiden. Het grote probleem zit ook vooral in de fiscale complexiteit, daarom verwacht ik dat de gemiddelde consument nog zeker zo’n vijf tot tien jaar volledig geadviseerd wil worden. Want de regels rond de fiscale aftrek zijn zo ongelofelijk gecompliceerd. Maar daar ligt ook een politieke missie. Ik heb begrepen dat alle partijen er na de verkiezingen aan willen werken om het systeem veel eenvoudiger te maken. En dan kan het snel gaan; zelf - deels - je hypotheek afsluiten wordt veel eenvoudiger, maar ook dan blijft persoonlijk advies, naast alle digitale mogelijkheden, nog hard nodig.”

 

Youri Zwanepol en zijn broers Jelle en Hielke zijn de eigenaar van Hypotheekrente.nl, een site die rentetarieven en berekeningen biedt. Alle hypotheekrentes kunnen met elkaar worden vergeleken. De site is volledig onafhankelijk en wordt niet betaald door de aanbieders. De enige voorwaarde om in de vergelijking te worden meegenomen, is dat zij de meest actuele rentestanden doorgeven. De inkomsten bestaan uit het tot stand brengen van contact tussen geldverstrekkers of hypotheekadviseurs met klanten die zelf hebben aangegeven meer informatie en/of nader contact te wensen. Hypotheekrente.nl werkt samen met Erkend Financieel Adviseurs en Erkend Hypotheekadviseurs en heeft eigen hypotheekadviseurs.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Weten wie en wanneer de rente wijzigt! (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Weten wie en wanneer de rente wijzigt! (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Om hypotheekadviseurs nog meer inzicht te geven heeft de Nationale Hypotheekbond een tool live gezet waar rentewijzigingen en aankondigen realtime gevolgd kunnen...

"Opmerkelijke stijging aantal rentemutaties"

"Opmerkelijke stijging aantal rentemutaties"

Volgens de Nationale Hypotheekbond is sprake van een opmerkelijke stijging van het aantal rentemutaties dat wekelijks wordt doorgevoerd. Daarnaast is de gemiddelde...

Webinar doorlopende klantondersteuning

Webinar doorlopende klantondersteuning

Faster Forward en De Nationale Hypotheekbond verzorgen donderdag 17 februari vanaf 14.00 uur het webinar ‘Invulling geven aan de AFM-principes voor doorlopende...

Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

"Aan de start van weer een nieuw jaar breek ik graag een lans voor het onafhankelijk intermediair. Energiek en volhardend zetten deze mannen en vrouwen zich in voor...

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Door uw stem uit te brengen maakt u duidelijk welke aspecten van hypotheken voor u en uw klant belangrijk zijn. We gebruiken uw input om met geldverstrekkers in...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...