Gemiddelde klant wil volledig geadviseerd worden

Youri Zwanepol

(Digitaal Centraal in VVP 6-2020) Youri Zwanepol is samen met zijn broers Jelle en Hielke eigenaar van Hypotheekrente.nl, ooit begonnen als leadgenerator maar vervolgens ook zelf gaan adviseren. Dat gebeurt met een mix van benaderingswijzen: online, telefonisch en live. Want bij belangrijke zaken als een hypotheekadvies blijft het persoonlijk contact zeer gewenst door de klant.

Als een consument zich gaat oriënteren op de mogelijkheden voor een hypotheek, komt hij al snel bij Hypotheekrente.nl uit. Daar vindt hij alle actuele rentetarieven, kan hij berekenen hoeveel hij ongeveer zou kunnen lenen en kan hij ook zijn maandlasten doorrekenen. Dit gebeurt allemaal online en werkt op basis van de hypotheekdata van de Nationale Hypotheekbond. De klant is dan ‘binnen’ en kan zich vervolgens laten verleiden tot het maken van een afspraak of hij kan een offerte aanvragen. Dat doet lang niet iedere klant, en dat is maar goed ook, want die vraag zouden ze niet eens aankunnen.

‘Alleen maar leads verkopen, is niet iets wat je de rest van je leven wilt doen’

Hypotheekrente.nl, een sterke domeinnaam en als je die hebt laten vastleggen dan ben je spekkoper. Hadden jullie zo’n vooruitziende blik? “Eigenlijk is het zo dat deze domeinnaam ons werd aangeboden in 2015. Wij waren toen nog een intermediairbedrijf dat bemiddelde in consumptief krediet. De aanvragen die binnenkwamen via Hypotheekrente.nl verkochten wij destijds aan derden, we deden er zelf niets mee. Op een gegeven moment besloten we zelf hypotheken te gaan adviseren. Alleen maar leads verkopen, is ook niet iets wat je de rest van je leven wilt doen en je bouwt er ook niets mee op.” In 2017 openden de broers een fysieke winkel in IJsselstein en namen ze twee medewerkers aan. Inmiddels werken er zeven adviseurs en worden er jaarlijks honderden hypotheken geadviseerd, vanuit zes vestigingen, hoofdzakelijk gesitueerd in Utrecht en Zuid-Holland.

“Recent is er nog een kantoor geopend in Zoetermeer en wij verwachten verdere groei van onze digitale aanpak. De klant vindt het heel plezierig om ondanks alle digitale opties een persoonlijk gesprek aan te gaan. Daarom zijn wij op zoek naar nieuwe vestigingen en naar adviseurs die zich willen aansluiten bij ons bedieningsconcept omdat ze daarbij passen en zich thuisvoelen.”

Minder execution only

Toen de broers begonnen hadden ze de verwachting, net als velen, dat de hypotheekmarkt voor het over-grote deel een online markt zou worden. Daarom ontwierpen ze een online afsluitmodule voor hun website. Maar toen bleek al snel dat de verwachte ontwikkeling niet kwam. “Zo’n belangrijke beslissing zelf achter een scherm van de PC nemen, gaat wellicht te ver. Veel mensen zetten die stap toch liever niet. De klant vindt het wel heel plezierig zich online goed te kunnen oriënteren en zelf al heel veel te kunnen berekenen, zodat hij goed voorbereid een gesprek met de adviseur kan aangaan. De adviesgesprekken worden daardoor ook efficiënter, juist omdat de klant al veel kennis heeft. Ook speelt de complexiteit van het advies een grote rol. Een starter kan wellicht nog via execution only zijn hypotheek regelen, het wordt al een stuk ingewikkelder als er zaken gaan meespelen als scheiding, duur van de renteaftrek, etcetera. Wij merken dat klanten het dan toch heel belangrijk vinden om met een adviseur te spreken, ook al is het alleen maar ter bevestiging van de eigen keuze of om zeker te weten dat er niets over het hoofd is gezien. En gezien de complexiteit van de wet- en regelgeving rond hypotheken kan de klant onzeker zijn. Het gaat toch om heel veel geld, en een hypotheek sluiten doe je ook niet jaarlijks.”

Het spreken van de adviseur gaat via de webcam – zeker nu in coronatijd – of er wordt afgesproken in een van de vestigingen. Veel van de contacten die daarna volgen gaan via de mail, telefoon of als dat nodig is ook weer via beeldbellen, waarbij ook de documenten meteen gedeeld kunnen worden en er toelichting gegeven kan worden. “Dat beeldbellen heeft zeker door de coronapandemie een stevige vlucht genomen. Het is daarbij opvallend dat mensen die gewend zijn nu vanuit huis te werken ook eerder met ons via video in contact komen. De doelgroep die dat niet zo gewend is, komt toch liever bij ons op kantoor. Dat hebben we dan ook mogelijk gemaakt door het kantoor zo in te richten dat dit ook veilig kan.

“Een voorwaarde voor deze deels digitale en deels fysieke werkwijze is dat een kantoor uiteraard goed geautomatiseerd moet zijn; zoveel mogelijk digitaal via strakke processen die zorgen dat overal in het adviestraject de juiste informatie altijd en overal voor handen is en dat het proces ook geagendeerd verloopt, zodat daar geen fouten gemaakt kunnen worden. Zeker als je met meerdere locaties te maken hebt.”

Politiek

Jullie hadden dus verwacht dat het persoonlijk contact minder zou worden en dat er meer online gesloten zou worden. Waarom gebeurt dat dan niet? “Zoals gezegd, het is best een stap het online regelen van een hypotheek, maar dat zou je wel digitaal kunnen begeleiden. Het grote probleem zit ook vooral in de fiscale complexiteit, daarom verwacht ik dat de gemiddelde consument nog zeker zo’n vijf tot tien jaar volledig geadviseerd wil worden. Want de regels rond de fiscale aftrek zijn zo ongelofelijk gecompliceerd. Maar daar ligt ook een politieke missie. Ik heb begrepen dat alle partijen er na de verkiezingen aan willen werken om het systeem veel eenvoudiger te maken. En dan kan het snel gaan; zelf - deels - je hypotheek afsluiten wordt veel eenvoudiger, maar ook dan blijft persoonlijk advies, naast alle digitale mogelijkheden, nog hard nodig.”

 

Youri Zwanepol en zijn broers Jelle en Hielke zijn de eigenaar van Hypotheekrente.nl, een site die rentetarieven en berekeningen biedt. Alle hypotheekrentes kunnen met elkaar worden vergeleken. De site is volledig onafhankelijk en wordt niet betaald door de aanbieders. De enige voorwaarde om in de vergelijking te worden meegenomen, is dat zij de meest actuele rentestanden doorgeven. De inkomsten bestaan uit het tot stand brengen van contact tussen geldverstrekkers of hypotheekadviseurs met klanten die zelf hebben aangegeven meer informatie en/of nader contact te wensen. Hypotheekrente.nl werkt samen met Erkend Financieel Adviseurs en Erkend Hypotheekadviseurs en heeft eigen hypotheekadviseurs.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...