Hapering

section1_page2_article24_1.jpg

Vijftien jaar geleden lieten NVA, NBVA en DAK voor het eerst een grootschalig onderzoek verrichten naar de prestaties van verzekeraars. Toen sloeg het onderzoek in als een bom. Veel met name grote verzekeraars waren woedend. Zij presteerden in de optiek van de deelnemende adviseurs slecht en NVA, NBVA en DAK nagelden deze wanprestaties in hun ogen aan de schandpaal. Een paar met name kleine verzekeraars verkneukelden zich. Zij presteerden goed en kregen hiervoor een pluim. Door de prestaties inzichtelijk te maken werd het voor veel intermediairs makkelijker keuzes te maken. De loyaliteit richting verzekeraars nam af. In lange persberichten beloofden de grote verzekeraars beterschap.

Na een paar jaar kwam er weer de klad in. Adviseurs liepen steeds minder warm voor het onderzoek. Aan de ene kant omdat het onderzoek zijn werking had gedaan: grote verzekeraars waren beter gaan presteren. Aan de andere kant trad er enquêtemoeheid op. Het intermediair werd bedolven onder verzoeken om aan vragenlijstjes mee te doen. Het prestatieonderzoek werd een jaarlijkse herhaling van zetten. Uiteindelijk deden er nog te weinig intermediairs aan mee. Bovendien werden slechte prestaties toch niet echt afgestraft. En er waren veel andere issues die de aandacht opeisten. Zowel van intermediairs als van verzekeraars.

Anno 2016 lijkt performance weer een groot issue te worden. “Adviseur en aanbieder moeten het sámen doen, de klant een topbediening geven. Waarom hang je als adviseur dan steeds in de wacht bij aanbieders”, zo vroeg financieel raadsman Rien Evers (Uit Voorzorg, Oosterhout) zich recent af op VVP Online. Hij gaf ook voorbeelden. Zo duurt het – na ondertekening door de klant van alle documenten – nog drie weken eer een geldverstrekker een hypotheekaanvraag heeft beoordeeld en, misschien nog erger, lukt het adviseurs niet of nauwelijks om telefonisch contact of mailcontact te krijgen met hun ‘partner in business’ over de bankgarantie. Het klinkt mooi anno 2016: alles 100 procent digitaal geregeld! Maar de praktijk is anders. “Goed en efficiënt samenwerken is anno 2016 toch onze gezamenlijke opdracht?”, aldus Evers, die enorm veel bijval kreeg van collega-adviseurs. En het vervelende: het gaat echt niet om één maatschappij, maar om veel aanbieders. Adviseurs zitten vaak gemiddeld een uur per dag in de wacht bij verzekeraars. U leest het goed.

Stel, je koopt een wasmachine bij Coolblue. Op een avond komt er rook uit die wasmachine. Je neemt net voor 22.00 uur contact op met Coolblue. De volgende ochtend op 08.00 uur belt de monteur aan. Even later is de wasmachine gerepareerd of er is een nieuwe machine in aantocht. Zo is het inmiddels in andere sectoren geregeld.

Misschien zou het intermediair zijn stem weer eens moeten laten horen. Misschien is een actueel bereikbaarheidsonderzoek onder aanbieders zo gek nog niet. Ondertussen kun je als adviseur ook zelf een bijdrage leveren. Hoe? Doe je eigen werk goed, verras je klant en kies daadwerkelijk voor verzekeraars die een goede mix hebben van goed presteren, prima producten en deskundige medewerkers. Als iedereen doet wat hij zegt, kun je wel degelijk de wereld creëren die je ambieert.

‘Je kunt de wereld creëren die je ambieert’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...