Hapering

section1_page2_article24_1.jpg

Vijftien jaar geleden lieten NVA, NBVA en DAK voor het eerst een grootschalig onderzoek verrichten naar de prestaties van verzekeraars. Toen sloeg het onderzoek in als een bom. Veel met name grote verzekeraars waren woedend. Zij presteerden in de optiek van de deelnemende adviseurs slecht en NVA, NBVA en DAK nagelden deze wanprestaties in hun ogen aan de schandpaal. Een paar met name kleine verzekeraars verkneukelden zich. Zij presteerden goed en kregen hiervoor een pluim. Door de prestaties inzichtelijk te maken werd het voor veel intermediairs makkelijker keuzes te maken. De loyaliteit richting verzekeraars nam af. In lange persberichten beloofden de grote verzekeraars beterschap.

Na een paar jaar kwam er weer de klad in. Adviseurs liepen steeds minder warm voor het onderzoek. Aan de ene kant omdat het onderzoek zijn werking had gedaan: grote verzekeraars waren beter gaan presteren. Aan de andere kant trad er enquêtemoeheid op. Het intermediair werd bedolven onder verzoeken om aan vragenlijstjes mee te doen. Het prestatieonderzoek werd een jaarlijkse herhaling van zetten. Uiteindelijk deden er nog te weinig intermediairs aan mee. Bovendien werden slechte prestaties toch niet echt afgestraft. En er waren veel andere issues die de aandacht opeisten. Zowel van intermediairs als van verzekeraars.

Anno 2016 lijkt performance weer een groot issue te worden. “Adviseur en aanbieder moeten het sámen doen, de klant een topbediening geven. Waarom hang je als adviseur dan steeds in de wacht bij aanbieders”, zo vroeg financieel raadsman Rien Evers (Uit Voorzorg, Oosterhout) zich recent af op VVP Online. Hij gaf ook voorbeelden. Zo duurt het – na ondertekening door de klant van alle documenten – nog drie weken eer een geldverstrekker een hypotheekaanvraag heeft beoordeeld en, misschien nog erger, lukt het adviseurs niet of nauwelijks om telefonisch contact of mailcontact te krijgen met hun ‘partner in business’ over de bankgarantie. Het klinkt mooi anno 2016: alles 100 procent digitaal geregeld! Maar de praktijk is anders. “Goed en efficiënt samenwerken is anno 2016 toch onze gezamenlijke opdracht?”, aldus Evers, die enorm veel bijval kreeg van collega-adviseurs. En het vervelende: het gaat echt niet om één maatschappij, maar om veel aanbieders. Adviseurs zitten vaak gemiddeld een uur per dag in de wacht bij verzekeraars. U leest het goed.

Stel, je koopt een wasmachine bij Coolblue. Op een avond komt er rook uit die wasmachine. Je neemt net voor 22.00 uur contact op met Coolblue. De volgende ochtend op 08.00 uur belt de monteur aan. Even later is de wasmachine gerepareerd of er is een nieuwe machine in aantocht. Zo is het inmiddels in andere sectoren geregeld.

Misschien zou het intermediair zijn stem weer eens moeten laten horen. Misschien is een actueel bereikbaarheidsonderzoek onder aanbieders zo gek nog niet. Ondertussen kun je als adviseur ook zelf een bijdrage leveren. Hoe? Doe je eigen werk goed, verras je klant en kies daadwerkelijk voor verzekeraars die een goede mix hebben van goed presteren, prima producten en deskundige medewerkers. Als iedereen doet wat hij zegt, kun je wel degelijk de wereld creëren die je ambieert.

‘Je kunt de wereld creëren die je ambieert’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...