Hapering

section1_page2_article24_1.jpg

Vijftien jaar geleden lieten NVA, NBVA en DAK voor het eerst een grootschalig onderzoek verrichten naar de prestaties van verzekeraars. Toen sloeg het onderzoek in als een bom. Veel met name grote verzekeraars waren woedend. Zij presteerden in de optiek van de deelnemende adviseurs slecht en NVA, NBVA en DAK nagelden deze wanprestaties in hun ogen aan de schandpaal. Een paar met name kleine verzekeraars verkneukelden zich. Zij presteerden goed en kregen hiervoor een pluim. Door de prestaties inzichtelijk te maken werd het voor veel intermediairs makkelijker keuzes te maken. De loyaliteit richting verzekeraars nam af. In lange persberichten beloofden de grote verzekeraars beterschap.

Na een paar jaar kwam er weer de klad in. Adviseurs liepen steeds minder warm voor het onderzoek. Aan de ene kant omdat het onderzoek zijn werking had gedaan: grote verzekeraars waren beter gaan presteren. Aan de andere kant trad er enquêtemoeheid op. Het intermediair werd bedolven onder verzoeken om aan vragenlijstjes mee te doen. Het prestatieonderzoek werd een jaarlijkse herhaling van zetten. Uiteindelijk deden er nog te weinig intermediairs aan mee. Bovendien werden slechte prestaties toch niet echt afgestraft. En er waren veel andere issues die de aandacht opeisten. Zowel van intermediairs als van verzekeraars.

Anno 2016 lijkt performance weer een groot issue te worden. “Adviseur en aanbieder moeten het sámen doen, de klant een topbediening geven. Waarom hang je als adviseur dan steeds in de wacht bij aanbieders”, zo vroeg financieel raadsman Rien Evers (Uit Voorzorg, Oosterhout) zich recent af op VVP Online. Hij gaf ook voorbeelden. Zo duurt het – na ondertekening door de klant van alle documenten – nog drie weken eer een geldverstrekker een hypotheekaanvraag heeft beoordeeld en, misschien nog erger, lukt het adviseurs niet of nauwelijks om telefonisch contact of mailcontact te krijgen met hun ‘partner in business’ over de bankgarantie. Het klinkt mooi anno 2016: alles 100 procent digitaal geregeld! Maar de praktijk is anders. “Goed en efficiënt samenwerken is anno 2016 toch onze gezamenlijke opdracht?”, aldus Evers, die enorm veel bijval kreeg van collega-adviseurs. En het vervelende: het gaat echt niet om één maatschappij, maar om veel aanbieders. Adviseurs zitten vaak gemiddeld een uur per dag in de wacht bij verzekeraars. U leest het goed.

Stel, je koopt een wasmachine bij Coolblue. Op een avond komt er rook uit die wasmachine. Je neemt net voor 22.00 uur contact op met Coolblue. De volgende ochtend op 08.00 uur belt de monteur aan. Even later is de wasmachine gerepareerd of er is een nieuwe machine in aantocht. Zo is het inmiddels in andere sectoren geregeld.

Misschien zou het intermediair zijn stem weer eens moeten laten horen. Misschien is een actueel bereikbaarheidsonderzoek onder aanbieders zo gek nog niet. Ondertussen kun je als adviseur ook zelf een bijdrage leveren. Hoe? Doe je eigen werk goed, verras je klant en kies daadwerkelijk voor verzekeraars die een goede mix hebben van goed presteren, prima producten en deskundige medewerkers. Als iedereen doet wat hij zegt, kun je wel degelijk de wereld creëren die je ambieert.

‘Je kunt de wereld creëren die je ambieert’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

“Mensen met lagere inkomens zijn hierdoor gedwongen zich te richten op de huizenmarkt van huizen met een ongunstig energielabel.” Dat stelt Adfiz in...

Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers

Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers

Een recent gepubliceerde aanwijzing van de AFM laat zien hoe nauwgezet de beloning van freelancers moet voldoen aan de wettelijke eisen, meent Adfiz. De AFM constateerde...

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Kunstmatige intelligentie, robotisering, big data, machine learning; het zijn stuk voor stuk innovatieve technologieën...

Adfiz: “Gegevensdeling bij keuzebegeleiding niet beperken tot pensioenuitvoerders”

Adfiz: “Gegevensdeling bij keuzebegeleiding niet beperken tot pensioenuitvoerders”

Adfiz wil dat het 'Besluit gegevensverstrekking keuzebegeleiding' vooruitloopt op aankomende Europese regelgeving. Adfiz: “Om een betere keuzebegeleiding mogelijk...

Zomerserie, deel 8: Enno Wiertsema

Zomerserie, deel 8: Enno Wiertsema

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Jeanete van Antwerpen juryvoorzitter duurzame ontwikkeling Adfiz Prestatie Onderzoek

Jeanete van Antwerpen juryvoorzitter duurzame ontwikkeling Adfiz Prestatie Onderzoek

Jeanet van Antwerpen (Lid Raad van de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI)) is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Duurzame Ontwikkeling in het Adfiz Prestatie...

Onno Paymans volgt Jaap Meijers op bij BIPAR

Onno Paymans volgt Jaap Meijers op bij BIPAR

Tijdens de annual meeting in Madrid is de Nederlandse kandidaat Onno Paymans gekozen tot nieuwe voorzitter van de International Affairs Committee van BIPAR. In deze...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd

Adfiz heeft het uniform uitvraagformulier WGA-ERD aangepast aan de gegevens en cijfers zoals ze gelden vanaf 1 juli. Dit geactualiseerde formulier is te gebruiken...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

“Maatwerk bij hypotheken moet beter gefaciliteerd worden”

“Maatwerk bij hypotheken moet beter gefaciliteerd worden”

“Come on, een aanwijzing of aanscherping van de toezichthouder kan toch niet betekenen dat we dan maar helemaal stoppen met maatwerk?” Die verzuchting...