Inleven in veranderende rol adviseur

Armand Baas Becking

“Het maakt ons niet uit hoe de adviseur zich organiseert of hoe hij wenst te werken”, stelt Armand Baas Becking, Directeur Intermediair van Coöperatie DELA. “klopt", vult accountmanager intermediair chris fluri aan, “wij willen de klant optimaal bedienen of dat nu de consument of de adviseur zelf is. Om dit te realiseren moeten we naar elkaar luisteren, daarvan leren en bieden wat het beste werkt.” een gesprek over klantgerichtheid en een eigenzinnige kijk op de markt.

DELA Intermediair heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in klantgerichtheid en deze aanpak werpt zijn vruchten af. Zo werd DELA ‘Beste Intermediaire Uitvaartverzekeraar’ van 2017. Daarnaast geven haar klanten de verzekeraar een 9,6 voor de dienstverlening en 98 procent geeft aan de dienstverlening zeker aan te bevelen aan anderen als het gaat om uitvaartverzorging. Maar om welke klanten gaat het dan, de adviseur of de consument, want DELA bedient de consument direct maar ook via het intermediair. Armand Baas Becking: “Waar ik het, vanuit mijn functie, over heb is de dienstverlening via het intermediair, maar de klantgerichte manier van werken geldt uiteraard ook voor het directe kanaal. De klant beweegt zich tijdens de klantreis tussen de verschillende kanalen en bepaalt op basis van zijn wensen en behoeften welk kanaal voor hem toegevoegde waarde biedt.”

Flexibele adviseur

Vanuit die visie ontwikkelt DELA goede dienstverlening en producten voor zowel de eindklant als het advieskanaal. Daarin zijn zij niet uniek, dat doen meerdere aanbieders, maar wat is dan de onderscheidende visie? “Laat ik daar duidelijk in zijn”, zegt Baas Becking. “Het is achterhaald het intermediair te zien als verlengstuk van de distributie. Je moet wezenlijk anders naar de relatie met de adviseur kijken. De adviseur is heel flexibel geworden en heeft veel ballen in de lucht te houden. Wij willen de adviseur zoveel mogelijk in staat te stellen dat goed te kunnen doen. Hoe hij dat doet, daar gaan wij niet over. Het is een volwassen kanaal, met eigen brancheorganisaties en de AFM als toezichthouder. Op termijn zal de focus van de adviseur nog meer op advies en klantcontact komen te liggen. Onze rol is louter hen daarin zo praktisch mogelijk te faciliteren. Als wij dat goed doen, kan de adviseur ook optimaal functioneren”

Sterk in beweging

Vanuit die visie ging bij DELA begin 2018 ook de Samenwerkingsovereenkomst op de schop. Baas Becking: “De markt van financiële dienstverlening is sterk in beweging, waarbij de rollen van de ketenpartijen aan het veranderen zijn. De rol van de onafhankelijk financieel adviseur vraagt om een laagdrempelige toegang tot verzekeraars. Op basis van een Wft-vergunning en het mandaat van de klant moet een adviseur erop kunnen vertrouwen, dat hij toegang heeft tot de productoplossingen die bij het gegeven advies passen. Ook reviewplatformen op internet dragen bij aan de zelfredzaamheid van consumenten als het gaat om het vinden van een goede adviseur, waarmee ook de rol van de verzekeraar wijzigt. Ten slotte geven veel adviseurs aan dat hun klantbedieningsmodel tegenwoordig dermate flexibel is - advies, bemiddeling en beheer-dat een Samenwerkingsovereenkomst niet meer past. Genoeg redenen voor DELA om de mogelijkheid voor samenwerking met onafhankelijk financieel adviseurs te herzien. We zien aan het gedrag van klanten dat ze niet standaard meer alle diensten van een adviseur afnemen. Advies én bemiddeling én beheer zijn geen vanzelfsprekendheid meer. Dat verschilt per bedieningsconcept van de adviseur.”

Toekomstbestendig

DELA is daarom bezig met de ontwikkeling van een nieuw ondernemersplatform waarop de adviseur, de klant en DELA als verzekeraar afspraken kunnen maken over de optimale klantbediening. Met bovengenoemde aanpassingen heeft DELA haar relatie met de onafhankelijk financieel adviseur toekomstbestendig vormgegeven. De markt was veranderd maar de werkwijze nog niet. Baas Becking: “We vroegen ons af of onze werkwijze nog wel paste bij de behoefte van de adviseur die ook in hoog tempo aan het veranderen was.”

Omdat de AFM steeds uitgebreider toezicht ging houden op het intermediaire kanaal, zag DELA geen noodzaak dat werk, via het maken van afspraken in een strikte samenwerkingsovereenkomst, nog eens over te doen. Chris Fluri: “Voor ons als accountmanagers heeft dat een groot voordeel. We hoeven daarover niet te spreken, maar kunnen gelijk met de adviseur de diepte in over zijn businessmodel en hoe en wat wij daaraan kunnen bijdragen. Dat maakt de relatie een stuk boeiender en voor beide veel leuker.”

Dialoog en businessplannen

Om te begrijpen of de dienstverlening nog wel is wat adviseurs verwachten, organiseert de verzekeraar rondetafelgesprekken, netwerkbijeenkomsten en lezingen. Ook de opzet van het accountmanagement werd veranderd. Accountmanagers kregen eigen budgetten om vooral met hun klanten in contact te zijn. Baas Becking: “Wij verwachten van onze accountmanagers dat ze zelf als ondernemers denken en begrijpen wat er bij de adviseur/ondernemer leeft. Om die reden moeten ze ook allemaal hun Wftdiploma’s hebben, anders snap je nooit waar je gesprekspartner tegenaan loopt.” Het accountmanagement werd ook uitgedaagd zelf businessplannen te schrijven en die met elkaar en met adviseurs te bespreken, alles om van elkaar te leren en samen beter te worden. Fluri: “Dat gaf geweldig veel inzicht en energie. Een aantal accountmanagers heeft stage gelopen bij advieskantoren, puur om te begrijpen waar onze klanten in de dagelijkse praktijk tegenaan lopen. Daarnaast is het geweldig dat je als accountmanagers bij elkaar in de keuken kunt kijken om er samen beter van te worden.”

Praktisch en inspirerend

Samenvattend draait het dus om wederzijds begrip, anticiperen en faciliteren, de rol van de adviseur in de keten verandert immers continu. “Dus wij moeten mee veranderen:, zegt Baas Becking. “Onze rol moet praktisch, ondersteunend en inspirerend zijn, zodat de ondernemer zijn werk zo goed mogelijk kan doen. En dat kunnen we alleen bereiken door goed samen te werken, te luisteren, in te leven en mee te denken. Daarmee versterken wij samen de rol en onafhankelijkheid van de financieel adviseur als de belangenbehartiger van de klant.”

‘Leren van elkaar en samen beter worden’

Reactie toevoegen

 
Editie
Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

BPL EN DELA toegetreden tot ASR Dutch Farmland Fund

BPL EN DELA toegetreden tot ASR Dutch Farmland Fund

BPL Pensioen en DELA zijn per 1 oktober toegetreden tot het ASR Dutch Farmland Fund. Zij gaan, naast a.s.r, als eerste participanten investeren in dit niet-beursgenoteerde...

Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

DELA haalt niveau 2 van de Gouden Oor

DELA haalt niveau 2 van de Gouden Oor

DELA Verzekeringen heeft voor de derde keer de Gouden Oor Erkenning niveau 2 uitgereikt gekregen. Ron van Kesteren, directeur van Stichting toetsing verzekeraars:...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

DELA stopt met beleggingen in Rusland

DELA stopt met beleggingen in Rusland

DELA stopt met beleggingen in Rusland en de gestegen gasprijs heeft voorlopig geen gevolgen voor de crematiekosten. Dat schrijft DELA in het jaarverslag 2021, dat ...