Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Karin van Geelen 2020

Door Karin van Geelden, communicatiespecialist

Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet is LinkedIn een uiterst waardevol medium voor je zakelijke netwerk.

I’d like to add you to my professional network on LinkedIn. Eén ding weet je zeker als je zo’n uitnodiging krijgt: de verzender heeft weinig moeite gedaan om contact met je te maken. Het is alsof iemand in het voorbijgaan een visitekaartje in je brievenbus gooit. Niet het beste begin van een zakelijke relatie. Een gemiste kans, want LinkedIn biedt alle mogelijkheden om je netwerk uit te breiden, kennis te delen en jezelf en je onderneming op een goede manier te profileren.

Voor elke professional is LinkedIn een must. Inmiddels zijn er in Nederland alleen al 4,7 miljoen gebruikers (2020). Dat is een publiek en een potentieel netwerk dat je niet wilt missen. Hoe kun je LinkedIn succesvol inzetten? Dat begint bij de vraag wat je doel is. Over het algemeen is dat doel vrij overzichtelijk. Zorg dat de mensen die jou op LinkedIn tegenkomen – jouw connecties, maar vooral de mensen in de tweede en derde ring daaromheen – een goed gevoel krijgen bij je profiel en activiteiten. Laat zien waar je expertise, ambitie en passie liggen en maak duidelijk wat je voor de ander kunt betekenen.

De kopregel (headline) is, in combinatie met je naam, eigenlijk het belangrijkst. Zie dat als een mini elevator pitch. Wat doe je voor een ander, waarvoor kunnen organisaties en mensen jou inschakelen? Die kopregel is met name zo belangrijk, omdat die ook hoog in Google opduikt als iemand op je naam of bedrijf zoekt. Wees dus specifiek, zodat duidelijk is dat je inderdaad degene bent die ze zoeken, maar tegelijk uitnodigend. Besteed ook aandacht aan je foto. Houd het zakelijk – geen vakantiefoto of lollig plaatje – maar maak het ook weer niet te stijf. Schakel een professionele fotograaf in en geef bijvoorbeeld collega’s en familie een stem in de keuze. Je hebt soms een ander beeld van jezelf dan hoe de buitenwereld naar je kijkt. Zorg er verder voor dat je contactgegevens duidelijk zijn. Een open deur, maar een groot deel van die 4,7 miljoen Nederlandse LinkedInners is voor niet-connecties nog steeds moeilijk te benaderen.

Blijf weg van de ‘ophef-du-jour’

Dan je activiteiten. Laat zien dat je er bent. Meng je in discussies op je vakgebied, bespreek actuele zaken. Neem LinkedIn absoluut mee in je reguliere communicatie-uitingen. Heb je een blog geschreven, ben je geciteerd in een artikel? Deel het op LinkedIn. Houd het wel zakelijk en blijf bij voorkeur weg van controversiële onderwerpen en van de ‘ophef-du-jour’. Dat betekent overigens niet dat je niet persoonlijk mag worden. Je bent immers een mens en geen organisatie. Maar wees persoonlijk in de context van je vak. LinkedIn is geen Facebook. In mijn volgende column ga ik dieper in op de content die je succesvol op sociale media en per kanaal kunt inzetten.

LinkedIn is je persoonlijke, zakelijke visitekaartje. Het is daarbij een perfect medium om je kennis te delen en je netwerk uit te breiden met professionals voor wie je echt iets kunt betekenen. Stap 1 op weg naar een waardevolle, wederkerige relatie is je uitnodiging. Zorg dat je daarin aanhaakt bij een eerder contact. Maak duidelijk waar je elkaar van kent en hoe je verwacht dat je elkaar kunt versterken. Wat PTT Post bijna 40 jaar geleden al zei: kleine moeite, groot plezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...