Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Karin van Geelen 2020

Door Karin van Geelden, communicatiespecialist

Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet is LinkedIn een uiterst waardevol medium voor je zakelijke netwerk.

I’d like to add you to my professional network on LinkedIn. Eén ding weet je zeker als je zo’n uitnodiging krijgt: de verzender heeft weinig moeite gedaan om contact met je te maken. Het is alsof iemand in het voorbijgaan een visitekaartje in je brievenbus gooit. Niet het beste begin van een zakelijke relatie. Een gemiste kans, want LinkedIn biedt alle mogelijkheden om je netwerk uit te breiden, kennis te delen en jezelf en je onderneming op een goede manier te profileren.

Voor elke professional is LinkedIn een must. Inmiddels zijn er in Nederland alleen al 4,7 miljoen gebruikers (2020). Dat is een publiek en een potentieel netwerk dat je niet wilt missen. Hoe kun je LinkedIn succesvol inzetten? Dat begint bij de vraag wat je doel is. Over het algemeen is dat doel vrij overzichtelijk. Zorg dat de mensen die jou op LinkedIn tegenkomen – jouw connecties, maar vooral de mensen in de tweede en derde ring daaromheen – een goed gevoel krijgen bij je profiel en activiteiten. Laat zien waar je expertise, ambitie en passie liggen en maak duidelijk wat je voor de ander kunt betekenen.

De kopregel (headline) is, in combinatie met je naam, eigenlijk het belangrijkst. Zie dat als een mini elevator pitch. Wat doe je voor een ander, waarvoor kunnen organisaties en mensen jou inschakelen? Die kopregel is met name zo belangrijk, omdat die ook hoog in Google opduikt als iemand op je naam of bedrijf zoekt. Wees dus specifiek, zodat duidelijk is dat je inderdaad degene bent die ze zoeken, maar tegelijk uitnodigend. Besteed ook aandacht aan je foto. Houd het zakelijk – geen vakantiefoto of lollig plaatje – maar maak het ook weer niet te stijf. Schakel een professionele fotograaf in en geef bijvoorbeeld collega’s en familie een stem in de keuze. Je hebt soms een ander beeld van jezelf dan hoe de buitenwereld naar je kijkt. Zorg er verder voor dat je contactgegevens duidelijk zijn. Een open deur, maar een groot deel van die 4,7 miljoen Nederlandse LinkedInners is voor niet-connecties nog steeds moeilijk te benaderen.

Blijf weg van de ‘ophef-du-jour’

Dan je activiteiten. Laat zien dat je er bent. Meng je in discussies op je vakgebied, bespreek actuele zaken. Neem LinkedIn absoluut mee in je reguliere communicatie-uitingen. Heb je een blog geschreven, ben je geciteerd in een artikel? Deel het op LinkedIn. Houd het wel zakelijk en blijf bij voorkeur weg van controversiële onderwerpen en van de ‘ophef-du-jour’. Dat betekent overigens niet dat je niet persoonlijk mag worden. Je bent immers een mens en geen organisatie. Maar wees persoonlijk in de context van je vak. LinkedIn is geen Facebook. In mijn volgende column ga ik dieper in op de content die je succesvol op sociale media en per kanaal kunt inzetten.

LinkedIn is je persoonlijke, zakelijke visitekaartje. Het is daarbij een perfect medium om je kennis te delen en je netwerk uit te breiden met professionals voor wie je echt iets kunt betekenen. Stap 1 op weg naar een waardevolle, wederkerige relatie is je uitnodiging. Zorg dat je daarin aanhaakt bij een eerder contact. Maak duidelijk waar je elkaar van kent en hoe je verwacht dat je elkaar kunt versterken. Wat PTT Post bijna 40 jaar geleden al zei: kleine moeite, groot plezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...