Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Karin van Geelen 2020

Door Karin van Geelden, communicatiespecialist

Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet is LinkedIn een uiterst waardevol medium voor je zakelijke netwerk.

I’d like to add you to my professional network on LinkedIn. Eén ding weet je zeker als je zo’n uitnodiging krijgt: de verzender heeft weinig moeite gedaan om contact met je te maken. Het is alsof iemand in het voorbijgaan een visitekaartje in je brievenbus gooit. Niet het beste begin van een zakelijke relatie. Een gemiste kans, want LinkedIn biedt alle mogelijkheden om je netwerk uit te breiden, kennis te delen en jezelf en je onderneming op een goede manier te profileren.

Voor elke professional is LinkedIn een must. Inmiddels zijn er in Nederland alleen al 4,7 miljoen gebruikers (2020). Dat is een publiek en een potentieel netwerk dat je niet wilt missen. Hoe kun je LinkedIn succesvol inzetten? Dat begint bij de vraag wat je doel is. Over het algemeen is dat doel vrij overzichtelijk. Zorg dat de mensen die jou op LinkedIn tegenkomen – jouw connecties, maar vooral de mensen in de tweede en derde ring daaromheen – een goed gevoel krijgen bij je profiel en activiteiten. Laat zien waar je expertise, ambitie en passie liggen en maak duidelijk wat je voor de ander kunt betekenen.

De kopregel (headline) is, in combinatie met je naam, eigenlijk het belangrijkst. Zie dat als een mini elevator pitch. Wat doe je voor een ander, waarvoor kunnen organisaties en mensen jou inschakelen? Die kopregel is met name zo belangrijk, omdat die ook hoog in Google opduikt als iemand op je naam of bedrijf zoekt. Wees dus specifiek, zodat duidelijk is dat je inderdaad degene bent die ze zoeken, maar tegelijk uitnodigend. Besteed ook aandacht aan je foto. Houd het zakelijk – geen vakantiefoto of lollig plaatje – maar maak het ook weer niet te stijf. Schakel een professionele fotograaf in en geef bijvoorbeeld collega’s en familie een stem in de keuze. Je hebt soms een ander beeld van jezelf dan hoe de buitenwereld naar je kijkt. Zorg er verder voor dat je contactgegevens duidelijk zijn. Een open deur, maar een groot deel van die 4,7 miljoen Nederlandse LinkedInners is voor niet-connecties nog steeds moeilijk te benaderen.

Blijf weg van de ‘ophef-du-jour’

Dan je activiteiten. Laat zien dat je er bent. Meng je in discussies op je vakgebied, bespreek actuele zaken. Neem LinkedIn absoluut mee in je reguliere communicatie-uitingen. Heb je een blog geschreven, ben je geciteerd in een artikel? Deel het op LinkedIn. Houd het wel zakelijk en blijf bij voorkeur weg van controversiële onderwerpen en van de ‘ophef-du-jour’. Dat betekent overigens niet dat je niet persoonlijk mag worden. Je bent immers een mens en geen organisatie. Maar wees persoonlijk in de context van je vak. LinkedIn is geen Facebook. In mijn volgende column ga ik dieper in op de content die je succesvol op sociale media en per kanaal kunt inzetten.

LinkedIn is je persoonlijke, zakelijke visitekaartje. Het is daarbij een perfect medium om je kennis te delen en je netwerk uit te breiden met professionals voor wie je echt iets kunt betekenen. Stap 1 op weg naar een waardevolle, wederkerige relatie is je uitnodiging. Zorg dat je daarin aanhaakt bij een eerder contact. Maak duidelijk waar je elkaar van kent en hoe je verwacht dat je elkaar kunt versterken. Wat PTT Post bijna 40 jaar geleden al zei: kleine moeite, groot plezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

Schoon in ’t handje

Schoon in ’t handje

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...