Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Karin van Geelen 2020

Door Karin van Geelden, communicatiespecialist

Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet is LinkedIn een uiterst waardevol medium voor je zakelijke netwerk.

I’d like to add you to my professional network on LinkedIn. Eén ding weet je zeker als je zo’n uitnodiging krijgt: de verzender heeft weinig moeite gedaan om contact met je te maken. Het is alsof iemand in het voorbijgaan een visitekaartje in je brievenbus gooit. Niet het beste begin van een zakelijke relatie. Een gemiste kans, want LinkedIn biedt alle mogelijkheden om je netwerk uit te breiden, kennis te delen en jezelf en je onderneming op een goede manier te profileren.

Voor elke professional is LinkedIn een must. Inmiddels zijn er in Nederland alleen al 4,7 miljoen gebruikers (2020). Dat is een publiek en een potentieel netwerk dat je niet wilt missen. Hoe kun je LinkedIn succesvol inzetten? Dat begint bij de vraag wat je doel is. Over het algemeen is dat doel vrij overzichtelijk. Zorg dat de mensen die jou op LinkedIn tegenkomen – jouw connecties, maar vooral de mensen in de tweede en derde ring daaromheen – een goed gevoel krijgen bij je profiel en activiteiten. Laat zien waar je expertise, ambitie en passie liggen en maak duidelijk wat je voor de ander kunt betekenen.

De kopregel (headline) is, in combinatie met je naam, eigenlijk het belangrijkst. Zie dat als een mini elevator pitch. Wat doe je voor een ander, waarvoor kunnen organisaties en mensen jou inschakelen? Die kopregel is met name zo belangrijk, omdat die ook hoog in Google opduikt als iemand op je naam of bedrijf zoekt. Wees dus specifiek, zodat duidelijk is dat je inderdaad degene bent die ze zoeken, maar tegelijk uitnodigend. Besteed ook aandacht aan je foto. Houd het zakelijk – geen vakantiefoto of lollig plaatje – maar maak het ook weer niet te stijf. Schakel een professionele fotograaf in en geef bijvoorbeeld collega’s en familie een stem in de keuze. Je hebt soms een ander beeld van jezelf dan hoe de buitenwereld naar je kijkt. Zorg er verder voor dat je contactgegevens duidelijk zijn. Een open deur, maar een groot deel van die 4,7 miljoen Nederlandse LinkedInners is voor niet-connecties nog steeds moeilijk te benaderen.

Blijf weg van de ‘ophef-du-jour’

Dan je activiteiten. Laat zien dat je er bent. Meng je in discussies op je vakgebied, bespreek actuele zaken. Neem LinkedIn absoluut mee in je reguliere communicatie-uitingen. Heb je een blog geschreven, ben je geciteerd in een artikel? Deel het op LinkedIn. Houd het wel zakelijk en blijf bij voorkeur weg van controversiële onderwerpen en van de ‘ophef-du-jour’. Dat betekent overigens niet dat je niet persoonlijk mag worden. Je bent immers een mens en geen organisatie. Maar wees persoonlijk in de context van je vak. LinkedIn is geen Facebook. In mijn volgende column ga ik dieper in op de content die je succesvol op sociale media en per kanaal kunt inzetten.

LinkedIn is je persoonlijke, zakelijke visitekaartje. Het is daarbij een perfect medium om je kennis te delen en je netwerk uit te breiden met professionals voor wie je echt iets kunt betekenen. Stap 1 op weg naar een waardevolle, wederkerige relatie is je uitnodiging. Zorg dat je daarin aanhaakt bij een eerder contact. Maak duidelijk waar je elkaar van kent en hoe je verwacht dat je elkaar kunt versterken. Wat PTT Post bijna 40 jaar geleden al zei: kleine moeite, groot plezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...