Markt aan zet
Verstrekking op basis van betaalgedrag/arbeidskansen in plaats van generieke Nibud-normen is mede dankzij fintech-toepassingen steeds beter mogelijk. Alle reden dus om de technische ontwikkelingen nauwgezet te blijven volgen en er ervaring mee op te doen in de praktijk.
‘Stabiel, klantgericht (integer) en innovatief.’ Zo omschreef minister Hoekstra van Financiën de gewenste kernwaarden van de financiële branche in zijn brief aan de Tweede Kamer half december. In deze brief werd de agenda van de financiële sector voor de komende jaren bekend gemaakt. Met daarin een sector die zich dienstbaar zou moeten opstellen en zich bewust moet zijn van haar maatschappelijke taak.
Een opmerkelijke conclusie in de brief is dat een maximale hypotheek, op basis van de wettelijke leennormen, volgens de minister niet in alle gevallen passend is. Een lagere hypotheek kan beter passen bij de huishoudsituatie. Wat de minister vrij vertaald dus zegt, is dat de modelleennormen van het Nibud eigenlijk niet meer dan een indicatie geven van iemands leenmogelijkheden. Koren op de molen van adviseurs, die heilig geloven in adviseren op grond van het besteedbare inkomen. Fintech zal daar de komende jaren steeds meer mogelijkheden voor gaan bieden.
In zijn brief benadrukt de minister het belang van vernieuwing, en specifiek die van technologische innovatie. Door middel van Fintech kan consumenten beter inzicht worden geboden in hun financiële situatie. Bovendien kan de dienstverlening worden gepersonaliseerd en beter worden afgestemd op (de wensen van) diezelfde consument.
Op niemand van toepassing
En dat is maar goed ook, want de huidige wijze van vaststellen van iemands leencapaciteit is niet bepaald maatwerk. Sterker nog, de huidige normen lijken eigenlijk op niemand van toepassing. Het uitgangspunt van het bepalen van de hypotheeknormen is een huishouden van twee volwassenen, waarvan één partner inkomsten heeft. Los van de vraag of dit uitgangspunt passend is, wordt er niet verder gedifferentieerd naar kinderen (aantal, leeftijden), energielabel, ouderdom (onderhoudskosten) en aard van de woning. Laat staan leefstijl, hobby’s, arbeidsmarktvooruitzichten, enzovoort.
Het is daarom – wederom - opmerkelijk dat zo strikt wordt vastgehouden aan deze wettelijke leennormen. Daarvan afwijken is slechts in een aantal voorgeschreven situaties toegestaan; als er wordt overgesloten of als er energiebesparende voorzieningen worden aangebracht. En dan nog is dat wel afhankelijk van de medewerking van de betreffende geldverstrekker. Maar een andere veel voorkomende situatie die bijzonder lastig te financieren is, zijn huurders die de afgelopen jaren een hogere huur hebben betaald dan volgens hun Nibud-leencapaciteit mogelijk zou zijn. Het is voor zowel adviseur als geldverstrekker bewerkelijk en moeilijk hard te onderbouwen, waardoor financiering voor deze groep haast onmogelijk is. Gelukkig kan Fintech hier uitkomst bieden.
‘Huidige wijze van vaststellen van iemands leencapaciteit is niet bepaald maatwerk’
Oproep
Er zijn inmiddels Fintech-toepassingen beschikbaar die, uiteraard na toestemming van de consument, een betaalrekening kunnen scannen en een betaal- en spaarprofiel van de afgelopen anderhalf tot twee jaar kunnen opstellen. Aangevuld met een uitdraai uit BKR en DUO is dan een uitstekend kredietprofiel op te maken. Zeker als daarbij ook nog eens rekening wordt gehouden met de vooruitzichten op de arbeidsmarkt -ongeacht de aard van het dienstverband - en bijbehorende actuele verdiencapaciteit. De voordelen zijn duidelijk: persoonlijk en op maat, volledig én geautomatiseerd. Bovendien met tal van mogelijkheden voor het leveren van nazorg.
Alle reden dus om de technische ontwikkelingen nauwgezet te blijven volgen en er - net als bijvoorbeeld Ockto dat gebruik maakt van onder meer overheidsdata als UWV en Mijnpensioenoverzicht - ervaring mee op te doen in de praktijk. In eerste instantie naast de huidige manier van werken. Wij roepen geldverstrekkers daarom op om deze uitdaging, die naadloos past bij de geformuleerde kernwaarden door minister Hoekstra, samen met ons aan te gaan.
Reactie toevoegen
Editie
Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet
(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...
(Annelies Schoonderbeek, By Annelies, in VVP-special Business Innovation 2024) De branche staat voor grote uitdagingen. Klanten willen gemak en transparantie,...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...
Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde
(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...
Meer efficiency, betere klantbediening
(Partner in kennis De Goudse in VVP-special Business Innovation 2024) Hoe kunnen we onze klanten nog beter en persoonlijker bedienen en hoe helpen we adviseurs...
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Adviesalerts! Business Innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Justin Schlee, ANVA, in VVP-special Business Innovation 2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met...