Medewerker is klant

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe medewerkers aan te trekken. En ook harder werken om bestaande medewerkers te behouden. Eigenlijk zoals je met klanten omgaat.

Het goede nieuws is dat alle vaardigheden al in huis zijn en alle communicatiemiddelen al een keer zijn bedacht. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers voor jou (blijven) kiezen?

Het begint met de basis; de functionele kant van medewerkersbeleving. Dit gaat over arbeidsvoorwaarden, salaris, pensioen, laptop, auto en overige secundaire arbeidsvoorwaarden. Een basis die waarschijnlijk al lang bestaat. Maar de medewerker anno nu stelt hogere eisen, net als de klant. Salaris is bij veel assurantiekantoren bijvoorbeeld een aandachtspunt. Er ligt geen CAO die jaarlijks een inflatiecorrectie afdwingt. Het komt dus veelal aan op de onderhandelingsvaardigheden van de medewerker. Maar werkgevers zouden hier pro-actief op kunnen en misschien wel moeten handelen. Zeker nu. Je kunt het ook niet doen en dan met verbazing kijken waarom medewerkers vaak voor veel hogere salarissen bij de concurrent of een verzekeraar gaan werken. Ook opleidingen is een belangrijk aandachtspunt. Stel je alleen budget beschikbaar voor de verplichte opleidingen in de branche of geef je medewerkers de kans zichzelf verder te ontwikkelen?

Medewerker experience

Stel dat de basis gewoon goed op orde is, hoe kun je je dan onderscheiden? Wat maakt jouw bedrijf nu anders om voor te werken dan dat van de concurrent? En dat mag iets meer zijn dan de basis waarover je net hebt gelezen. Waarmee raak je (toekomstige) medewerkers in het hart? De emotionele kant van medewerkers-beleving. Heb je een opleidingsplan of academy waarmee je medewerkers ondersteunt in hun ontwikkeling? Ga je jaarlijks een aantal dagen skiën met alle collega’s? Heb je een fantastische werkplek of een aansprekende locatie? Geef je jaarlijks een knalfeest met partners erbij? Wat is nu echt WoW bij jouw bedrijf?

Als je de basis op orde hebt en er is echt een WoW om voor jouw bedrijf te werken, dan ben je er nog niet. Net als bij klanten, willen ook medewerkers dat alles klopt. Van een coole campagne om nieuwe medewerkers aan te trekken, een goed introductieprogramma, betrokkenheid bij de bedrijfsvoering en regelmatig feedback van klanten en de leidinggevende. Medewerkers anno nu willen vooral ook waarde toevoegen. Weten waarvoor ze het doen. Dit vraagt een leidinggevende stijl waarin medewerkers worden geïnspireerd en gefaciliteerd om verschil te kunnen maken. Om dit alles in kaart te brengen en vorm te geven kun je de huidige en toekomstige medewerkers journey in kaart brengen en vervolgens samen met jouw hele team gaan bedenken waar het beter en meer onderscheidend kan. Als je een energieke organisatie bent, waar medewerkers met veel plezier werken, dan heb je een onweerstaanbare aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en zullen bestaande medewerkers veel langer blijven. En tot slot iets wat we allemaal al weten: blije medewerkers betekent blije klanten. Dus aan de slag om een energieke medewerkers experience te ontwikkelen.

‘Wat is er nu echt WoW in jouw bedrijf?’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

In deze extra nieuwsbrief van VVP nuttige tips klantgerichtheid voor financieel adviseurs, onder meer uit eerder onderzoek door Fred de Jong ter gelegenheid van...

Zorg voor volledig klantbeeld!

Zorg voor volledig klantbeeld!

Klantgerichtheid bestaat uit hele basale waarheden. Als de klant een adviseur van vlees en bloed wil, moet die adviseur zich ook wel af en toe bij de klant laten...

Maak het niet te moeilijk!

Maak het niet te moeilijk!

Er zijn hele bibliotheken gewijd aan klantgerichtheid. Maar waar gaat het in de basis om? Dat werd mooi verwoord door financieel adviseur Sytze Faber (net geridderd!)...

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Uiteraard is het van belang dat de klant u kent, hij kiest immers voor uw persoonlijke benadering. Maar het is ook belangrijk dat de klant goed weet wat u precies...

Maak de klantreis!

Maak de klantreis!

Customer journey of klantreis is een dure term, helemaal als u er een consultant bij inhuurt! Maar heeft u wel eens meegekeken op de werkvloer hoe uw klanten eigenlijk...

Gewoon verwonderen

Gewoon verwonderen

Veel adviseurs zeggen te willen zijn zoals Coolblue. Maar wat is het geheim van Coolblue eigenlijk? Misschien zit het wel hierin: gewoon verwonderen. Coolblue: “Gewoon...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Laat productdenken los en pak je rol als regisseur

Laat productdenken los en pak je rol als regisseur

Het intermediair denkt doorgaans nog te veel in producten, terwijl een glansrol als financieel regisseur lonkt, zo stelt Fred de Jong (Adviesbureau Fred de Jong)...

Turien & Co verwerft KKV

Turien & Co verwerft KKV

Turien & Co. Assuradeuren heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) behaald. Turien is daarmee de enige volmachthouder die dit Keurmerk momenteel houdt. Ron...