Medewerker is klant

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe medewerkers aan te trekken. En ook harder werken om bestaande medewerkers te behouden. Eigenlijk zoals je met klanten omgaat.

Het goede nieuws is dat alle vaardigheden al in huis zijn en alle communicatiemiddelen al een keer zijn bedacht. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers voor jou (blijven) kiezen?

Het begint met de basis; de functionele kant van medewerkersbeleving. Dit gaat over arbeidsvoorwaarden, salaris, pensioen, laptop, auto en overige secundaire arbeidsvoorwaarden. Een basis die waarschijnlijk al lang bestaat. Maar de medewerker anno nu stelt hogere eisen, net als de klant. Salaris is bij veel assurantiekantoren bijvoorbeeld een aandachtspunt. Er ligt geen CAO die jaarlijks een inflatiecorrectie afdwingt. Het komt dus veelal aan op de onderhandelingsvaardigheden van de medewerker. Maar werkgevers zouden hier pro-actief op kunnen en misschien wel moeten handelen. Zeker nu. Je kunt het ook niet doen en dan met verbazing kijken waarom medewerkers vaak voor veel hogere salarissen bij de concurrent of een verzekeraar gaan werken. Ook opleidingen is een belangrijk aandachtspunt. Stel je alleen budget beschikbaar voor de verplichte opleidingen in de branche of geef je medewerkers de kans zichzelf verder te ontwikkelen?

Medewerker experience

Stel dat de basis gewoon goed op orde is, hoe kun je je dan onderscheiden? Wat maakt jouw bedrijf nu anders om voor te werken dan dat van de concurrent? En dat mag iets meer zijn dan de basis waarover je net hebt gelezen. Waarmee raak je (toekomstige) medewerkers in het hart? De emotionele kant van medewerkers-beleving. Heb je een opleidingsplan of academy waarmee je medewerkers ondersteunt in hun ontwikkeling? Ga je jaarlijks een aantal dagen skiën met alle collega’s? Heb je een fantastische werkplek of een aansprekende locatie? Geef je jaarlijks een knalfeest met partners erbij? Wat is nu echt WoW bij jouw bedrijf?

Als je de basis op orde hebt en er is echt een WoW om voor jouw bedrijf te werken, dan ben je er nog niet. Net als bij klanten, willen ook medewerkers dat alles klopt. Van een coole campagne om nieuwe medewerkers aan te trekken, een goed introductieprogramma, betrokkenheid bij de bedrijfsvoering en regelmatig feedback van klanten en de leidinggevende. Medewerkers anno nu willen vooral ook waarde toevoegen. Weten waarvoor ze het doen. Dit vraagt een leidinggevende stijl waarin medewerkers worden geïnspireerd en gefaciliteerd om verschil te kunnen maken. Om dit alles in kaart te brengen en vorm te geven kun je de huidige en toekomstige medewerkers journey in kaart brengen en vervolgens samen met jouw hele team gaan bedenken waar het beter en meer onderscheidend kan. Als je een energieke organisatie bent, waar medewerkers met veel plezier werken, dan heb je een onweerstaanbare aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en zullen bestaande medewerkers veel langer blijven. En tot slot iets wat we allemaal al weten: blije medewerkers betekent blije klanten. Dus aan de slag om een energieke medewerkers experience te ontwikkelen.

‘Wat is er nu echt WoW in jouw bedrijf?’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Adviseur kan nog veel meer uit klantcontact halen

Adviseur kan nog veel meer uit klantcontact halen

Het intermediair heeft een duidelijke lokale functie en moet het dan ook van persoonlijk contact hebben. Toch kan de financieel adviseur nog meer uit zijn klantcontact...

Consument vertrouwt adviseur het meest

Consument vertrouwt adviseur het meest

Consumenten vertrouwen hun persoonlijke financiële gegevens het liefst toe aan hun eigen, onafhankelijke adviseur. Van de ondervraagde consumenten kiest 39...

Vijf vragen aan Bianca de Graaff

Vijf vragen aan Bianca de Graaff

1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid? Duurzaam adviesfood. Onze gesprekspartners zijn hongerig naar antwoorden in de niet aflatende stroom van informatie, waar...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe...

Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Vijf vragen aan inntermediair Katy Reinerie 1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid? Vaak komt een klant met een specifieke vraag binnen, maar blijkt het achterliggende...

Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Digitale tools zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. We raken er steeds meer mee vertrouwd en we verwachten tegenwoordig van elke organisatie...

Haaks op de mores

Haaks op de mores

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...