Nieuw hoofdstuk

(Björn Jalving, Turien & Co., in VVP 5) Waar de verduurzaming in de verzekeringssector tot voor kort vooral gebeurde op het gebied van de beleggingen en de interne bedrijfsvoering van de verzekeraars, begint duurzaamheid in toenemende mate een rol te spelen in de polisvoorwaarden en op het aanvraagformulier.
In de afgelopen jaren is er in toenemende mate aandacht geweest voor de beleggingen van verzekeraars. Zijn deze duurzaam? Hoe houden de beleggingen bijvoorbeeld rekening met de zeventien Sustainable Development Goals? Meer recent zagen we steeds meer duurzame verzekeringsproducten op de markt komen. Denk hierbij aan herstellen in plaats van vervangen of aan meer dekking wanneer er bij het schadeherstel gewerkt wordt met duurzame materialen.
Een nieuw hoofdstuk in de verduurzaming van de verzekeringssector wordt de verzekeringsportefeuille. En hiermee het acceptatieproces en de acceptatierichtlijnen. Op basis van de EU-taxonomie wordt het voor verzekeraars noodzakelijk om te meten in hoeverre de verzekeringsportefeuille bijdraagt aan één of meer van de zes klimaatdoelen zoals het verminderen van klimaatveranderingen en een circulaire economie. Uiteraard kan niemand in de toekomst kijken maar als ik op zondag door de Amsterdamse Waterleidingduinen wandel vind ik het interessant om hierover na te denken.
Verzekeraars
Verzekeraars krijgen dus de plicht om inzichtelijk te maken in hoeverre de portefeuille bijdraagt aan de zes klimaatdoelen. Met deze inzichten kan er zowel binnen als buiten de organisatie om beweging gevraagd worden. Tot welke strategische keuzes gaat dit bij een verzekeraar leiden? Doet de verzekeraar wat juridisch moet? Wil de verzekeraar ieder jaar een paar procentpunt meer verduurzamen of wil de verzekeraar hierin in de markt vooroplopen? Deze keuzes zullen in de komende jaren leiden tot nieuwe producten, premies, acceptatierichtlijnen en steeds vaker ook tot hernieuwde doelgroepen voor de verzekeringsproducten.
Hierbij mogen we ook bestaande klanten niet vergeten. Het ontwikkelen van een nul-op-demeter-woningverzekering voor nieuwe klanten is wellicht een leuk idee. Maar ook voor bestaande klanten moeten zonnepanelen, warmtepompen en aquathermie verzekerbaar zijn wanneer deze in toenemende mate gebruikt gaan worden. Daarbij kunnen de verzekeraar en adviseur misschien zelfs wel een rol spelen om de aanschaf hiervan te stimuleren.
‘Duurzaamheid op het aanvraagformulier?’
Adviseurs
Voor adviseurs, klanten en andere stakeholders ontstaan er hiermee nieuwe criteria om verzekeraars op het gebied van duurzaamheid te vergelijken. Enerzijds kan de duurzaamheidscore van de portefeuille getoetst worden aan de wensen van de klant. Wil een bijvoorbeeld verzekerd zijn bij een verzekeraar met een niet-duurzame portefeuille?
Anderzijds blijft er natuurlijk ook de praktijk van de dekking. Bij welke verzekeraar kan de klant het beste terecht met zijn elektrische auto of nul-opde meter-woning? En hoe gaat de verzekeraar om met een klant die zijn woning juist aan het verduurzamen is? Moet dit allemaal worden aangetekend op het aanvraagformulier of kent de verzekeraar hiervoor standaard een ruimere dekking? Kortom welke producten stellen het klantbelang centraal, ook op het gebied van duurzaamheid?
Reactie toevoegen
Meer over
Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia
De vier winnaars van de VVP Advies Awards 2025 zijn: Gewoon bij Saskia (categorie Starters), PMP Duurzaam Verzekeren (Categorie Kleine kantoren), De Goede Financieel...
Verbond voltooit eerste ESG-standaarden
Het Verbond van Verzekeraars heeft de eerste fase voor de ontwikkeling van ESG-rapportagestandaarden voor verzekeraars afgerond. Daarmee zet de sector een belangrijke...
Grande Finale Advies Award 2025 in beeld
Bekijk de video-impressie van Jeffrey Korte van de Grande Finale van de VVP Advies Award 2025 in de Rijkskwekerij te Baarn, de meest duurzame eventlocatie van Nederland. [object...
Turien & Co. geeft volmacht aan Loxxo
Turien & Co. is toegetreden tot de risicodragers van Loxxo. Door deze samenwerking kunnen fleetowners,leasemaatschappijen en adviseurs nu ook hun high-end...
VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont
Duurzaamheid loont, zo blijkt uit de praktijk. Er zijn veel uitdagingen. Ga het gesprek aan met partners én klanten om tot verzekerbare oplossingen te komen....
Sterke pitches twaalf genomineerden Advies Award in beeld
De twaalf genomineerden van de VVP Advies Award 2025 gaven op 24 september bij gastheer BHB Dullemond een pitch van maximaal vier minuten over hun adviesonderneming....
WIFS publiceert Top 50 Women in Sustainable Finance 2025
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij a.s.r. in Utrecht presenteerde WIFS dinsdag de Top 50 Women in Sustainable Finance 2025: vijftig vrouwelijke leiders die...
Innovatie volgt de samenleving
(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) De samenleving ontwikkelt zich op allerlei vlakken en het kan niet anders of productontwikkeling en dienstverlening...
(Paul Burger, Ansvar/Turien & Co., in Ken je vak! VVP 3-2025) De kassière vroeg me of het biologische of normale bananen waren en sloeg vervolgens de...
(Richard Meinders, SVC Groep en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Ontwikkel een duidelijke visie en koppel hier strategische doelen...










