Nieuw hoofdstuk
(Björn Jalving, Turien & Co., in VVP 5) Waar de verduurzaming in de verzekeringssector tot voor kort vooral gebeurde op het gebied van de beleggingen en de interne bedrijfsvoering van de verzekeraars, begint duurzaamheid in toenemende mate een rol te spelen in de polisvoorwaarden en op het aanvraagformulier.
In de afgelopen jaren is er in toenemende mate aandacht geweest voor de beleggingen van verzekeraars. Zijn deze duurzaam? Hoe houden de beleggingen bijvoorbeeld rekening met de zeventien Sustainable Development Goals? Meer recent zagen we steeds meer duurzame verzekeringsproducten op de markt komen. Denk hierbij aan herstellen in plaats van vervangen of aan meer dekking wanneer er bij het schadeherstel gewerkt wordt met duurzame materialen.
Een nieuw hoofdstuk in de verduurzaming van de verzekeringssector wordt de verzekeringsportefeuille. En hiermee het acceptatieproces en de acceptatierichtlijnen. Op basis van de EU-taxonomie wordt het voor verzekeraars noodzakelijk om te meten in hoeverre de verzekeringsportefeuille bijdraagt aan één of meer van de zes klimaatdoelen zoals het verminderen van klimaatveranderingen en een circulaire economie. Uiteraard kan niemand in de toekomst kijken maar als ik op zondag door de Amsterdamse Waterleidingduinen wandel vind ik het interessant om hierover na te denken.
Verzekeraars
Verzekeraars krijgen dus de plicht om inzichtelijk te maken in hoeverre de portefeuille bijdraagt aan de zes klimaatdoelen. Met deze inzichten kan er zowel binnen als buiten de organisatie om beweging gevraagd worden. Tot welke strategische keuzes gaat dit bij een verzekeraar leiden? Doet de verzekeraar wat juridisch moet? Wil de verzekeraar ieder jaar een paar procentpunt meer verduurzamen of wil de verzekeraar hierin in de markt vooroplopen? Deze keuzes zullen in de komende jaren leiden tot nieuwe producten, premies, acceptatierichtlijnen en steeds vaker ook tot hernieuwde doelgroepen voor de verzekeringsproducten.
Hierbij mogen we ook bestaande klanten niet vergeten. Het ontwikkelen van een nul-op-demeter-woningverzekering voor nieuwe klanten is wellicht een leuk idee. Maar ook voor bestaande klanten moeten zonnepanelen, warmtepompen en aquathermie verzekerbaar zijn wanneer deze in toenemende mate gebruikt gaan worden. Daarbij kunnen de verzekeraar en adviseur misschien zelfs wel een rol spelen om de aanschaf hiervan te stimuleren.
‘Duurzaamheid op het aanvraagformulier?’
Adviseurs
Voor adviseurs, klanten en andere stakeholders ontstaan er hiermee nieuwe criteria om verzekeraars op het gebied van duurzaamheid te vergelijken. Enerzijds kan de duurzaamheidscore van de portefeuille getoetst worden aan de wensen van de klant. Wil een bijvoorbeeld verzekerd zijn bij een verzekeraar met een niet-duurzame portefeuille?
Anderzijds blijft er natuurlijk ook de praktijk van de dekking. Bij welke verzekeraar kan de klant het beste terecht met zijn elektrische auto of nul-opde meter-woning? En hoe gaat de verzekeraar om met een klant die zijn woning juist aan het verduurzamen is? Moet dit allemaal worden aangetekend op het aanvraagformulier of kent de verzekeraar hiervoor standaard een ruimere dekking? Kortom welke producten stellen het klantbelang centraal, ook op het gebied van duurzaamheid?
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Dullemond: innoveer
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Kees Dullemond (INSVER). Dullemond...
Laat je bedrijf aan je missie na
(Gijsbert Koren in VVP-special Business Innovation 2024) Steward-ownership wint aan populariteit: in 2023 hebben 20 ondernemers de stap gezet om hun bedrijf steward-owned...
Gijs Mensing: rethinq your business!
Duurzaamheid is hot. Hoe realiseer het business potentieel? Op de VVP Ondernemersdag op 4 december geeft keynote speaker Gijs Mensing (Rethinq) richting en tips....
Verduurzaming nadrukkelijk onderdeel vernieuwde woonverzekering Nationale-Nederlanden
Nationale-Nederlanden heeft een vernieuwde woonverzekering gelanceerd, waarin verduurzaming nadrukkelijk is meegenomen. Het verbeterde product is – zonder...
Björn Jalving in directie Turien & Co. en Ansvar
Björn Jalving is opgenomen in de directie van Turien & Co. en Ansvar als Chief Operating Officer. Hij zal in zijn nieuwe rol de verantwoordelijkheid overnemen...
Compleet, innovatief en persoonlijk
(Partner in kennis Turien & Co. in katern Inkomen, VVP 4-2024) Janna Vos werkt als productspecialist bij Turien & Co. In deze functie houdt ze zich bezig...
(Paul Burger, AnsvarIdéa, in Ken je vak! VVP 4-2024) Hoever zijn we eigenlijk met het verduurzamen van onze business? Van moeilijk maar hoogstnoodzakelijke...
Samen fietsen tegen brandwonden en littekens (advertorial)
De Nederlandse Brandwonden Stichting is volledig afhankelijk van donaties. Daarom organiseren AnsvarIdéa en Turien & Co. op 13 september een Bike &...
(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....
Legio voordelen voor de adviseur
(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 3-2024) “Er is geen enkele steekhoudende reden om niet te verduurzamen en bovendien zijn de voordelen voor adviseurs...