NVHP: “Klantvoorkeur voor professioneel financieel adviseur blijft”

Turhan Özgüner - voorzitter NVHP 2022

(Adviesvak over vijf jaar volgens de NVHP, VVP 06-2022) “De adviseur van de nabije én verdere toekomst gaat actief aan de slag met digitalisering, duurzaamheid en actief klantbeheer en specialiseert zich verder op onderscheidende thema’s en impactvolle life events”, stelt Turhan Özgüner, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP).

Hoe het adviesvak er over vijf jaar uitziet? Een mooie vraag die past bij het einde van het jaar: traditiegetrouw een moment van reflectie, bezinning en vooruitkijken. Terugkijkend is duidelijk dat niemand had kunnen voorspellen wat 2022 heeft gebracht. De oorlog in Oekraïne is hier een zodanig tragisch voorbeeld van, dat je bijna niet durft te spreken over de wereldwijde economische effecten die voor iedereen voelbaar zijn. Waar een jaar geleden bij de koffieautomaat werd gesproken over de historisch lage hypotheekrente, gaat het gesprek nu over historisch hoge energieprijzen en inflatie.

Herkenbaar op de woningmarkt: na jaren van oververhitting lijkt er nu sprake van afkoeling. Tegelijkertijd is er nog altijd meer vraag naar woningen dan aanbod. Enige bescheidenheid past dan ook bij vooruitkijken, zeker als het gaat om zo’n lange horizon.

Fundament

Een ding is zeker: de klantvoorkeur voor de professioneel financieel adviseur blijft. Digitalisering zal doorgaan en financieel advies voor consumenten en adviseurs nóg makkelijker maken, vooral bij de bemiddeling. Dat is een ontwikkeling waar de NVHP-adviseurs bij ondersteunt en hen stimuleert hier actief mee aan de slag te blijven. Financieel advies is en blijft het fundament van de financiële gezondheid van consumenten en biedt houvast en richting bij verantwoorde keuzes voor nu én later. Zeker bij de financiering van de eigen woning: het anker dat stabiliteit en zekerheid kan bieden.

Verduurzaming

Het thema verduurzaming zal de komende jaren nog meer een onderwerp worden dat consumenten aansnijden en de adviseur actief meeneemt in het advies. Dit advies beperkt zich al lang niet meer tot uitsluitend het verstrekken van een hypotheek maar betreft de brede financiële gezondheid. Dat helpt consumenten, nu en op de langere termijn. Ik verwacht dat deze ontwikkeling doorzet. Daarom pleit de NVHP al jaren voor verdere specialisatie van adviseurs, bijvoorbeeld op het vlak van scheiden of verduurzaming.

Turhan Özgüner (NVHP): ‘Belang actief klantbeheer neemt verder toe’

Ook verwacht ik dat het belang van actief klantbeheer de komende jaren verder zal toenemen. De adviseur die dit hoog op de agenda heeft staan en continu aandacht geeft, heeft nooit een lege agenda. Dat is niet alleen goed voor de adviseur maar vooral ook voor de consument. Kortom, de adviseur van de nabije én verdere toekomst gaat actief aan de slag met digitalisering, duurzaamheid en actief klantbeheer en specialiseert zich verder op onderscheidende thema’s en impactvolle life events. Dan ben je als adviseur klantgericht en dus succesvol in 2023 én in 2028!

Reactie toevoegen

 
Meer over
NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden

NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, roept haar leden maar ook consumenten op om extra alert te zijn op de voorwaarden die gelden bij meeneemregelingen...

Zomerserie, deel 15: Turhan Özgüner

Zomerserie, deel 15: Turhan Özgüner

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Ken uw waarde

Ken uw waarde

(Willem Vreeswijk in VVP 3, 2023) Hoe mooi kan het adviesvak zijn! Dat is de kernboodschap van het Vakkatern ‘De Waarde van Advies’ in deze uitgave van...

Mogen verhuren is gunst, geen recht

Mogen verhuren is gunst, geen recht

(Rubriek Ken je Vak! in VVP 3, 2023) HYPOTHEKEN – De consument is het niet eens met het feit dat de bank hem geen toestemming geeft zijn woning, waarvoor...

Online acties vragen van consument extra aandacht

Online acties vragen van consument extra aandacht

(Rubriek Ken je vak! in VVP 3, 2023)  COMMUNICATIE – De digitale ontwikkelingen stellen consumenten in staat om, vaker dan in het verleden mogelijk was,...

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...

Moet adviseur adviesrapport verstrekken?

Moet adviseur adviesrapport verstrekken?

HYPOTHEKEN – Niet ter discussie staat dat een adviseur een passend advies moet uitbrengen. De vraag is of dit advies voorafgaand aan de beslissing van de klant...

Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden

Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden

HYPOTHEKEN – Consumenten in deze klacht wensen een recreatiewoning te bouwen en willen hiervoor een financiering. Via een onafhankelijk financieel adviseur...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...