NVHP: “Klantvoorkeur voor professioneel financieel adviseur blijft”

Turhan Özgüner - voorzitter NVHP 2022

(Adviesvak over vijf jaar volgens de NVHP, VVP 06-2022) “De adviseur van de nabije én verdere toekomst gaat actief aan de slag met digitalisering, duurzaamheid en actief klantbeheer en specialiseert zich verder op onderscheidende thema’s en impactvolle life events”, stelt Turhan Özgüner, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP).

Hoe het adviesvak er over vijf jaar uitziet? Een mooie vraag die past bij het einde van het jaar: traditiegetrouw een moment van reflectie, bezinning en vooruitkijken. Terugkijkend is duidelijk dat niemand had kunnen voorspellen wat 2022 heeft gebracht. De oorlog in Oekraïne is hier een zodanig tragisch voorbeeld van, dat je bijna niet durft te spreken over de wereldwijde economische effecten die voor iedereen voelbaar zijn. Waar een jaar geleden bij de koffieautomaat werd gesproken over de historisch lage hypotheekrente, gaat het gesprek nu over historisch hoge energieprijzen en inflatie.

Herkenbaar op de woningmarkt: na jaren van oververhitting lijkt er nu sprake van afkoeling. Tegelijkertijd is er nog altijd meer vraag naar woningen dan aanbod. Enige bescheidenheid past dan ook bij vooruitkijken, zeker als het gaat om zo’n lange horizon.

Fundament

Een ding is zeker: de klantvoorkeur voor de professioneel financieel adviseur blijft. Digitalisering zal doorgaan en financieel advies voor consumenten en adviseurs nóg makkelijker maken, vooral bij de bemiddeling. Dat is een ontwikkeling waar de NVHP-adviseurs bij ondersteunt en hen stimuleert hier actief mee aan de slag te blijven. Financieel advies is en blijft het fundament van de financiële gezondheid van consumenten en biedt houvast en richting bij verantwoorde keuzes voor nu én later. Zeker bij de financiering van de eigen woning: het anker dat stabiliteit en zekerheid kan bieden.

Verduurzaming

Het thema verduurzaming zal de komende jaren nog meer een onderwerp worden dat consumenten aansnijden en de adviseur actief meeneemt in het advies. Dit advies beperkt zich al lang niet meer tot uitsluitend het verstrekken van een hypotheek maar betreft de brede financiële gezondheid. Dat helpt consumenten, nu en op de langere termijn. Ik verwacht dat deze ontwikkeling doorzet. Daarom pleit de NVHP al jaren voor verdere specialisatie van adviseurs, bijvoorbeeld op het vlak van scheiden of verduurzaming.

Turhan Özgüner (NVHP): ‘Belang actief klantbeheer neemt verder toe’

Ook verwacht ik dat het belang van actief klantbeheer de komende jaren verder zal toenemen. De adviseur die dit hoog op de agenda heeft staan en continu aandacht geeft, heeft nooit een lege agenda. Dat is niet alleen goed voor de adviseur maar vooral ook voor de consument. Kortom, de adviseur van de nabije én verdere toekomst gaat actief aan de slag met digitalisering, duurzaamheid en actief klantbeheer en specialiseert zich verder op onderscheidende thema’s en impactvolle life events. Dan ben je als adviseur klantgericht en dus succesvol in 2023 én in 2028!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

OvFD: “Meer adviestijd voor de klant”

OvFD: “Meer adviestijd voor de klant”

(Adviesvak over vijf jaar volgens de OvFD, VVP 06-2022) “Wie weet, misschien wordt een hypotheek in 2028 zelfs realtime geaccepteerd.” Aldus Colinda...

AFM: “Consument steeds beter bediend”

AFM: “Consument steeds beter bediend”

(Adviesvak over vijf jaar volgens de AFM, VVP 06-2022) “Wij verwachten dat door het maken van keuzes en het onderkennen van kwetsbaarheden bij het verlenen...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken (VVP 06-2022)

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken (VVP 06-2022)

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 06-2022) Vaktermen kunnen bij consumenten makkelijk tot misverstanden leiden. Voor de adviseur reden om deze...

VVP 06-2022: het adviesvak over vijf jaar

VVP 06-2022: het adviesvak over vijf jaar

Over vijf jaar… zijn er gewoon nog financieel adviseurs die floreren door hun persoonlijke benadering van consument en ondernemer. Dat stellen Adfiz, AFM,...

Adfiz: “Adviseur als dé deskundige”

Adfiz: “Adviseur als dé deskundige”

(Adviesvak over vijf jaar volgens Adfiz in VVP 06-2022) “Zorgen dat financieel advies voor meer mensen bereikbaar wordt, dáár wil ik aan bijdragen...

Uitkering AOV bestendig inkomen?

Uitkering AOV bestendig inkomen?

HYPOTHEKEN – De consument geniet een inkomen uit AOV. Zij vraagt een verhoging van haar hypotheek aan voor 30.000 euro. De aanbieder weigert dit met als argument...

Rekening houden met verbouwplannen

Rekening houden met verbouwplannen

HYPOTHEKEN – De adviseur adviseert en bemiddelt bij een hypothecaire geldlening. De Geschillencommissie stelt vast dat de adviseur op dat moment al wist of...

Kifid is er niet voor weigering aangaan relatie

Kifid is er niet voor weigering aangaan relatie

HYPOTHEKEN – Omdat de kosten van hun in aanbouw zijnde woning (fors) zijn gestegen, vragen consumenten een aanvullende hypothecaire geldlening aan van 201.500...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 4-2022) Ook eisen aan oriëntatiegesprek Tijdens een oriëntatiegesprek maakt de adviseur een handgeschreven notitie met onder...