Oorverdovend stil
(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant?
Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel adviseurs vanuit mijn functie bij Brand New Day, gingen mijn vriendin en ik vorig jaar voor het eerst met een adviseur in zee. We stonden op het punt om op een huis te bieden en hadden behoefte aan advies over onze situatie. Wellicht had ik een hypotheek ook zelf kunnen regelen via een E-mediair, maar ik vond het voor de eerste keer wel een goed idee om een expert in te huren. Zo gezegd, zo gedaan. Een goede vriend had zelf zes maanden eerder een huis gekocht en was zeer tevreden over zijn adviseur. En daar was niets aan gelogen, want hij heeft ons naar alle tevredenheid geholpen van bieding tot notaris! Daarna echter begon mijn verwondering… Het bleef stil. Oorverdovend stil, wat ik persoonlijk erg vreemd vond. Geen mailtje. Geen belletje. Niet eens een algemene nieuwsbrief, helemaal niets… Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Welk marketingboek je ook openslaat, bijna allemaal benadrukken ze dat het behouden van een klant makkelijker en goedkoper is dan het werven van een nieuwe klant. Eén belletje vanuit zijn kant was voldoende geweest om enerzijds de relatie in stand te houden en anderzijds ons nog meer van dienst te zijn.
Altijd wel een aanleiding
Er is altijd wel een aanleiding om te bellen, maar in ons geval speelden er zelfs meerdere zaken. We zijn namelijk in die tijd voor het eerst ouders geworden (hij wist wanneer we uitgerekend waren) waardoor onze situatie aanzienlijk is veranderd. We wonen al enkele maanden op ons nieuwe adres dat gezorgd heeft voor een verandering van maandlasten. Hij had ons simpelweg kunnen vragen hoe het leven met een kindje én een hypotheek bevalt. Hoe we onze schadeverzekeringen geregeld hadden. Hoeveel geld we nu per maand overhouden en hoe zetten we dat weg voor later. Allemaal belangrijke vragen waar zijn expertise goed van pas kan komen.
Zonde
Nu snap ik dat we in een bijzondere tijd leven waarin adviseurs goed geld verdienen aan hypotheken, maar niets duurt eeuwig… Mijn volgende huis koop ik waarschijnlijk pas over een jaar of tien maar in de tussentijd kan hij ons echt nog wel van dienst zijn zolang er een (vertrouwens) relatie is.
‘Maak van je bestaande klant geen eenzame klant’
Ik merk in mijn gesprekken met financieel adviseurs dat dit geen unieke ervaring is. Het is eerder regel dan uitzondering. Echt zonde vind ik dat. Adviseurs laten niet alleen op korte termijn inkomsten liggen, ze maken het zichzelf onnodig moeilijk op de lange termijn. Mijn generatie doet namelijk al meer en meer online via E-mediairs en als je dan toch zo’n klant in je winkel hebt, koester die dan. Ook is het niet moeilijk, want je kan het onderhouden van contact zo intensief maken als je zelf wilt. Van een nieuwsbrief tot het periodiek bellen van je klanten. En dat beetje aandacht zal beide partijen enorm goed doen! n
Reactie toevoegen
Meer over
(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...
Joost Tieland: meer respect en waardering
In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...
Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel
Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...
"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"
MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...
Negatieve rente als katalysator
(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...
“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”
Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...
Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard
“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...
ASR rondt overname Brand New Day PPI af
ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....
(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...
Ik beloof je meer én blijere klanten
(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...