Oorverdovend stil

Joost Tieland 2020

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant?

Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel adviseurs vanuit mijn functie bij Brand New Day, gingen mijn vriendin en ik vorig jaar voor het eerst met een adviseur in zee. We stonden op het punt om op een huis te bieden en hadden behoefte aan advies over onze situatie. Wellicht had ik een hypotheek ook zelf kunnen regelen via een E-mediair, maar ik vond het voor de eerste keer wel een goed idee om een expert in te huren. Zo gezegd, zo gedaan. Een goede vriend had zelf zes maanden eerder een huis gekocht en was zeer tevreden over zijn adviseur. En daar was niets aan gelogen, want hij heeft ons naar alle tevredenheid geholpen van bieding tot notaris! Daarna echter begon mijn verwondering… Het bleef stil. Oorverdovend stil, wat ik persoonlijk erg vreemd vond. Geen mailtje. Geen belletje. Niet eens een algemene nieuwsbrief, helemaal niets… Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Welk marketingboek je ook openslaat, bijna allemaal benadrukken ze dat het behouden van een klant makkelijker en goedkoper is dan het werven van een nieuwe klant. Eén belletje vanuit zijn kant was voldoende geweest om enerzijds de relatie in stand te houden en anderzijds ons nog meer van dienst te zijn.

Altijd wel een aanleiding

Er is altijd wel een aanleiding om te bellen, maar in ons geval speelden er zelfs meerdere zaken. We zijn namelijk in die tijd voor het eerst ouders geworden (hij wist wanneer we uitgerekend waren) waardoor onze situatie aanzienlijk is veranderd. We wonen al enkele maanden op ons nieuwe adres dat gezorgd heeft voor een verandering van maandlasten. Hij had ons simpelweg kunnen vragen hoe het leven met een kindje én een hypotheek bevalt. Hoe we onze schadeverzekeringen geregeld hadden. Hoeveel geld we nu per maand overhouden en hoe zetten we dat weg voor later. Allemaal belangrijke vragen waar zijn expertise goed van pas kan komen.

Zonde

Nu snap ik dat we in een bijzondere tijd leven waarin adviseurs goed geld verdienen aan hypotheken, maar niets duurt eeuwig… Mijn volgende huis koop ik waarschijnlijk pas over een jaar of tien maar in de tussentijd kan hij ons echt nog wel van dienst zijn zolang er een (vertrouwens) relatie is.

‘Maak van je bestaande klant geen eenzame klant’

Ik merk in mijn gesprekken met financieel adviseurs dat dit geen unieke ervaring is. Het is eerder regel dan uitzondering. Echt zonde vind ik dat. Adviseurs laten niet alleen op korte termijn inkomsten liggen, ze maken het zichzelf onnodig moeilijk op de lange termijn. Mijn generatie doet namelijk al meer en meer online via E-mediairs en als je dan toch zo’n klant in je winkel hebt, koester die dan. Ook is het niet moeilijk, want je kan het onderhouden van contact zo intensief maken als je zelf wilt. Van een nieuwsbrief tot het periodiek bellen van je klanten. En dat beetje aandacht zal beide partijen enorm goed doen! n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan

Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren

In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...