Oorverdovend stil

Joost Tieland 2020

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant?

Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel adviseurs vanuit mijn functie bij Brand New Day, gingen mijn vriendin en ik vorig jaar voor het eerst met een adviseur in zee. We stonden op het punt om op een huis te bieden en hadden behoefte aan advies over onze situatie. Wellicht had ik een hypotheek ook zelf kunnen regelen via een E-mediair, maar ik vond het voor de eerste keer wel een goed idee om een expert in te huren. Zo gezegd, zo gedaan. Een goede vriend had zelf zes maanden eerder een huis gekocht en was zeer tevreden over zijn adviseur. En daar was niets aan gelogen, want hij heeft ons naar alle tevredenheid geholpen van bieding tot notaris! Daarna echter begon mijn verwondering… Het bleef stil. Oorverdovend stil, wat ik persoonlijk erg vreemd vond. Geen mailtje. Geen belletje. Niet eens een algemene nieuwsbrief, helemaal niets… Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Welk marketingboek je ook openslaat, bijna allemaal benadrukken ze dat het behouden van een klant makkelijker en goedkoper is dan het werven van een nieuwe klant. Eén belletje vanuit zijn kant was voldoende geweest om enerzijds de relatie in stand te houden en anderzijds ons nog meer van dienst te zijn.

Altijd wel een aanleiding

Er is altijd wel een aanleiding om te bellen, maar in ons geval speelden er zelfs meerdere zaken. We zijn namelijk in die tijd voor het eerst ouders geworden (hij wist wanneer we uitgerekend waren) waardoor onze situatie aanzienlijk is veranderd. We wonen al enkele maanden op ons nieuwe adres dat gezorgd heeft voor een verandering van maandlasten. Hij had ons simpelweg kunnen vragen hoe het leven met een kindje én een hypotheek bevalt. Hoe we onze schadeverzekeringen geregeld hadden. Hoeveel geld we nu per maand overhouden en hoe zetten we dat weg voor later. Allemaal belangrijke vragen waar zijn expertise goed van pas kan komen.

Zonde

Nu snap ik dat we in een bijzondere tijd leven waarin adviseurs goed geld verdienen aan hypotheken, maar niets duurt eeuwig… Mijn volgende huis koop ik waarschijnlijk pas over een jaar of tien maar in de tussentijd kan hij ons echt nog wel van dienst zijn zolang er een (vertrouwens) relatie is.

‘Maak van je bestaande klant geen eenzame klant’

Ik merk in mijn gesprekken met financieel adviseurs dat dit geen unieke ervaring is. Het is eerder regel dan uitzondering. Echt zonde vind ik dat. Adviseurs laten niet alleen op korte termijn inkomsten liggen, ze maken het zichzelf onnodig moeilijk op de lange termijn. Mijn generatie doet namelijk al meer en meer online via E-mediairs en als je dan toch zo’n klant in je winkel hebt, koester die dan. Ook is het niet moeilijk, want je kan het onderhouden van contact zo intensief maken als je zelf wilt. Van een nieuwsbrief tot het periodiek bellen van je klanten. En dat beetje aandacht zal beide partijen enorm goed doen! n

Reactie toevoegen

 
Meer over
Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

Bijna twee op de drie  Nederlanders vindt dat pensioen nu te weinig aandacht krijgt in de verkiezingscampagne, zo blijkt uit onderzoek van Dynata in opdracht...

BND: forse groei pensioenbeleggen

BND: forse groei pensioenbeleggen

"Door een relatief onderbelicht onderdeel in de nieuwe pensioenwetgeving hebben zzp’ers en werknemers zonder pensioenopbouw per 1 juni dit jaar veel meer ruimte...

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlanders zijn in toenemende mate bezorgd over hun financiën als ze gaan stoppen met werken en dit sluit aan bij zorgen rond de financiële situatie...